Wersja 10.01.001 (02.01.2010)
1. Znowu
zmiana ustawy o VAT. Poniżej wymienimy te zmiany, które bezpośrednio dotyczą
zmian w programie, oraz omówimy sposób, w jaki zostały w programie
zaadoptowane.
2. Zmieniono
terminy i częstotliwość składania deklaracji VAT-UE. Obecnie zasadą jest
składanie deklaracji VAT-UE raz w miesiącu do 15-go dnia następnego miesiąca.
Deklarację można złożyć do dnia 25-go, jeżeli składana jest w formie
e-deklaracji. Informacje VAT-UE można składać kwartalnie, z tym, że mogą to
robić jedynie ci, u których w bieżącym kwartale i w żadnym 4 z poprzednich
kwartałów, dostawy WDT nie przekroczyły 250tys zł (w 2010r 500tys), oraz w
bieżącym kwartale nabycia WNT nie przekroczyły kwoty 50tys. zł. Jak z tego
wynika, obecnie nie możemy już składać deklaracji VAT-UE niejako przy okazji
składnia deklaracji VAT-7. Musimy robić to oddzielnie, i również oddzielnie
musimy prowadzić odpowiednie ewidencje. W programie Dodano specjalny punkt, w
którym dopisujemy, obliczamy i drukujemy deklaracje i ewidencje VAT-UE.
Powinniśmy też wprowadzić do programu częstotliwość składania deklaracji. Na
stronie nr 4, w parametrach instalacyjnych VAT dodany został do tego celu
specjalny punkt. Program dopisując nową deklarację, zawsze sprawdzi ten
parametr i dopisze nową deklarację jako kwartalną lub miesięczną. Tak więc,
parametr ten powinniśmy zmieniać w zależności od okoliczności. Obliczając
deklarację VAT-UE będziemy mogli zobaczyć interesujące nas kwartalne obroty i
nabycia. W ten sposób będziemy wiedzieć, czy możemy jeszcze składać deklaracje
kwartalne, jeżeli taki sposób ich składania obierzemy. Składając deklarację
program proponuje datę jej złożenia, w zależności czy wybierzemy sposób
elektroniczny, czy papierowy, jako 25-ty lub 15-ty następnego miesiąca.
3. W
nowej deklaracji VAT-7 pojawiły się dwa nowe pola. Pole 21 i pole 39. Obydwa
dotyczą usług: pierwsze świadczonych a drugie importowanych od podatników z
krajów UE. Dla eksportu usług, będą one umieszczane na deklaracji VAT, jeżeli
wprowadzony zostanie do programu unijny NIP kontrahenta oraz wypełnione
zostanie pole „Opis usługi”. Uwaga! Program umieści eksport
usług w polu 21 deklaracji oraz wykaże je w informacji VAT-UE tylko wtedy, gdy
NIP kontrahenta będzie pochodzić z kraju UE i pole „opis usługi” będzie
niepuste. Dla pola 39 „Import usług” musimy wpisać kod kraju z zakresu
krajów UE, aby odpowiednia kwota pojawiła się na deklaracji VAT.
4. Jeżeli
składamy deklaracje VAT kwartalnie, to rozliczanie WDT na deklaracjach odbywa
się identycznie jak dotychczas. Czyli:
·
Jeżeli nie posiadamy potwierdzenia WDT w
terminie do złożenia deklaracji, nie wykazujemy WDT w tej deklaracji
·
Jeżeli nie posiadamy potwierdzenia również w
terminie do złożenia następnej deklaracji, opodatkowujemy taką transakcję
stawkami krajowymi
·
Otrzymanie potwierdzeń w późniejszych
terminach będzie skutkowało koniecznością skorygowania deklaracji za okres, w
którym dokonana została WDT i deklaracji, w której dostawę opodatkowano
stawkami krajowymi.
5. Jeżeli
składamy deklaracje VAT miesięcznie, to ustawodawca nieco uprościł nam zasady
rozliczania WDT.
·
Brak potwierdzenia dokonania WDT w terminie
złożenia deklaracji powoduje, że takiej transakcji nigdzie nie wykazujemy. Ma
status oczekującej na potwierdzenie.
·
Brak potwierdzenia w kolejnym miesiącu nie
zmienia statusu transakcji. Nadal nigdzie jej nie wykazujemy.
·
Dopiero brak potwierdzenia w kolejnym
(trzecim) miesiącu będzie skutkował opodatkowaniem transakcji stawkami
krajowymi.
·
Otrzymanie potwierdzenia w późniejszych
terminach powoduje konieczność skorygowania deklaracji za okres, w którym
dokonała się WDT i ewentualnie deklaracji, w której wykazano sprzedaż krajową.
6. Dla
informacji podsumowujących VAT-UE dodano odpowiednie ewidencje, w tym ewidencje
eksportu usług.
7. Nowe
deklaracje VAT-7 (11), VAT-7K(5), VAT-UE(2), VAT-UEK(2),VAT-UE/A(2),
VAT-UE/B(2), VAT-UE/C(1) – nadruk i wydruk w całości przez logomona. Z wysyłkę
elektroniczną trzeba poczekać aż MF opublikuje odpowiednie schemy.
8. Wielkość
WDT za poprzednie 4 kwartały program pobiera z deklaracji podatkowych z
uwzględnieniem korekt. Tak więc, może się zdarzyć, że WDT za dany kwartał
zmieni się podczas obliczania następnych deklaracji (lub kolejnych korekt tej
deklaracji). Program uwzględnia WDT wg stanu na dzień złożenia bieżącej
deklaracji VAT-UE.
9. Jeżeli
okaże się, że w drugim miesiącu kwartału przekroczone są limity bieżącego
kwartału dla WDT lub WNT powinniśmy usunąć bieżącą kwartalną deklarację,
zmienić parametr częstotliwości składania deklaracji na miesięczny i dopisać
deklaracje za pierwszy i drugi miesiąc kwartału.
10.
Program pokazuje WDT dla bieżącego kwartału
(dla potrzeb limitu) bez sprawdzania, kiedy WDT zostało potwierdzone (byleby w
ogóle było potwierdzone). Skutkiem tego, obroty z tytułu WDT mogą być zawyżone,
ale z drugiej strony możemy „na czas” złożyć deklarację miesięczną bez
konieczności „odwoływania” deklaracji kwartalnych.
11.
Dodatkowe informacje w bloku F deklaracji
VAT-7 wymusiły na nas zmianę drugiego ekranu z danymi w obliczeniach deklaracji
VAT. Należy tam obecnie zaznaczyć czynności, które się wykonuje. W
szczególności chodzi o turystykę i handel złotem.
12.
W programie brakuje:
·
Eksportu danych do nowej wersji płatnika
8.01.001
·
Obliczania składek na FEP
·
Deklaracji VAT w wersji elektronicznej
Wersja 10.01.002 (18.01.2010)
1. Poprawiono
błąd związany z edycją wniosków o refundację w aptekach. Ponowna edycja wniosku
dopisywała dokument do ewidencji VAT.
2. Poprawiono
błąd związany z rozliczaniem różnic kursowych. Jeżeli w zakupach najpierw
została zaewidencjonowana zaliczka i po zamknięciu raportu bankowego dopisano
fakturę otrzymaną po dacie zamknięcia raportu, to różnica kursowa związana z
dokumentem faktury była przypisana do zaliczki zamiast do faktury. Powodowało
to różnicę w wydrukach różnic kursowych za ten sam okres przed wprowadzeniem
faktury i po wprowadzeniu faktury. Obecnie w przypadku, gdy zapłata faktury
poprzedza jej otrzymanie, różnicę kursową będziemy wiązać z fakturą a nie z jej
zapłatą.
3. W
opcji Pracownicy-konfiguracja i dalej „Parametry księgowania” dodano opcję
„Trudne stanowiska”. Należy tam wprowadzić listę stanowisk pracy, na których
praca jest wykonywana w warunkach szczególnych lub ma szczególny charakter.
Należy podać nazwę stanowiska i 3 cyfrowy kod pracy w trudnych warunkach
4. Z
kolei w opcji obliczania płac w punkcie 9, dodano opcję „Praca w szczególnych
warunkach”. Po wejściu do tej opcji zobaczymy listę wszystkich zatrudnionych
pracowników urodzonych po 31.XII.1948r. Pracownikom wykonującym pracę w
warunkach szczególnych należy dopisać okresy, w których ta praca jest lub była
wykonywana. Należy dodatkowo wybrać wcześniej wprowadzone stanowisko pracy.
5. W
opcji „Eksport do płatnika-PIT-4” uzupełniono część zestawień o rozliczenie
składek na FEP. W szczególności składki te są przekazywane do KSP oraz do
programu „Płatnik”
6. Dodano
deklarację ZUS ZSWA, którą można przekazać do programu płatnika.
