Wersja 10.01.001 (02.01.2010)

 

1.     Znowu zmiana ustawy o VAT. Poniżej wymienimy te zmiany, które bezpośrednio dotyczą zmian w programie, oraz omówimy sposób, w jaki zostały w programie zaadoptowane.

2.     Zmieniono terminy i częstotliwość składania deklaracji VAT-UE. Obecnie zasadą jest składanie deklaracji VAT-UE raz w miesiącu do 15-go dnia następnego miesiąca. Deklarację można złożyć do dnia 25-go, jeżeli składana jest w formie e-deklaracji. Informacje VAT-UE można składać kwartalnie, z tym, że mogą to robić jedynie ci, u których w bieżącym kwartale i w żadnym 4 z poprzednich kwartałów, dostawy WDT nie przekroczyły 250tys zł (w 2010r 500tys), oraz w bieżącym kwartale nabycia WNT nie przekroczyły kwoty 50tys. zł. Jak z tego wynika, obecnie nie możemy już składać deklaracji VAT-UE niejako przy okazji składnia deklaracji VAT-7. Musimy robić to oddzielnie, i również oddzielnie musimy prowadzić odpowiednie ewidencje. W programie Dodano specjalny punkt, w którym dopisujemy, obliczamy i drukujemy deklaracje i ewidencje VAT-UE. Powinniśmy też wprowadzić do programu częstotliwość składania deklaracji. Na stronie nr 4, w parametrach instalacyjnych VAT dodany został do tego celu specjalny punkt. Program dopisując nową deklarację, zawsze sprawdzi ten parametr i dopisze nową deklarację jako kwartalną lub miesięczną. Tak więc, parametr ten powinniśmy zmieniać w zależności od okoliczności. Obliczając deklarację VAT-UE będziemy mogli zobaczyć interesujące nas kwartalne obroty i nabycia. W ten sposób będziemy wiedzieć, czy możemy jeszcze składać deklaracje kwartalne, jeżeli taki sposób ich składania obierzemy. Składając deklarację program proponuje datę jej złożenia, w zależności czy wybierzemy sposób elektroniczny, czy papierowy, jako 25-ty lub 15-ty następnego miesiąca.

3.     W nowej deklaracji VAT-7 pojawiły się dwa nowe pola. Pole 21 i pole 39. Obydwa dotyczą usług: pierwsze świadczonych a drugie importowanych od podatników z krajów UE. Dla eksportu usług, będą one umieszczane na deklaracji VAT, jeżeli wprowadzony zostanie do programu unijny NIP kontrahenta oraz wypełnione zostanie pole „Opis usługi”. Uwaga! Program umieści eksport usług w polu 21 deklaracji oraz wykaże je w informacji VAT-UE tylko wtedy, gdy NIP kontrahenta będzie pochodzić z kraju UE i pole „opis usługi” będzie niepuste. Dla pola 39 „Import usług” musimy wpisać kod kraju z zakresu krajów UE, aby odpowiednia kwota pojawiła się na deklaracji VAT.

4.     Jeżeli składamy deklaracje VAT kwartalnie, to rozliczanie WDT na deklaracjach odbywa się identycznie jak dotychczas. Czyli:

·        Jeżeli nie posiadamy potwierdzenia WDT w terminie do złożenia deklaracji, nie wykazujemy WDT w tej deklaracji

·        Jeżeli nie posiadamy potwierdzenia również w terminie do złożenia następnej deklaracji, opodatkowujemy taką transakcję stawkami krajowymi

·        Otrzymanie potwierdzeń w późniejszych terminach będzie skutkowało koniecznością skorygowania deklaracji za okres, w którym dokonana została WDT i deklaracji, w której dostawę opodatkowano stawkami krajowymi.

5.     Jeżeli składamy deklaracje VAT miesięcznie, to ustawodawca nieco uprościł nam zasady rozliczania WDT.

·        Brak potwierdzenia dokonania WDT w terminie złożenia deklaracji powoduje, że takiej transakcji nigdzie nie wykazujemy. Ma status oczekującej na potwierdzenie.

·        Brak potwierdzenia w kolejnym miesiącu nie zmienia statusu transakcji. Nadal nigdzie jej nie wykazujemy.

·        Dopiero brak potwierdzenia w kolejnym (trzecim) miesiącu będzie skutkował opodatkowaniem transakcji stawkami krajowymi.

·        Otrzymanie potwierdzenia w późniejszych terminach powoduje konieczność skorygowania deklaracji za okres, w którym dokonała się WDT i ewentualnie deklaracji, w której wykazano sprzedaż krajową.

6.     Dla informacji podsumowujących VAT-UE dodano odpowiednie ewidencje, w tym ewidencje eksportu usług.

7.     Nowe deklaracje VAT-7 (11), VAT-7K(5), VAT-UE(2), VAT-UEK(2),VAT-UE/A(2), VAT-UE/B(2), VAT-UE/C(1) – nadruk i wydruk w całości przez logomona. Z wysyłkę elektroniczną trzeba poczekać aż MF opublikuje odpowiednie schemy.

8.     Wielkość WDT za poprzednie 4 kwartały program pobiera z deklaracji podatkowych z uwzględnieniem korekt. Tak więc, może się zdarzyć, że WDT za dany kwartał zmieni się podczas obliczania następnych deklaracji (lub kolejnych korekt tej deklaracji). Program uwzględnia WDT wg stanu na dzień złożenia bieżącej deklaracji VAT-UE.

9.     Jeżeli okaże się, że w drugim miesiącu kwartału przekroczone są limity bieżącego kwartału dla WDT lub WNT powinniśmy usunąć bieżącą kwartalną deklarację, zmienić parametr częstotliwości składania deklaracji na miesięczny i dopisać deklaracje za pierwszy i drugi miesiąc kwartału.

10.           Program pokazuje WDT dla bieżącego kwartału (dla potrzeb limitu) bez sprawdzania, kiedy WDT zostało potwierdzone (byleby w ogóle było potwierdzone). Skutkiem tego, obroty z tytułu WDT mogą być zawyżone, ale z drugiej strony możemy „na czas” złożyć deklarację miesięczną bez konieczności „odwoływania” deklaracji kwartalnych.

11.           Dodatkowe informacje w bloku F deklaracji VAT-7 wymusiły na nas zmianę drugiego ekranu z danymi w obliczeniach deklaracji VAT. Należy tam obecnie zaznaczyć czynności, które się wykonuje. W szczególności chodzi o turystykę i handel złotem.

12.           W programie brakuje:

·        Eksportu danych do nowej wersji płatnika 8.01.001

·        Obliczania składek na FEP

·        Deklaracji VAT w wersji elektronicznej

 

 

 

 

Wersja 10.01.002 (18.01.2010)

 

1.     Poprawiono błąd związany z edycją wniosków o refundację w aptekach. Ponowna edycja wniosku dopisywała dokument do ewidencji VAT.

2.     Poprawiono błąd związany z rozliczaniem różnic kursowych. Jeżeli w zakupach najpierw została zaewidencjonowana zaliczka i po zamknięciu raportu bankowego dopisano fakturę otrzymaną po dacie zamknięcia raportu, to różnica kursowa związana z dokumentem faktury była przypisana do zaliczki zamiast do faktury. Powodowało to różnicę w wydrukach różnic kursowych za ten sam okres przed wprowadzeniem faktury i po wprowadzeniu faktury. Obecnie w przypadku, gdy zapłata faktury poprzedza jej otrzymanie, różnicę kursową będziemy wiązać z fakturą a nie z jej zapłatą.

3.     W opcji Pracownicy-konfiguracja i dalej „Parametry księgowania” dodano opcję „Trudne stanowiska”. Należy tam wprowadzić listę stanowisk pracy, na których praca jest wykonywana w warunkach szczególnych lub ma szczególny charakter. Należy podać nazwę stanowiska i 3 cyfrowy kod pracy w trudnych warunkach

4.     Z kolei w opcji obliczania płac w punkcie 9, dodano opcję „Praca w szczególnych warunkach”. Po wejściu do tej opcji zobaczymy listę wszystkich zatrudnionych pracowników urodzonych po 31.XII.1948r. Pracownikom wykonującym pracę w warunkach szczególnych należy dopisać okresy, w których ta praca jest lub była wykonywana. Należy dodatkowo wybrać wcześniej wprowadzone stanowisko pracy.

5.     W opcji „Eksport do płatnika-PIT-4” uzupełniono część zestawień o rozliczenie składek na FEP. W szczególności składki te są przekazywane do KSP oraz do programu „Płatnik”

6.     Dodano deklarację ZUS ZSWA, którą można przekazać do programu płatnika.

7.     Zmieniono strukturę przekazywanych danych do programu Płatnik. Obecnie obowiązującą jest Kedu-3 (format xml). Uwaga: Dane z programu KSP można przekazać tylko do nowej wersji płatnika ( 8.01.001). starsze wersje nie będą mogły ich odczytać.