7. Zmieniono
strukturę przekazywanych danych do programu Płatnik. Obecnie obowiązującą jest
Kedu-3 (format xml). Uwaga: Dane z programu KSP można przekazać tylko do
nowej wersji płatnika ( 8.01.001). starsze wersje nie będą mogły ich odczytać.
8. Dodano
nowe deklaracje VAT-7, VAT-7K, VAT-UE, VAT-UEK w formie elektronicznej (pliki
xml)
Wersja 10.01.003 (21.01.2010)
1. Zaktualizowano
podstawy składek na ubezpieczenie zdrowotne dla osób prowadzących działalność
gospodarczą.
2. Poprawiono
błąd w naliczaniu składki na ubezpieczenie wypadkowe. Wprowadzony był
ubiegłoroczny warunek, że do kwietnia składka wynosi 1.8% (zmieniono na 1.67%)
3. W
PIT-11 program umieszczał kwotę pobranej zaliczki na podatek dochodowy od
wypłaconych przez zakład pracy zasiłków w polu z pobraną składką na
ubezpieczenie zdrowotne
4. W
PIT-11 program będzie umieszczał całą pobraną składkę na ubezpieczenie
zdrowotne (nie więcej jednak niż 7.75% podstawy). Dotychczas program umieszczał
składkę odliczoną od podatku.
Wersja 10.01.005 (28.01.2010)
1. Rozszerzono
pola do wprowadzania składników wynagrodzenia. Obecnie można wprowadzić
miesięcznie kwoty większe nić 99tys zł.
2. Poprawiono
błąd z przekazywaniem składek ZUS do KSP. Przekazywał składki od terminowych
wypłat grudniowych zaliczonych w koszty w grudniu ponownie do stycznia.
3. Poprawiono
błąd struktury pliku xml przy tworzeniu deklaracji VAT-7. Portal MF negatywnie
weryfikował deklarację.
4. Przy
eksporcie deklaracji do Edka uwzględniono charakterystyczne litery niemieckie
ÄËÖÜäëöü
Wersja 10.01.006 (2.02.2010)
1. Dla
deklaracji korygujących w VAT dodano możliwość wprowadzenia uzasadnienia
złożenia korekty (ORD-ZU). Załącznik ten zapisywany jest wraz z deklaracją
korygującą do pliku xml.
2. W
dniu 20.01.2010 MpiPS podpisał rozporządzenie w sprawie dofinansowań dla osób
niepełnosprawnych. Rozporządzenie obowiązuje od 1.01.2010. Zmieniono w nim
limity dopłat, które od teraz mają być obliczane wg płacy minimalnej
obowiązującej w grudniu ubiegłego roku (a wiec teraz będzie to kwota1276), oraz
zmieniono algorytm wliczania pozycji 39 na inf-d-p, na taki sam jaki
obowiązywał w roku 2009 (w 2010 miał obowiązywać algorytm zwiększający dopłaty
dla osób ze szczególnymi schorzeniami).
3. Odblokowano
opcję przelewu do VAT-7
4. Poprawiono
błąd w przekazywaniu danych do płatnika w przypadku, gdy pracownik nie posiadał
ani nr NIP, ani nr PESEL. Należy pamiętać, że chociaż KSP utworzy teraz
odpowiedni plik xml, to program płatnik nie przyjmie danych jeżeli u pracownika
nr PESEL będzie nieprawidłowy lub nie będzie go wcale. Przed wysłaniem danych
dodano automatyczną kontrolę tych elementów.
Wersja 10.01.007 (2.02.2010)
1. Poprawiono
przekazywanie składek na FEP do płatnika dla pracowników zatrudnionych lub
zwolnionych w miesiącu, z którego brana jest informacja o okresie pracy w
warunkach szczególnych. Błąd wyjaśnimy na przykładzie. Załóżmy, że pracownik
zatrudniony został 15 stycznia i od tego dnia świadczy pracę w szczególnych
warunkach. Program licząc składkę na FEP ustalał podstawę w wysokości 15/31
podstawy na ubezpieczenie społeczne, z uwagi na to, że pracownik pracował w
warunkach szczególnych niepełny miesiąc. Taka procedura powodowała dwukrotne
zmniejszenie składki na FAP, bowiem sama podstawa składek na ubezpieczenie
społeczne jest już odpowiednio skorygowana do niepełnego miesiąca pracy.
2. Poprawiono
błąd w przekazywaniu danych do Płatnika dla pracowników pobierających zasiłki z
tytułu umowy zlecenia. Program nie przekazywał kodu tytułu ubezpieczenia.
3. Podczas
wybierania firmy, gdy na ekranie mamy menu z wyborem wszystkich zainstalowanych
firm, możemy nacisnąć klawisz TAB i wtedy obok menu zostaną wyświetlone
niektóre informacje o aktualnie podświetlonej firmie w menu (nip, regon, pełna
nazwa, rachunek bankowy itp.). Powtórne naciśnięcie TAB chowa pokazywane
informacje.
4. W
magazynie samochodów oraz podczas wybierania samochodów z magazynu dodano
wyszukiwanie i sortowanie wg kolumny.
Wersja 10.01.008 (12.02.2010)
1. Poprawiono
wydruk deklaracji VAT-7 wersja 11 (na pierwszej stronie w opisie „Kto składa
deklarację” widniał opis z deklaracji VAT-7K)
2. Poprawiono
wydruk deklaracji VAT-7K wersja 4 (na pierwszej stronie w opisie „Kto składa
deklarację” widniał opis z deklaracji VAT-7)
3. W
opcji „Obsługa kopii danych/Aktualizuj na podstawie roku 2009” dodano
aktualizację historii wynagrodzeń. Część użytkowników zainstalowała program KSP
na rok 2010 i sporządziła wypłaty za miesiąc grudzień 2009. Następnie bez
aktualizacji roku 2010 sporządziła wypłaty za styczeń 2010. W takiej sytuacji w
historii wynagrodzeń oglądanej z poziomu KSP na rok 2010 brakuje wypłat za
grudzień 2009. Dodana opcja uzupełnia brakujące rekordy i ewentualnie
aktualizuje, jeżeli w roku 2009 są inne wartości niż w historii przechowywanej
w roku 2010.
4. Poprawiono
formatkę, na której wprowadza się WDT, eksport z poziomu wprowadzania danych do
KSP. Program nie pokazywał opisu do pola „Opis usługi”
5. Poprawiono
błąd z przekazywanie składek ZUS od osoby, która nie jest osobą współpracującą
i której wynagrodzenie nie jest kosztem uzyskania w firmie (np. małżonek
wspólnika spółki cywilnej zatrudniony przez spółkę na umowę o pracę). Program
przekazywał składki takiego pracownika do księgi w miesiącu, w którym składki
te zostały zapłacone.
6. Otrzymujemy
dość dużo informacji o odrzuceniu plików „xml” przygotowanych w programie KSP
przez nowy program Płatnika (wersja 8). Program KSP przygotowuje dane do programu
Płatnik w identyczny sposób jak wcześniej. Zmienił się jedynie format
tworzonego pliku. Dawniej „kdu” obecnie „xml”. Dawniej program Płatnik (w
wersji 7) podczas importu danych odrzucał tych ubezpieczonych, których dane nie
były kompletne (np. brakowało tytułu ubezpieczenia, identyfikatora lub
nazwiska). Użytkownik często był nieświadom tego faktu, bowiem pozostałe
(dobre) dane były importowane. Obecnie Płatnik w wersji 8, jeżeli napotka jakiś
błąd przy imporcie – przerywa go. Najczęstszym powodem jest brak danych o
właścicielu firmy. Jeżeli mamy wprowadzoną do KSP np. sp. Z o.o. to dane
właściciela firmy są z punktu widzenia użytkownika programu nieistotne i często
ich po prostu nie wypełnia. Wtedy właściciel nazywa się „Nowy wspólnik” brak mu
nr NIP i pozostałych danych. „Nowy wspólnik” ma domyślnie zaznaczone, że nie
składa deklaracji razem z pracownikami, jeżeli ktoś zmieni tę wartość, to KSP
przekaże do płatnika niekompletne informacje i płatnik odrzuci całą paczkę.
Wersja 10.01.009 (22.02.2010)
1. Poprawa
zakładania tabeli „Komu deklaracja VAT” – program w niektórych sytuacjach
kończył działanie z błędem.
2. Poprawa
pobierania danych z ubiegłego roku. Jeśli z daną firmą ktoś pracował i
aktualizowaliśmy dane na podstawie ubiegłego roku, to często występował błąd
związany z dostępem do współdzielonej tabeli.