8.     Dodano nowe deklaracje VAT-7, VAT-7K, VAT-UE, VAT-UEK w formie elektronicznej (pliki xml)

 

 

Wersja 10.01.003 (21.01.2010)

 

1.     Zaktualizowano podstawy składek na ubezpieczenie zdrowotne dla osób prowadzących działalność gospodarczą.

2.     Poprawiono błąd w naliczaniu składki na ubezpieczenie wypadkowe. Wprowadzony był ubiegłoroczny warunek, że do kwietnia składka wynosi 1.8% (zmieniono na 1.67%)

3.     W PIT-11 program umieszczał kwotę pobranej zaliczki na podatek dochodowy od wypłaconych przez zakład pracy zasiłków w polu z pobraną składką na ubezpieczenie zdrowotne

4.     W PIT-11 program będzie umieszczał całą pobraną składkę na ubezpieczenie zdrowotne (nie więcej jednak niż 7.75% podstawy). Dotychczas program umieszczał składkę odliczoną od podatku.

 

 

Wersja 10.01.005 (28.01.2010)

 

1.     Rozszerzono pola do wprowadzania składników wynagrodzenia. Obecnie można wprowadzić miesięcznie kwoty większe nić 99tys zł.

2.     Poprawiono błąd z przekazywaniem składek ZUS do KSP. Przekazywał składki od terminowych wypłat grudniowych zaliczonych w koszty w grudniu ponownie do stycznia.

3.     Poprawiono błąd struktury pliku xml przy tworzeniu deklaracji VAT-7. Portal MF negatywnie weryfikował deklarację.

4.     Przy eksporcie deklaracji do Edka uwzględniono charakterystyczne litery niemieckie ÄËÖÜäëöü

 

 

 

Wersja 10.01.006 (2.02.2010)

 

1.     Dla deklaracji korygujących w VAT dodano możliwość wprowadzenia uzasadnienia złożenia korekty (ORD-ZU). Załącznik ten zapisywany jest wraz z deklaracją korygującą do pliku xml.

2.     W dniu 20.01.2010 MpiPS podpisał rozporządzenie w sprawie dofinansowań dla osób niepełnosprawnych. Rozporządzenie obowiązuje od 1.01.2010. Zmieniono w nim limity dopłat, które od teraz mają być obliczane wg płacy minimalnej obowiązującej w grudniu ubiegłego roku (a wiec teraz będzie to kwota1276), oraz zmieniono algorytm wliczania pozycji 39 na inf-d-p, na taki sam jaki obowiązywał w roku 2009 (w 2010 miał obowiązywać algorytm zwiększający dopłaty dla osób ze szczególnymi schorzeniami).

3.     Odblokowano opcję przelewu do VAT-7

4.     Poprawiono błąd w przekazywaniu danych do płatnika w przypadku, gdy pracownik nie posiadał ani nr NIP, ani nr PESEL. Należy pamiętać, że chociaż KSP utworzy teraz odpowiedni plik xml, to program płatnik nie przyjmie danych jeżeli u pracownika nr PESEL będzie nieprawidłowy lub nie będzie go wcale. Przed wysłaniem danych dodano automatyczną kontrolę tych elementów.

 

 

Wersja 10.01.007 (2.02.2010)

 

1.     Poprawiono przekazywanie składek na FEP do płatnika dla pracowników zatrudnionych lub zwolnionych w miesiącu, z którego brana jest informacja o okresie pracy w warunkach szczególnych. Błąd wyjaśnimy na przykładzie. Załóżmy, że pracownik zatrudniony został 15 stycznia i od tego dnia świadczy pracę w szczególnych warunkach. Program licząc składkę na FEP ustalał podstawę w wysokości 15/31 podstawy na ubezpieczenie społeczne, z uwagi na to, że pracownik pracował w warunkach szczególnych niepełny miesiąc. Taka procedura powodowała dwukrotne zmniejszenie składki na FAP, bowiem sama podstawa składek na ubezpieczenie społeczne jest już odpowiednio skorygowana do niepełnego miesiąca pracy.

2.     Poprawiono błąd w przekazywaniu danych do Płatnika dla pracowników pobierających zasiłki z tytułu umowy zlecenia. Program nie przekazywał kodu tytułu ubezpieczenia.

3.     Podczas wybierania firmy, gdy na ekranie mamy menu z wyborem wszystkich zainstalowanych firm, możemy nacisnąć klawisz TAB i wtedy obok menu zostaną wyświetlone niektóre informacje o aktualnie podświetlonej firmie w menu (nip, regon, pełna nazwa, rachunek bankowy itp.). Powtórne naciśnięcie TAB chowa pokazywane informacje.

4.     W magazynie samochodów oraz podczas wybierania samochodów z magazynu dodano wyszukiwanie i sortowanie wg kolumny.

 

 

Wersja 10.01.008 (12.02.2010)

 

1.     Poprawiono wydruk deklaracji VAT-7 wersja 11 (na pierwszej stronie w opisie „Kto składa deklarację” widniał opis z deklaracji VAT-7K)

2.     Poprawiono wydruk deklaracji VAT-7K wersja 4 (na pierwszej stronie w opisie „Kto składa deklarację” widniał opis z deklaracji VAT-7)

3.     W opcji „Obsługa kopii danych/Aktualizuj na podstawie roku 2009” dodano aktualizację historii wynagrodzeń. Część użytkowników zainstalowała program KSP na rok 2010 i sporządziła wypłaty za miesiąc grudzień 2009. Następnie bez aktualizacji roku 2010 sporządziła wypłaty za styczeń 2010. W takiej sytuacji w historii wynagrodzeń oglądanej z poziomu KSP na rok 2010 brakuje wypłat za grudzień 2009. Dodana opcja uzupełnia brakujące rekordy i ewentualnie aktualizuje, jeżeli w roku 2009 są inne wartości niż w historii przechowywanej w roku 2010.

4.     Poprawiono formatkę, na której wprowadza się WDT, eksport z poziomu wprowadzania danych do KSP. Program nie pokazywał opisu do pola „Opis usługi”

5.     Poprawiono błąd z przekazywanie składek ZUS od osoby, która nie jest osobą współpracującą i której wynagrodzenie nie jest kosztem uzyskania w firmie (np. małżonek wspólnika spółki cywilnej zatrudniony przez spółkę na umowę o pracę). Program przekazywał składki takiego pracownika do księgi w miesiącu, w którym składki te zostały zapłacone.

6.     Otrzymujemy dość dużo informacji o odrzuceniu plików „xml” przygotowanych w programie KSP przez nowy program Płatnika (wersja 8). Program KSP przygotowuje dane do programu Płatnik w identyczny sposób jak wcześniej. Zmienił się jedynie format tworzonego pliku. Dawniej „kdu” obecnie „xml”. Dawniej program Płatnik (w wersji 7) podczas importu danych odrzucał tych ubezpieczonych, których dane nie były kompletne (np. brakowało tytułu ubezpieczenia, identyfikatora lub nazwiska). Użytkownik często był nieświadom tego faktu, bowiem pozostałe (dobre) dane były importowane. Obecnie Płatnik w wersji 8, jeżeli napotka jakiś błąd przy imporcie – przerywa go. Najczęstszym powodem jest brak danych o właścicielu firmy. Jeżeli mamy wprowadzoną do KSP np. sp. Z o.o. to dane właściciela firmy są z punktu widzenia użytkownika programu nieistotne i często ich po prostu nie wypełnia. Wtedy właściciel nazywa się „Nowy wspólnik” brak mu nr NIP i pozostałych danych. „Nowy wspólnik” ma domyślnie zaznaczone, że nie składa deklaracji razem z pracownikami, jeżeli ktoś zmieni tę wartość, to KSP przekaże do płatnika niekompletne informacje i płatnik odrzuci całą paczkę.

 

 

 

 

Wersja 10.01.009 (22.02.2010)

 

1.     Poprawa zakładania tabeli „Komu deklaracja VAT” – program w niektórych sytuacjach kończył działanie z błędem.

2.     Poprawa pobierania danych z ubiegłego roku. Jeśli z daną firmą ktoś pracował i aktualizowaliśmy dane na podstawie ubiegłego roku, to często występował błąd związany z dostępem do współdzielonej tabeli.

3.     Zmieniono sposób obliczania wynagrodzenia za urlop wypoczynkowy. Jeżeli pracownik przepracował dodatkowy czas pracy (nadgodziny lub dodatkowe godziny) to ten czas jest obecnie wliczany do czasu przepracowanego przy ustalaniu stawki godzinowej urlopu za okres 3 miesięcy. Dotychczas zmienne składniki wynagrodzenia należne za okresy miesięczne i wliczane do urlopu były sumowane z okresu 3 miesięcy poprzedzających urlop i dzielone przez ilość godzin przepracowanych w czasie nominalnym w okresie tych trzech miesięcy. W związku z tą zmianą wynagrodzenie za urlop ulegnie zmniejszeniu, bowiem przy ustalaniu stawki godzinowej mianownik (ilość godzin) zostanie powiększony o nadgodziny i godziny dodatkowe.