3. Zmieniono
sposób obliczania wynagrodzenia za urlop wypoczynkowy. Jeżeli pracownik
przepracował dodatkowy czas pracy (nadgodziny lub dodatkowe godziny) to ten
czas jest obecnie wliczany do czasu przepracowanego przy ustalaniu stawki
godzinowej urlopu za okres 3 miesięcy. Dotychczas zmienne składniki
wynagrodzenia należne za okresy miesięczne i wliczane do urlopu były sumowane z
okresu 3 miesięcy poprzedzających urlop i dzielone przez ilość godzin
przepracowanych w czasie nominalnym w okresie tych trzech miesięcy. W związku z
tą zmianą wynagrodzenie za urlop ulegnie zmniejszeniu, bowiem przy ustalaniu
stawki godzinowej mianownik (ilość godzin) zostanie powiększony o nadgodziny i
godziny dodatkowe.
4. Aby
ponowne obliczenia urlopu za miesiąc styczeń nie uległy zmianie, program
instalacyjny oznaczy urlopy za miesiąc styczeń jako „W” (wprowadzane). Tym
sposobem ponowne obliczenia płac za miesiąc styczeń dadzą identyczne wartości
urlopu. Jeśli ktoś chciałby wyliczyć urlopy za styczeń wg zmienionej metody,
powinien w absencji oznaczyć je z powrotem jako „O” (obliczane).
5. W
opcji aktualizacji danych na podstawie roku 2009 dodano punkt, w którym możemy
zaktualizować miejsca ponoszenia kosztów. Program kopiuje z ubiegłego roku
miejsca kosztowe, oraz dane wprowadzone za grudzień 2009. Po tej aktualizacji
do tabeli z podziałem kosztów zostaną dopisane rekordy z danymi za grudzień
2009, tym sposobem można wykonać w opcji „Podział kosztów” operację przepisania
danych z ubiegłego miesiąca (F6)
6. Poprawiono
tworzenie korekty VAT-UE do pliku xml za rok 2009. Błąd występował w przypadku,
gdy w korygowanym miesiącu nie wystąpiły korygowane operacje
wewnątrzwspólnotowe. Np. w czerwcu 2009 nie wystąpiło WDT, a obecnie znajdujemy
dokument WDT, który trzeba ująć w korekcie.
Wersja 10.01.010 (24.02.2010)
1. Poprawa
błędu, który powstał w wersji 10.01.009. Nie dało się wykonać rekonstrukcji
danych, oraz niektórych aktualizacji na podstawie roku 2009.
2. Przy
wprowadzaniu eksportu usług dodano możliwość wybory nazwy usługi ze słownika
klawiszem INSERT. Przy okazji przypomnienie, aby eksport usług znalazł się na
deklaracji VAT-UE oraz w polu 22 deklaracji VAT-7, dokument musi spełniać
następujące warunki
·
Kontrahent musi pochodzić z kartoteki
·
Kontrahent musi mieć NIP-UE
·
Musi być wprowadzona nazwa usługi
Obowiązek
wprowadzania nazwy usługi wymusza ostatnia nowelizacja ustawy o VAT.
3. Podamy
najpierw pewien przykład. Podatnik składa deklarację VAT-7 do 25 a deklarację
VAT-UE do 15-go. Jest 20-ty. Odkryliśmy niewprowadzony dokument WNT. W takiej
sytuacji odkryty dokument powinien zostać ujęty w planowej deklaracji VAT-7 i
powinien skorygować deklarację VAT-UE. Jednak dokumentu takiego nie dało się
wprowadzić do ewidencji VAT, bowiem program kontrolował datę złożenia
deklaracji VAT-7 i informował użytkownika, że dokument dotyczy „martwego
okresu”. Usunęliśmy tę blokadę z ewidencji nabyć WNT i sprzedaży WDT/Eksport.
Wersja 10.01.011 (1.03.2010)
1. Zaktualizowano
przeciętne wynagrodzenie służące ustaleniu limitu składki na ubezpieczenie
chorobowe.
2. W
kartotece pracownika zmieniliśmy opis pola „Dowód osobisty” na „Paszport”.
3. Jeżeli
przy eksporcie dokumentów do płatnika pracownik nie posiada ani numeru PESEL
ani NIP będziemy zakładać, że jest to obcokrajowiec i jako identyfikator
przekażemy numer paszportu.
4. Poprawiono
wzorzec deklaracji PIT-11. Gdy użytkownik wybrał w Logomonie wydruk bez
zacieniania wtedy cała deklaracja drukowała się w odcieniu szarości.
5. Wprowadzono
nowy wzór przelewu do ZUS
6. Dodano
przelew na FEP
7. Wszystkie
przelewy do ZUS wykonuje się obecnie z opcji „Eksport do Płatnika”. Dodano tam
w wydrukach przelew za pracowników i przelew za właścicieli.
8. Odblokowano
opcję zmiany właścicieli w ryczałcie.
Wersja 10.01.012 (9.03.2010)
1. Dla
wydruków przelewów ZUS dodano opcję Wpłata lub Przelew
2. W
wydruku bieżących płatności w INFO - podatkowym, dodano dla płatności VAT
informację o nadpłacie podatku (do przeniesienia, do zwrotu)
3. Jeżeli
przed wydrukiem standardowej (pełnej) listy płac odpowiemy, że będziemy
drukować jednego pracownika na stronie (program pyta czy drukować dwóch
pracowników), to do wydruku zostanie dodana informacja o ubezpieczeniu
zdrowotnym w takiej samej postaci jak ma to miejsce na druku RMUA z programu
płatnik. Pracownik po otrzymaniu takiego paska z wyszczególnieniem składników
wynagrodzenia, będzie mógł odciąć końcową część paska i pokazać ją w lekarzowi.
4. Podczas
wprowadzania zakupów do KSP, jeżeli dokument dotyczy zakupu towarów handlowych,
mamy teraz możliwość wprowadzenia w dodatkowym polu wartości kosztów ubocznych
zakupów. W dokumencie należy podać kwotę Zakupów towarów handlowych razem
z kosztami ubocznymi oraz w dodatkowym polu kwotę samych kosztów.
Oczywiście koszty uboczne można wprowadzać tak jak dotychczas – odrębnym
dokumentem (U).
Wersja 10.01.013 (10.03.2010)
1. Usunięto
błąd, który powstał w poprzedniej wersji. Program nie pozwalał zaewidencjonować
zakupów z ujemną kwotą (korekta)
Wersja 10.01.014 (14.03.2010)
1. Poprawiono
błąd związany z wydrukiem dowodu wpłaty do ZUS. Błąd związany jest z wadliwymi
wzorcami przelewu drukowanymi w formie nadruku
2. Poprawiono
błąd w imporcie danych z programu Subiekt. Program ten tworzył czasami dokument
zakupu z parametrem „ex”. KSP błędnie interpretowało taki dokument jako eksport
towarów.
Wersja 10.01.015 (9.04.2010)
1. Poprawa
wydruku dowodu wewnętrznego dla składek na FEP. Program drukował składki dla
tego miesiąca, który był ustawiony w momencie wejścia do opcji "Eksport do
płatnika - PIT-4". Nie reagował na zmianę miesiąca (ALT+M).
2. W
opcji przeglądania wydruków dodano możliwość wyszukiwania podanej frazy
(klawisz F3-podaj frazę i szukaj; F4-szukaj następnego wystąpienia frazy).
Ponieważ dotychczas klawisz F4 pozwalał uplasować kod sterujący drukarką,
funkcję tę przypisano do klawisza ALT+F4
3. Poprawiono
eksport środków trwałych do KSP_WIN
4. Poprawiono
sumowanie kwot w opcji „Wszystkie dokumenty”
Wersja 10.01.016 (22.04.2010)
1. W
danych firmy, wydłużono pełną nazwę firmy do 100 znaków
2. W
opcji obliczania wypłaty dodano piątą stronę danych. Możemy tam wprowadzić
kwotę zwrotu nadpłaconej składki na ubezpieczenie społeczne, oraz kwotę
niedopłaty składki na ubezpieczenie zdrowotne (niedopłata związana jest z
nadpłaconą składką ZUS). Dodatkowo należy określić, jaką część składki
zdrowotnej możemy potrącić z podatku (maksymalnie).
3. Poprawiono
obliczanie podstawy zasiłku chorobowego w sytuacji, gdy pracownik po ustaniu
chorobowego zostaje zwolniony a następnie przed upływem 3 miesięcy ponownie
zatrudniony i również przed upływem 3 miesięcy od ostatniego chorobowego
przebywa na zasiłku. W tym przypadku program nie przeliczał podstawy zasiłku,
tylko przyjmował tę z ostatniego chorobowego, tak jakby nie wystąpiła przerwa w
zatrudnieniu.
4. W
opcji „9.Sprawy do załatwienia” dodano punkt, w którym możemy wydrukować dane
klientów biura celem utworzenia dokumentacji dla potrzeb Generalnego Inspektora
Informacji Finansowej. Należy zaznaczyć firmy i klawiszem F10 rozpocząć
drukowanie. KSP utworzy plik Gxxx.doc w katalogu –GIIF, który jest
podkatalogiem programu KSP. Xxx w nazwie pliku jest numerem operatora. Plik
jest w formacie MsWord. Należy go przed wydrukowaniem uzupełnić o brakujące
informacje.
Wersja 10.01.017 (29.07.2010)
1. Zaktualizowano
stawki opłat ekologicznych.
Wersja
10.02.007 (04.11.2010)
1. Pierwsza
wersja programu KSP przepisana z języka programowania Clipper (DOS) na język
Xbase++ (Windows). Program zasadniczo nie uległ zmianie – w szczególności zachowana
została cała dotychczasowa funkcjonalność - więc użytkownicy nie powinni mieć
problemów z jego użytkowaniem. Można go instalować na komputerach z systemem
operacyjnym Windows 98 SE, Windows Me, Windows 2000, Windows XP, Windows NT,
Windows 2003, Windows 7 (64 i 32 bit), Windows Vista.
2. Chwilowo
wstrzymujemy się z wydaniem nowej instrukcji obsługi programu, bowiem w
najbliższym czasie planujemy wprowadzić szereg poważnych zmian. Poniżej
opiszemy najważniejsze zmiany, zaczniemy od tych niekorzystnych.
3. Pierwszą
rzecz jaką zauważy użytkownik, to brak możliwości pracy programu w trybie
pełnoekranowym. Tryb ten nie jest dostępny dla programów z interfejsem
graficznym. Ponieważ obecnie do wyświetlania tekstu posługujemy się czcionką
rastrową nie możemy rozciągnąć okna na cały ekran monitora (będzie to możliwe w
kolejnych wersjach programu, gdy czcionkę tę zamienimy na wektorową – jest to
bardzo poważna zmiana w programie, planujemy ją na przyszły rok). Czcionka
rastrowa posiada tylko kilka rozmiarów, dlatego też rozmiar okna można zmieniać
„skokowo” przypisując jej różne rozmiary. Zmianę wymiarów okna dokonujemy przez
zwiększenie rozmiaru czcionki lub przez zmianę jej typu. Do dyspozycji mamy
trzy rodzaje czcionek.
a. Terminal
– ten rodzaj posiada największy zestaw znaków (jest to czcionka domyślna w KSP)
ma jednak taką wadę, że oferuje nam jedynie trzy rozmiary.
b. Courier New
– Ten rodzaj czcionki ma wiele rozmiarów, ale podobnie jak następna czcionka,
ma dość ubogi zestaw znaków. Dlatego też stosowane dotychczas znaki służące
zaznaczaniu rekordów (oraz inne znaczniki) zostały zastąpione innymi. Sytuacja
ulegnie zmianie, gdy wprowadzimy do programu fonty wektorowe.
c. Lucida
Console – to ostatnia czcionka, posiadająca wiele rozmiarów.
4. Program
przy zmianie rozmiaru okna kontroluje, aby nie było ono większe niż okno
monitora. Tak więc, mamy tu dodatkowe ograniczenie wynikające z rozdzielczości
ekranu. Im większa rozdzielczość tym więcej możliwych rozmiarów okna.
5. Jak
zmienić rozmiar okna?
Należy po uruchomieniu programu wciskać klawisz ALT oraz plus (ALT+) na
klawiaturze numerycznej. Każde naciśnięcie kombinacji tych klawiszy zwiększy
rozmiar bieżącej czcionki, a tym samym okna. Klawisze ALT oraz minus (ALT-)
zmniejszą rozmiar okna. Aby zmienić czcionkę należy nacisnąć klawisz ALT oraz
strzałkę w górę. Ta kombinacja klawiszy zmienia czcionkę na następną i ustala
jej rozmiar na domyślny (18 punktów). Aby po zmianie czcionki zmienić jej
rozmiar należy nacisnąć kombinację klawiszy ALT+ lub ALT-.
6. Mysz. Posługiwanie się myszką jest obecnie
symboliczne. W kolejnych wersjach programu będziemy tę funkcjonalność stale
rozwijać. Obecnie:
a. Mysz
rozpoznaje klik, dwuklik, prawy i lewy klawisz jako to samo zdarzenie
b. W menu,
pozwala podświetlić wskazany wybór, a jeśli wskazana pozycja jest już
podświetlona, pozwala ją wybrać (jak klawisz ENTER)
c. Kliknięcie
poza obszar menu jest równoznaczne z naciśnięciem klawisze ESC
d. Przy edycji
danych, można myszą ustawić kursor we wskazanym polu, i w wybranym miejscu pola
e. Przy
przeglądaniu danych w formie tabeli, mysz pozwala wybrać bieżącą komórkę
tabeli. Dwuklik na tabeli powoduje takie same działanie jak naciśnięcie
klawisza ENTER.
7. Menu. Na koniec i początek menu
przechodzimy klawiszami PgUp, Home, PgDn, End. Po wybraniu pozycji z menu
pozycja ta pozostaje podświetlona, ale jest trochę ciemniejsza.
8. Edycja. Przy edycji danych można posługiwać
się następującymi klawiszami:
· PgUp, PgDn: skok do pierwszego i
ostatniego pola
· INSERT: w polach gdzie nie ma przypisanej
dodatkowej funkcjonalności zmienia tryb wpisywania na dopisz/nadpisz
· HOME: początek pola
· CTRL+END: koniec pola
· TAB: następne pole
· SIFTH+TAB: poprzednie pole
· CTRL+C: Kopiowanie zawartości pola do
schowka (na ramce pojawia się znaczek (c)- coś jest w schowku
· CTRL+V: kopiowanie ze schowka
· ALT+K: w polach numerycznych zabranie
kwoty z pola do kalkulatora
· CTRL+Z: UNDO dla pola
· CTRL+RIGHT: następny wyraz
· CTRL+LEFT: poprzedni wyraz
· CTRL+BACKSPACE: kasowanie poprzedniego
wyrazu
· CTRL+DEL: kasowanie całego pola
· pole bieżące jest jaśniejsze od
pozostałych
9. Tabela:
· W niektórych tabelach jedna lub więcej
kolumn może być „zamrożonych”, wtedy przy przechodzeniu w prawo poza ekran, te
kolumny nie będą przewijane (będą stale widoczne na ekranie)
· Cały bieżący wiersz jest wyróżniony
podświetlonym kolorem
· Prawie wszędzie występuje
funkcjonalność:
o F2 filtrowanie wg bieżącej kolumny
o F3 wyszukiwanie wg bieżącej kolumny
o F4 kontynuacja szukania
o F5 dodatkowe opcje / drukowanie
o F6 sumowanie kolumny do kalkulatora
o F7 sortowanie wg bieżącej kolumny
o ^F7 usunięcie sortowania
o SPACJA zaznaczanie (+/- zaznacza i
odznacza wszystkie rekordy)
o ENTER edycja
o ^ENTER klonowanie
o literki wyszukiwanie wg pola
ustalonego w programie (np. wg nazwiska, nazwy środka trwałego itp.)
o ALT+M wybieranie miesiąca
o ALT+F10 komunikator
· Zmieniono
sposób podawania masek dla wzorca wyszukiwania i filtrowania rekordów. Zasadę
działania wzorców wyjaśnimy na przykładach
o „ala” - znajdź rekord, którego pole
zawiera dokładnie napis „ala” (3 znaki)
o „ala*” - znajdź rekord, którego pole
rozpoczyna się od frazy ala (np. ala ma kota). Gwiazdka oznacza pominięcie
wszystkich znaków począwszy od pozycji na której występuje
o „*ala” - znajdź rekord, którego pole
kończy się na frazie ala. (np. ona ma na imię ala)
o „*ala* - znajdź rekord, którego pole
zawiera frazę ala w dowolnym miejscu. (np. duża salamandra)
o „*ka?a* - znajdź rekord, którego pole
zawiera czeroliterową frazę rozpoczynającą się od „ka i kończącą na „a”. Np.
„duża kasa w portfelu”, „mała kara”, „kata to dobre ćwiczenie” (znak zapytania
zastępuję dowolny znak w miejscu w którym umieszczono ten znak. W przykładach
jest to znak po literach ka)
o Jeżeli
poszukujemy przeczenia, to nasz wzorzec należy rozpocząć od znaku wykrzyknika.