4.     Aby ponowne obliczenia urlopu za miesiąc styczeń nie uległy zmianie, program instalacyjny oznaczy urlopy za miesiąc styczeń jako „W” (wprowadzane). Tym sposobem ponowne obliczenia płac za miesiąc styczeń dadzą identyczne wartości urlopu. Jeśli ktoś chciałby wyliczyć urlopy za styczeń wg zmienionej metody, powinien w absencji oznaczyć je z powrotem jako „O” (obliczane).

5.     W opcji aktualizacji danych na podstawie roku 2009 dodano punkt, w którym możemy zaktualizować miejsca ponoszenia kosztów. Program kopiuje z ubiegłego roku miejsca kosztowe, oraz dane wprowadzone za grudzień 2009. Po tej aktualizacji do tabeli z podziałem kosztów zostaną dopisane rekordy z danymi za grudzień 2009, tym sposobem można wykonać w opcji „Podział kosztów” operację przepisania danych z ubiegłego miesiąca (F6)

6.     Poprawiono tworzenie korekty VAT-UE do pliku xml za rok 2009. Błąd występował w przypadku, gdy w korygowanym miesiącu nie wystąpiły korygowane operacje wewnątrzwspólnotowe. Np. w czerwcu 2009 nie wystąpiło WDT, a obecnie znajdujemy dokument WDT, który trzeba ująć w korekcie.

 

 

 

Wersja 10.01.010 (24.02.2010)

 

1.     Poprawa błędu, który powstał w wersji 10.01.009. Nie dało się wykonać rekonstrukcji danych, oraz niektórych aktualizacji na podstawie roku 2009.

2.     Przy wprowadzaniu eksportu usług dodano możliwość wybory nazwy usługi ze słownika klawiszem INSERT. Przy okazji przypomnienie, aby eksport usług znalazł się na deklaracji VAT-UE oraz w polu 22 deklaracji VAT-7, dokument musi spełniać następujące warunki

·        Kontrahent musi pochodzić z kartoteki

·        Kontrahent musi mieć NIP-UE

·        Musi być wprowadzona nazwa usługi

Obowiązek wprowadzania nazwy usługi wymusza ostatnia nowelizacja ustawy o VAT.

3.     Podamy najpierw pewien przykład. Podatnik składa deklarację VAT-7 do 25 a deklarację VAT-UE do 15-go. Jest 20-ty. Odkryliśmy niewprowadzony dokument WNT. W takiej sytuacji odkryty dokument powinien zostać ujęty w planowej deklaracji VAT-7 i powinien skorygować deklarację VAT-UE. Jednak dokumentu takiego nie dało się wprowadzić do ewidencji VAT, bowiem program kontrolował datę złożenia deklaracji VAT-7 i informował użytkownika, że dokument dotyczy „martwego okresu”. Usunęliśmy tę blokadę z ewidencji nabyć WNT i sprzedaży WDT/Eksport.

 

 

Wersja 10.01.011 (1.03.2010)

 

1.     Zaktualizowano przeciętne wynagrodzenie służące ustaleniu limitu składki na ubezpieczenie chorobowe.

2.     W kartotece pracownika zmieniliśmy opis pola „Dowód osobisty” na „Paszport”.

3.     Jeżeli przy eksporcie dokumentów do płatnika pracownik nie posiada ani numeru PESEL ani NIP będziemy zakładać, że jest to obcokrajowiec i jako identyfikator przekażemy numer paszportu.

4.     Poprawiono wzorzec deklaracji PIT-11. Gdy użytkownik wybrał w Logomonie wydruk bez zacieniania wtedy cała deklaracja drukowała się w odcieniu szarości.

5.     Wprowadzono nowy wzór przelewu do ZUS

6.     Dodano przelew na FEP

7.     Wszystkie przelewy do ZUS wykonuje się obecnie z opcji „Eksport do Płatnika”. Dodano tam w wydrukach przelew za pracowników i przelew za właścicieli.