Np. jeżeli poszukujemy rekordu którego pole nie powinno nigdzie zawierać litery
„a”, nasza maska powinna wyglądać następująco !*a*
· Wyjątki
przy konstruowaniu wzorców:
o Zostawienie
wzorca pustego, spowoduje wyszukiwanie pustych pól
o Jeżeli
szukamy tylko niepustych pól należy we wzorcu umieścić jeden znak – wykrzyknik
o Dla
pól o niewielkiej długości, (do 5 znaków) program sam dodaje znaki „*” na początek
i koniec wzorca
10. E-mail
można obecnie zobaczyć przed wysłaniem i ewentualnie dopisać dodatkowe uwagi,
lub dodać innych adresatów
11. PDF.
Utworzony plik pdf można wyświetlić na ekran.
12. Polskie litery
działają również z lewym ALTEM.
13. Raport o błędach
jest wysyłany z programu na adres ksp@logotech.com.pl
14. Raport o błędach
zanim zostanie wysłany jest zapisywany w katalogu temp, który jest
podkatalogiem zainstalowanego programu KSP i ma nazwę „error.log”
15. Plik z archiwum
firmy można wysłać mailem do analizy przez naszych konsultantów. W tym celu
dodano w menu archiwizacja specjalną opcję
16. Archiwizacja danych
ma obecnie inna strukturę. Program tworzy jeden spakowany plik „ZIP” . Nazwę
pliku możemy dowolnie zmieniać. Wczytanie starych archiwów zostało również
zachowane w programie. Ta możliwość zostanie usunięta w przyszłym roku.
Wczytywanie starych archiwów ma pewne ograniczenia. Ponieważ dane były pakowane
z pomocą programu lha.exe a program ten był napisany dla systemu DOS, możliwość
wczytania starych danych będzie niewykonalna pod systemem Windows 7 (64 bit)
17. Wybieranie katalogów i
plików. Wszędzie tam gdzie będziemy wybierać jakiś plik (np. wczytując
archiwum, lub wczytując dane z systemów sprzedaży lub zapisując deklaracje do
pliku pdf) będziemy korzystać z przeglądarki plików systemu windows. Gdy
będziemy musieli wskazać katalog będziemy mogli po naciśnięciu klawisza INSERT
wybrać go z pomocą specjalnej formatki.
18. Drukarki.
Zmieniona została opcja instalacji drukarek. Staraliśmy się, aby była możliwie
podobna do poprzednich wersji KSP. Tak więc podobnie jak poprzednio należy
wprowadzić wszystkie drukarki, z których będziemy korzystać na danym stanowisku
nadając im odpowiednie własne nazwy. Dla każdej drukarki należy wskazać port do
którego będą kierowane wydruki, mamy tu do dyspozycji kilka możliwości. Po
pierwsze zachowano możliwość wydruku do portu LPT1,2,3. Port ten może być
własnym złączem równoległym komputera lub „zmapowanym” portem innego komputera
(komenda net use...). Jeżeli wydruki kierowane są do portu LPT, deklaracje
zawsze przesyłane są w formie nadruku. Porty typu LPT dedykowane są dla
drukarek igłowych. Podczas instalacji KSP, program przepisuje wszystkie
drukarki, dla których portem było złącze LPT. Inny rodzaj portu to „Domyślna drukarka Windows”. Jeżeli
wybierzemy ten rodzaj portu, wydruki będą kierowane do aktualnie domyślnej
drukarki zainstalowanej w systemie Windows na danym komputerze. Następny rodzaj
portu to „Inna drukarka windows”. Jeżeli wybierzemy ten port, to z
odpowiedniego menu będziemy musieli wybrać konkretną drukarkę zainstalowaną w
windows. Program pokaże nam wszystkie drukarki, które można zobaczyć również w
opcji „Start/Ustawienia/Drukarki i faksy”. Ostatni port to plik tekstowy.
Wydruki do tego portu zapisywane są w zwykłym pliku tekstowym. Dla drukarek z
portem „Windows” można ustalić następnie czy deklaracje mają być drukowane z
tłem. Należy również wskazać czy będziemy wykorzystywać tryb duplex drukarki.
Obecnie użytkownik nie będzie pytany przed każdym wydrukiem o możliwość wydruku
w trybie duplex (2 strony) lub na jednej stronie. Jeżeli chcemy na tej samej
drukarce wykonywać wydruki na dwóch stronach i na jednej, należy taką drukarkę
zainstalować w KSP dwukrotnie.
19. Drukowanie.
Przed każdym wydrukiem użytkownik zostanie poproszony o zaznaczenie możliwych
opcji wydruku: Wydruk na drukarkę, wydruk do pdf, lub wydruk do załącznika
domyślnego klienta poczty e-mail. Jeżeli chcemy możemy zaznaczyć wszystkie
opcje. Jeżeli zaznaczymy opcję wydruk do pliku pdf, to po stworzeniu
odpowiedniego pliku zostaniemy zapytani „Czy chcemy zobaczyć jego zawartość”.
Odpowiedź twierdząca uruchomi domyślną przeglądarkę plików pdf. Powinniśmy więc
mieć zainstalowany darmowy program Adobe Acrobat Reader. Oczywiście przeglądają
wydruk a Adobe możemy go również wydrukować. Do tworzenia wydruków nie jest już
potrzebny program Logomon.
20. Parametry stanowiska. W
tej opcji możemy ustalić domyślne ścieżki do katalogów gdzie będą tworzone
poszczególne kategorie plików. Oczywiście nie musimy tego robić, program przy
każdym zastosowaniu danej ścieżki zapamięta ją dla potrzeb następnych
zastosowań. Obecnie zrezygnowano z opcji bezpośredniego wysyłania danych na
serwer ftp, dlatego też usunięto z programu odpowiednie informacje o hasłach i
parametrach serwera. Program będzie jak dotychczas tworzył odpowiednie dane. W
jaki sposób trafią one na serwer internetowy będzie zależeć od użytkownika.
21. Struktura programu.
Obecnie program instalowany jest oddzielnie od bazy danych. Oznacza to, że przy
instalacji trzeba wskazać miejsce, w którym ma być zainstalowany program i
odrębne miejsce, w którym instalowana będzie baza danych. Baza danych i program
nie mogą być zainstalowane w tym samym miejscu. Zalecamy instalować program na
lokalnym dysku komputera a bazę danych w wybranym folderze serwera plików. Jak
z tego wynika, program powinien być instalowany na każdym komputerze w lokalnej
sieci.
22. Pierwsza instalacja.
Aby uniknąć nieporozumień będziemy nazywać program KSP w wersji 10.02.007
KspWin, a program w starszej wersji KspDos. Opcję pierwszej instalacji
wybieramy w sytuacji, gdy program KspWin nigdy nie był jeszcze instalowany na
danym komputerze. Od tej reguły mamy jeden wyjątek. W sytuacji, gdy mamy
zainstalowany program KspDos i instalujemy pierwszy raz program KspWin,
powinniśmy wybrać drugą opcje „Aktualizacja Programu”. Ale tylko na pierwszym
komputerze w sieci. Na każdym następnym wybieramy „Pierwszą instalację”. Ta
sytuacja wystąpi jedynie jeden raz i spowodowana jest koniecznością przepisania
starej bazy danych KspDos do nowego miejsca, z którym pracować będzie KspWin.
Gdy baza zostanie już przeniesiona, na pozostałych komputerach wystarczy ją
jedynie wskazać, dlatego też będziemy na nich wybierać opcję Pierwszej instalacji.
23. Aktualizacja Programu.
Opcję aktualizacji wybierzemy, tak jak opisaliśmy to w poprzednim punkcie”
jeden raz, gdy na pierwszym komputerze w naszej sieci będziemy przenosić bazę z
KspDos do KspWin, oraz zawsze, gdy będziemy chcieli zaktualizować Kspwin do
nowszej wersji. Aktualizację do nowszych wersji można wykonać z programu KSP.
Wystarczy wybrać odpowiednią opcję z menu „Obsługa kopii danych”. Ten sposób
jest przez nas zalecany. Gdy na pierwszym komputerze pobierzemy z internetu i
zainstalujemy program, zostanie on również zapisany w odpowiednim katalogu na
serwerze. Użytkownicy KspWin na pozostałych komputerach zostaną po uruchomieniu
poinformowani, że powinni zainstalować nową wersję. Jeśli potwierdzą ten
zamiar. KspWin skopiuje program instalacyjny z serwera i uruchomi go
przeprowadzając automatycznie aktualizację. Tak więc, nie ma potrzeby
odwiedzania każdego komputera i instalowania aktualizacji. Aktualizacja wykona
się sama.
24. Instalacja na Nowy Rok.
Obecnie instalację na Nowy Rok można wykonać w dowolnym momencie. Program przepisze dane w nowe miejsce i
zainstaluje się w wybranym folderze. Po wykonaniu instalacji na Nowy rok,
należy przeprowadzić pierwszą instalację na pozostałych komputerach w sieci.
Wersja
10.02.008 (14.11.2010)
1. Oprócz poprawy kilku zgłoszonych błędów
i aktualizacji tabel z odsetkami oraz limitami odpisu jednorazowego de minimis,
rozpoczynamy począwszy od tej wersji proces włączania programu do zeznań
rocznych, do programu KSP. W tej wersji dołączono opcję tworzenia wniosków
VZM-1 (czyli wniosków o zwrot podatku VAT).
2. Gdy całość programu PIT zostanie już
włączona do KSP, korzystanie z opcji „Zeznania roczne, wnioski VZM” zostanie
ograniczone Licencją. Opłata za tę opcję będzie identyczna z opłatą za
korzystanie z programu PIT (upgrade: 200zł dla biura rachunkowego i 40zł dla
pozostałych użytkowników)
3. Odpowiednią opcję znajdziemy w punkcie
„9. Sprawy do załatwienia”. Pracę z „Wnioskami” rozpoczynamy od założenia
kartoteki podatników. Kartoteka ta będzie wspólna dla wniosków i dla zeznań
rocznych. Podatnika można wprowadzić „ręcznie”, lub pobrać z programu do zeznań
z zeszłego roku, lub z KSP (właściciela, pracownika lub zleceniobiorcę).
Pobierając dane z programu PIT możemy równocześnie pobrać małżonka i dzieci. Jeżeli
wśród podatników są małżeństwa należy je w odpowiedniej opcji skojarzyć. Tabela
małżeństw ma dwie kolumny w pierwszej są podatnicy a w drugiej ich małżonkowie.
Naciśnięcie klawisza ENTER w kolumnie małżonek udostępni nam listę „samotnych”
podatników, z której możemy wybrać właściwego małżonka. Usunięcie skojarzenia
następuje po wciśnięciu klawisza DEL.
4. Pracę z wnioskami rozpoczynamy od
„tabeli okresów”. Każdy wiersz tej tabeli określa nam dla danego podatnika
grupę wniosków składanych w 5-cio letnich okresach, w których przysługuje nam
limit zwrotu podatku VAT. Oznacza to, że jeżeli od momentu złożenia pierwszego
wniosku upłynęło już 5 lat, możemy założyć nowy rekord w tabeli okresów i mając
nowy 5-cio letni limit, mamy możliwość składania nowych wniosków VZM. Każdy
rekord w tabeli okresów zawiera:
a. Datę złożenia pierwszego wniosku w
danym okresie
b. Nr kolejny okresu
c. Podatnika i ewentualnie jego małżonka.
5. Podatnika i małżonka wybieramy
naciskając w odpowiedniej kolumnie klawisz ENTER. Jeżeli chcemy usunąć małżonka
wystarczy odpowiedniej kolumnie nacisnąć klawisz DEL.
6. Aby przejść do edycji wniosków VZM
należy wcisnąć klawisz ENTER w ostatniej kolumnie „tabeli okresów”
7. Gdy to zrobimy, zobaczymy listę
wszystkich wniosków z danego okresu (wygląda identycznie jak w programie PIT).
Jeżeli lista jest pusta, można pobrać wnioski z programu PIT klawiszem F7.
Można to zrobić tylko raz. Gdy tabela z wnioskami zawiera już jakieś rekordy,
import danych jest niemożliwy. Importowane są wszystkie wnioski podatnika wraz
z fakturami.
8. Edycję danych do wniosku możemy wykonać
naciskając na wniosku klawisz ENTER. Do dyspozycji będziemy mieli 3 strony
danych. Wyjaśnienia wymaga strona nr 2. Wprowadzamy tam sumę wykorzystanych już
limitów w poprzednio złożonych wnioskach (jak wiadomo mamy 4 limity). Jeżeli
dla danego okresu mamy wprowadzone wszystkie poprzednio złożone wnioski, możemy
nacisnąć klawisz INSERT, który obliczy odpowiednie kwoty wykorzystanych
limitów.
9. Faktury do wniosku wpisujemy po
naciśnięciu klawisza F10. W tej opcji (tak jak w programie PIT) mamy dostępną
listę PKWiU. Posługujemy się nią następująco:
a. Wciskając „0” pokaże nam się lista z
bieżącym rekordem ustawionym na pierwszej pozycji
b. Wpisując frazę rozpoczynającą się od
cyfr, program pokaże nam listę PKWiU rozpoczynającą się od pozycji zgodnej z
wpisanym fragmentem symbolu PKWiU
c. Wpisując frazę zaczynającą się od liter
program znajdzie pierwszy rekord zawierający w opisie wpisaną frazę. Szukanie
kolejnych wystąpień następuje po naciśnięciu klawisza F4.
10.
Gdy na
ekranie mamy już wywołaną tabelę PKWiU, możemy przeprowadzać wyszukiwanie
pisząc odpowiednie frazy
11.
Obecnie
zarówno Wnioski jak i załączniki można wydrukować wyłącznie na drukarce
„Windows”. Mają one formę ustaloną przez ministerstwo.
Wersja 10.02.009 (03.12.2010)
1. Zmieniono
zasadę przekazywania danych do Edka dla korekt deklaracji VAT-UE. Obecnie,
jeśli przed kwota w pozycji „jest” lub „było” jest równa ZERO, program
przekazuje do Edka odpowiednio pustą linię. Dotychczas przekazywano linię z
kwotą 0, co nie podobało się Urzędom Skarbowym. Podobną zasadę przyjęto dla
wydruków.
2. Podobnie
dla deklaracji ZUS RSA, jeśli zasiłki wypłaca ZUS do deklaracji przekazywane są
puste pola „liczba dni zasiłkowych” i „ilość wypłat”.
3. W
płacach w opcji podział kosztów, jeśli wybrano zasadę pokazywania kosztów bez
odrębnego wydzielania wynagrodzenia za urlopy i chorobowe, dodano w wydrukach
pola wynagrodzenie NETTO i DO WYPŁATY.
4. Poprawiono
moduł pakowania i rozpakowania archiwów pod systemem Windows 9x. Można obecnie
wykonywać archiwizację i wczytanie danych. Instalacja programu powinna się
odbywać również bez problemowo. Wyjątkowo dla obecnej wersji nie będzie się
dało pod systemem Win9x wykonać instalacji programu z wnętrza programu KSP. Należy
ją wykonać programem instalacyjnym. (Instalacji dokonuje wersja 008, a w niej
nie działa rozpakowanie archiwów).
5. Na
życzenie użytkowników zmieniono sposób dopasowywania rozmiaru okna do monitora.
Obecnie klawisze ALT+ już nie będą działać. Aby dopasować okno należy wejść do
punktu instalacja, a w nim do opcji E. PARAMETRY EKRANU. Po wejściu, program
odszuka w systemie Windows wszystkie nadające się do użycia czcionki (niestety
w systemie WIN 98 będzie to tylko czcionka TERMINAL) i pokaże je w menu. Podczas
tej operacji okno programu zostanie przesunięte w prawy dolny róg monitora
odsłaniając róg lewy górny. Z menu należy wybrać klawiszem ENTER jedną z
czcionek. Wówczas w górnej części ekranu oraz w części lewej pokażą się dwa
wąskie okienka, które symbolizują szerokość i wysokość ekranu. W tym trybie
należy naciskać klawisze kursowa w lewo i w prawo, aby zwiększyć lub zmniejszyć
szerokość ekranu, oraz klawisze w dół i w górę, aby zwiększyć i zmniejszyć
wysokość okna. Jeżeli wybierzemy już odpowiednią czcionkę i jej rozmiar
zatwierdzamy całość klawiszem ENTER. Teraz trochę wyjaśnienia, dlaczego w ten
sposób zmieniamy rozmiar okna. Otóż Chcąc zachować całą dotychczasową
funkcjonalność programu musieliśmy zrobić podstawowe założenie: Okno ekranu tak
jak dotychczas ma 25 wierszy i 80 kolumn. Założenie to gwarantuje nam
dotychczasowy układ ekranów. Jeżeli więc ilość wierszy i kolumn jest z góry
ustalona, rozmiar można zmienić jedynie przez dobór odpowiedniego rozmiaru
czcionki. Rozmiary czcionek nie zmieniają się w sposób ciągły (zwykle co 1
punkt – czyli o 1/72 cala - ale nie jest to reguła). Tak więc zwiększając
szerokość czcionki o 1 punkt szerokość ekranu wzrośnie o 80 punktów, a więc
skokowo. Teraz pozostaje jeszcze kwestia jak przełożyć fizyczny rozmiar punktu
na fizyczny rozmiar piksela na ekranie. Suma sumarum, końcowy efekt dopasowania
okna do monitora zależy od rozdzielczości karty grafiki, fizycznej
rozdzielczości monitora i rozmiaru stosowanej czcionki. Wykonane przez nas
testy pozwalają nam stwierdzić, że na komputerach klasy XP będziemy mieli trzy
typy czcionek w tym dwa pozwalające się zmieniać prawie, że w sposób ciągły, co
powinno pozwolić uzyskać efekt wypełnienia prawie całego ekranu. Na komputerach
z systemem w9x sprawa jest mniej korzystna, ale i tu można uzyskać zadawalające
efekty.
Wersja 10.02.012 (21.12.2010)
1. Poprawiono
kilkanaście drobnych błędów związanych z reakcją programu na nietypową sytuację
(np. otwarcie pliku, który powinien istnieć, a którego z jakiś powodów nie ma)
2. Poprawiono
brak polskich fontów na wydrukach deklaracji. Niektóre drukarki (starszego
typu, a głównie te z obcojęzycznym sterownikiem) wybierały fonty anglojęzyczne,
które nie posiadały polskich znaków. Nasze testy wskazują, że rozwiązaliśmy ten
problem, ale 100% pewności mieć nie można.
3. Dodano
nowy moduł „Zeznania roczne wnioski VZM” w punkcie „9. Sprawy do załatwienia”.
Odsyłamy użytkowników do odpowiedniej instrukcji obsługi.
4. Obecnie
rejestracja programu może się odbyć na 3 sposoby:
·
Wprowadzenie danych z certyfikatu
·
Wczytanie pliku z licencją – klawisz F1
·
Rejestracja przez Internet – klawisz F2. Po
wciśnięciu klawisz F2 użytkownik zostanie poproszony o wprowadzenie numeru NIP
i kodu rejestracyjnego. Kod rejestracyjny może być podany telefonicznie lub
pocztą E-mail. Jeżeli wprowadzone dane będą prawidłowe, program odczyta z
internetowej bazy certyfikatów ten właściwy i zarejestruje program.
5. Dodano nową opcję w punkcie Instalacja Drukarki,
"Domyślne ustawienia drukowania".
6. Obecnie,
jeżeli przed wydrukiem nie zaznaczymy żadnej opcji kierującej wydruk: na
drukarkę, lub plik pdf, lub jako załącznik E-mail, program skieruje wydruk
zgodnie z opcją, na której naciśnięto klawisz ENTER
Wersja 10.02.013 (29.12.2010)
1. Umożliwiono wystawianie faktur przez
biuro rachunkowe z pozycjami w stawce 23%
Wersja 10.02.016 (06.01.2011)
1. Umożliwiono wprowadzanie absencji na
rok 2011
2. Poprawiono PIT-36,37 - program nie
uwzględniał zapłaconych zaliczek z PIT-11
3. W edycji dokumentów VAT pokazano
wszystkie dostępne stawki z roku 2010
Instalacja programu na Rok 2011
Tak jak pisaliśmy Instalację narok 2011 wykonujemy z pomocą programu
instalacyjnego na rok 2010.
Jest regułą,
że program KSP w każdej chwili można zainstalować na rok następny. Oczywiście jego
funkcjonalność jest identyczna jak w bieżącym roku, bo to jest przecież ten sam
program. Dostosowanie do nowych przepisów nastąpi podczas kolejnych
aktualizacji dotyczących już roku 2011. (lub ogólniej – następnego roku).
Poniżej przedstawimy procedurę instalacji programu na Nowy rok. Procedura
zakłada dwa różne sposoby postępowania. Pierwszy, gdy instalujemy program i
bazę na pierwszym komputerze i drugi, gdy instalujemy program na następnych
komputerach w sieci.
Instalacja
na pierwszym komputerze
1. Zaplanuj miejsce gdzie zostanie
zainstalowany program na rok 2011 i miejsce, w którym będzie przechowywana baza
danych.
2. Uruchom program instalacyjny i wybierz
opcję „Instalacja na Nowy Rok”
3. W pierwszym wierszu wpisz lub wybierz
katalog, w którym jest zainstalowany program na rok 2010
4. W wierszu drugim i trzecim wpisz lub
wybierz katalog, w którym zostanie zainstalowany program na rok 2011 i baza
danych na rok 2011
5. Naciśnij przycisk „Wybierz firmy”.
6. Kolejna formatka pokaże nam listę
wszystkich firm zainstalowanych na rok 2010. Powinniśmy zaznaczyć te, które
zamierzamy przenieść na rok 2011.
7. Jeżeli już dokonaliśmy wyboru, należy
go zatwierdzić odpowiednim przyciskiem. Po zatwierdzeniu pokaże nam się poprzednia
formatka z aktywnym przyciskiem „Instaluj”
8. Wciskamy przycisk „Instaluj” i czekamy
na koniec instalacji, może to trochę potrwać. Dla 200 firmy czas instalacji
powinien wynosić około godziny. (oczywiście wszystko zależy od sprzętu).
9. Proponujemy na czas instalacji wyłączyć
wygaszacze ekranu, a w opcjach zasilania zaznaczyć, aby komputer nie wyłączał
monitora i dysków twardych.
Instalacja
na pozostałych komputerach
1. Na pozostałych komputerach należy uruchomić
program instalacyjny i wybrać opcję „Pierwsza instalacja”.
2. Należy wpisać lub wybrać katalog, w
którym zostanie zainstalowany program na rok 2011
3. Następnie należy wprowadzić lub wybrać
katalog, w którym została zainstalowana baza danych na rok 2011
4. Po wciśnięciu klawisza „Instaluj”
zostaniemy jeszcze poproszeni o podanie katalogu, w którym jest zainstalowany
program na rok 2010. Jest to potrzebne do skopiowania lokalnych parametrów
programu (np. zainstalowanych drukarek)
Wersja 10.02.017 (07.01.2011)
1.
W opcji
naliczania płacy poprawiono zaznaczanie pracowników. Zaznaczanie znikało po
wyjściu z opcji
2.
W opcji
Absencja, Składniki wynagrodzenia, Godziny nadliczbowe podczas
wybierania pracownika będą pojawiać się na liście jedynie zatrudnieni
pracownicy. (Większość użytkowników prosiła o przywrócenie tej funkcjonalności)
Wersja 10.02.018 (10.01.2011)
1.
Poprawiono
zaznaczanie pracowników. Wprawdzie po poprawce w wersji 10.02.017 zaznaczanie
już nie znikało, ale program nie widział zaznaczonych pracowników w opcjach
drukowania i obliczeń.
Wersja 10.02.019 (12.01.2011)
1.
Poprawiono wprowadzanie dokumentów
sprzedaży u ryczałtowca. Wprowadzenie kwoty wg stawki nr 2 lub 3 powodowało po
powrocie ze strony VAT dublowanie kwot
2.
W PIT-D poprawiono zaokrąglanie kwoty
odliczeń uprzednio nieodliczonych od podatku za ubiegłe lata. Program
zaokrąglał ją do pełnych zł
3.
Poprawiono uwzględnianie składek na
ub. Społeczne w PIT-36 i PIT-36L
4.
Poprawiono zestawienie absencji w
opcji „przeglądanie absencji”
5.
Poprawiono naliczanie składki na ub.
wypadkowe w przypadku przekroczenia rocznej podstawy
Wersja 10.02.020 (16.01.2011)
1. Poprawiono
wprowadzanie pozostałych przychodów. Podobnie jak u ryczałtowca program podwajał
kwoty przy powrocie z formatki z VATEM
2. Poprawiono
liczenie ograniczeń w zeznaniach. W przypadku, gdy suma odliczeń nie mogła
przekroczyć ustalonej kwoty, w pewnych sytuacjach, gdy kwota ta była
przekroczona, program dokonywał ograniczenia wpisując kwoty na minus.
3. Gdy
jedynym odliczeniem na PIT-O była darowizna, program nie wykrywał, że trzeba
wydrukować PIT-O.
Wersja 10.02.021 (19.01.2011)
1. W tabeli
z zeznaniami dodano kolumnę o nazwie L-cja. Kolumna ta jest poza
ekranem więc trzeba na kolumnie
"uwagi" nacisnąć kursor w prawo. Kolumna
Uwagi zmieni się na kolumnę L-cja.
Naciskając w tej kolumnie klawisz ENTER
możemy spowodować aby na deklaracjach
nie był drukowany napis z informacją
o właścicielu licencji.
Wersja 10.02.022 (22.01.2011)
1. W zeznaniach rocznych dodano możliwość
wydruku przelewu
Wersja 10.02.023 (28.01.2011)
1. W zeznaniach rocznych dodano możliwość
przekazania zeznania PIT-28 do Edka (zapis w formacie xml)
Wersja 10.02.024 (31.01.2011)
1. W zeznaniach rocznych odblokowano
możliwość przekazania pozostałych zeznań do Edka (zapis w formacie xml).
Omówienia wymaga tu przesyłanie deklaracji PIT-38. Jeżeli zamierzamy wysyłać tę
deklarację w sposób elektroniczny, to powinniśmy podatnikowi dopisać nowe
zeznanie PIT-38. Zeznanie wprowadzone niejako przy okazji składania głównego
zeznania (PIT-36, PIT-36L itp.) nie zostanie przesłane do edka. Problemem jest
tu załącznik PIT-ZG, który gdy składamy deklaracje papierowo może być dołączony
albo do zeznania PIT-36 albo do PIT-38. Forma elektroniczna nie toleruje takiej
alternatywy, w związku z tym program powinien podzielić PIT-ZG na załącznik
dołączany do PIT-36 i drugi załącznik dołączany do PIT-38 (W formie papierowej
wystarczy 1 załącznik). Nie przewidzieliśmy takiej konstrukcji w programie, a
ponieważ dopisanie nowego zeznania rozwiązuje problem, w tym roku nie
przewidujemy już modyfikacji programu w tym względzie.
2. Naciskając klawisze ALT+I na głównym
menu programu możemy dowiedzieć się, w którym miejscu zainstalowana jest baza
danych, z której korzysta program.
Wersja 10.02.025 (2.02.2011)
1. Poprawa wydruku PIT-O w przypadku
wystąpienia darowizny u małżonka w zaznaniu małżeńskim.
2. Poprawa wydruku zaznaczonych dokumentów
w rozrachunkach
3. Poprawa usuwania dokumentów w KASIE
4. Zaniechanie nadruku deklaracji VZM-1
numeru licencji KSP.
Wersja 10.02.026 (8.02.2011)
1. Poprawa wydruku wniosków VZM-1/B lub
VZM-1/A. W niektórych przypadkach wnioski nie chciały się wydrukować.
2. Zgodnie z opisem MF na drukach wniosków
VZM, numerów PESEL nie podaje się, jeśli podatnik posiada numer NIP.
3. Na wydruku PIT-O program nie umieszczał
NIPu małżonka przy wspólnym rozliczaniu.
4. Przy edycji Danych osobistych w
zeznaniach rocznych dodano klawisz F2. Po jego naciśnięciu, (gdy wcześniej
zaznaczono, że to jest korekta zeznania) można wyedytować uzasadnienie korekty
(druk ORD-ZU). Uzasadnienie to zostanie dołączone do zeznania przy tworzeniu
pliku xml dla Edka
Wersja 10.02.028 (9.02.2011)
1. W zeznaniach rocznych, gdy podatnik
powinien złożyć załącznik PIT-O z uwagi na fakt wystąpienia u niego ulgi z
art.27g w związku z przychodami zagranicznymi, dla których podatek zapłacony za
granicą podlega odliczeniu od podatku w kraju (ust.9a ust. 9b), program nie
pokazywał tego załącznika do wydruku, jeśli wspomniana ulga była jedynym
odliczeniem.
Wersja 10.02.030 (20.02.2011)
1. Nowe wnioski VZM-1.
2. Poprawa zaokrąglania nieodliczonych
odliczeń od podatku w PIT-D
3. Jeżeli podatnik składa PIT-36 i ma
dochody z zagranicy, to na ostatniej pozycji menu dla wydruku kontrolnego
pojawi się raport z obliczeń.
Wersja 10.02.031 (22.02.2011)
1. Poprawiono w zeznaniach ograniczanie
kwot kosztów z tytułu umowy o pracę. Program pomijał grosze.
2. Pit-36 po przesłaniu do Edka miał
zaznaczony kwadrat „korekta” zamiast „złożenie zeznania”
3. Dodano możliwość wydruku zeznań
rocznych w formie nadruku. Wzorce zeznań znajdują się w opcji „Zeznania
roczne/Ustawienia/Wzorce zeznań”
4. Aby wydrukować zeznanie w formie
nadruku, bieżącą drukarką musi być drukarka związana z portem LPT1,LPT2 lub
LPT3.
5. Wydruku dokonujemy w opcji „Wydruk
pitów”. Program wybierze wydruk w całości lub nadruk w zależności od portu
drukarki.
Wersja 10.02.032 (28.02.2011)
1. Dodano deklarację PIT-39
2. Poprawiono małżeński wydruk PIT-36, gdy
u małżonka wystąpiła strata z działalności gospodarczej. Program ograniczał jej
wysokość do dochodu podatnika.
Wersja 10.02.033 (2.03.2011)
1. Poprawiono przekazanie deklaracji
PIT-39 do wydruku na drukarce
2. W tabeli z zeznaniami rocznymi dodano
zestawienie (F5) kwot przekazanych do OPP.
Wersja 10.02.034 (2.03.2011)
1. Poprawiono PIT-36. Podatek zapłacony od
dochodów małoletnich dzieci nie był wykazany w polu „zapłacone zaliczki”
2. W PIT-39 nie zaznaczał się krzyżyk w
polu „złożenie zeznania”
3. W PIT-39 wprawdzie podatek był liczony
poprawnie, ale dochód zwolniony mógł być wykazany w wysokości większej niż
uzyskany ze sprzedaży nieruchomości. Obecnie program odpowiednio przycina ten
dochód.
4. Dodano eksport danych do GUS Z-12. 2
lata temu tak dobieraliśmy poszczególne wskaźniki, aby dane przesłane do Z-12
nie wykazywały błędów. Obecnie nie będziemy tego robić. Przesyłamy rzeczywiste
dane. Oczywiście będzie to generowało wiele błędów w programie do wysyłania
Z-12. Odnosimy wrażenie analizując poszczególne „validacje” w Z-12, że GUS wie
lepiej od państwa, co wypłacacie i jak pracują wasi pracownicy. Odnosimy też
wrażenie, że GUSu nie interesują prawdziwe dane, tylko takie, jakie sobie sam
wymyśla. Skoro tak, to nie będziemy niczego „naciągać”, namawiam wszystkich do
walki z bezsensowną biurokracją. Ciekawe jest również, że GUS zmienia (w
stosunku do poprzednich lat) dane wymagane w sprawozdaniach, ciekawe więc co
będzie ze sobą porównywał.
Wersja 10.02.035 (8.03.2011)
1. Poprawiono wydruk PIT-O i PIT-37 w postaci
nadruku. W przypadku składnia deklaracji bez małżonka w miejscu jego danych
nadrukowywane były zera.
2. Poprawiono przeliczanie przychodów
zagranicznych na PLN. Program przeliczał je wg kursu z dnia uzyskania przychodu
zamiast z dnia poprzedniego.
3. Poprawiono obliczenia w Ś.T.
(identyczna poprawka jak w wersji 11.01.017 na rok 2011)
Wersja 10.02.036 (18.03.2011)
1. Poprawiono wydruk PIT-O w postaci
nadruku (w dalszym ciągu drukowały się zera w pozycji nazwiska małżonka, gdy
PIT składany był oddzielnie.
2. Poprawiono błąd na PIT-36. Zaliczki
wpłacane bez pośrednictwa płatników były wykazywane w części D i N deklaracji
oraz w polu należnych zaliczek 189, ale nie uwzględniano ich w polu 192
(wpłacone zaliczki)
Wersja 10.02.037 (1.04.2011)
1. W zeznaniach rocznych dodano operację
klonowania zeznania (dla potrzeb wykonania korekty) – klawisz CTRL+ENTER
2. Przed zmianą podatnika lub małżonka
oraz przed usunięciem zeznania lub podatnika z zeznania dodano dodatkową prośbę
o potwierdzenie tego zamiaru.
3. W tym roku z objaśnień do PIT-36
usunięto szczegółowe wyjaśnienia co do sposobu wypełnienia druku PIT/B. Nie ma
więc zapisu, że procent udziału jest „procentem udziału podatnika w przychodach
spółki”. W związku z tym dokonaliśmy następującej zmiany:
4. Deklaracja, na której dochód ze spółki
przypadający na podatnika jest obliczony z inną dokładnością niż 2 miejsca po
przecinku nie będzie mogła być wczytana do interaktywnego formularza
opublikowanego przez ministerstwo. Tam zawsze przychody i koszty liczone są z dokładnością
do 2 miejsc po przecinku.
Wersja 10.02.038 (27.04.2011)
1. W module PIT, program traktował
zaliczki należne zaliczki wpłacane bez pośrednictwa płatników jako zaliczki
zapłacone.
2. We wniosku VZM-1 program sumował
usunięte faktury do ogólnej liczby faktur wykazywanych we wniosku jako liczba
załączanych kopii faktur.