8.     Odblokowano opcję zmiany właścicieli w ryczałcie.

 

 

 

Wersja 10.01.012 (9.03.2010)

 

1.     Dla wydruków przelewów ZUS dodano opcję Wpłata lub Przelew

2.     W wydruku bieżących płatności w INFO - podatkowym, dodano dla płatności VAT informację o nadpłacie podatku (do przeniesienia, do zwrotu)

3.     Jeżeli przed wydrukiem standardowej (pełnej) listy płac odpowiemy, że będziemy drukować jednego pracownika na stronie (program pyta czy drukować dwóch pracowników), to do wydruku zostanie dodana informacja o ubezpieczeniu zdrowotnym w takiej samej postaci jak ma to miejsce na druku RMUA z programu płatnik. Pracownik po otrzymaniu takiego paska z wyszczególnieniem składników wynagrodzenia, będzie mógł odciąć końcową część paska i pokazać ją w lekarzowi.

4.     Podczas wprowadzania zakupów do KSP, jeżeli dokument dotyczy zakupu towarów handlowych, mamy teraz możliwość wprowadzenia w dodatkowym polu wartości kosztów ubocznych zakupów. W dokumencie należy podać kwotę Zakupów towarów handlowych razem z kosztami ubocznymi oraz w dodatkowym polu kwotę samych kosztów. Oczywiście koszty uboczne można wprowadzać tak jak dotychczas – odrębnym dokumentem (U).

 

 

 

Wersja 10.01.013 (10.03.2010)

 

1.     Usunięto błąd, który powstał w poprzedniej wersji. Program nie pozwalał zaewidencjonować zakupów z ujemną kwotą (korekta)

 

 

Wersja 10.01.014 (14.03.2010)

 

1.     Poprawiono błąd związany z wydrukiem dowodu wpłaty do ZUS. Błąd związany jest z wadliwymi wzorcami przelewu drukowanymi w formie nadruku

2.     Poprawiono błąd w imporcie danych z programu Subiekt. Program ten tworzył czasami dokument zakupu z parametrem „ex”. KSP błędnie interpretowało taki dokument jako eksport towarów.

 

 

Wersja 10.01.015 (9.04.2010)

 

1.     Poprawa wydruku dowodu wewnętrznego dla składek na FEP. Program drukował składki dla tego miesiąca, który był ustawiony w momencie wejścia do opcji "Eksport do płatnika - PIT-4". Nie reagował na zmianę miesiąca (ALT+M).

2.     W opcji przeglądania wydruków dodano możliwość wyszukiwania podanej frazy (klawisz F3-podaj frazę i szukaj; F4-szukaj następnego wystąpienia frazy). Ponieważ dotychczas klawisz F4 pozwalał uplasować kod sterujący drukarką, funkcję tę przypisano do klawisza ALT+F4

3.     Poprawiono eksport środków trwałych do KSP_WIN

4.     Poprawiono sumowanie kwot w opcji „Wszystkie dokumenty”

 

 

 

Wersja 10.01.016 (22.04.2010)

 

1.     W danych firmy, wydłużono pełną nazwę firmy do 100 znaków

2.     W opcji obliczania wypłaty dodano piątą stronę danych. Możemy tam wprowadzić kwotę zwrotu nadpłaconej składki na ubezpieczenie społeczne, oraz kwotę niedopłaty składki na ubezpieczenie zdrowotne (niedopłata związana jest z nadpłaconą składką ZUS). Dodatkowo należy określić, jaką część składki zdrowotnej możemy potrącić z podatku (maksymalnie).

3.     Poprawiono obliczanie podstawy zasiłku chorobowego w sytuacji, gdy pracownik po ustaniu chorobowego zostaje zwolniony a następnie przed upływem 3 miesięcy ponownie zatrudniony i również przed upływem 3 miesięcy od ostatniego chorobowego przebywa na zasiłku. W tym przypadku program nie przeliczał podstawy zasiłku, tylko przyjmował tę z ostatniego chorobowego, tak jakby nie wystąpiła przerwa w zatrudnieniu.

4.     W opcji „9.Sprawy do załatwienia” dodano punkt, w którym możemy wydrukować dane klientów biura celem utworzenia dokumentacji dla potrzeb Generalnego Inspektora Informacji Finansowej. Należy zaznaczyć firmy i klawiszem F10 rozpocząć drukowanie. KSP utworzy plik Gxxx.doc w katalogu –GIIF, który jest podkatalogiem programu KSP. Xxx w nazwie pliku jest numerem operatora. Plik jest w formacie MsWord. Należy go przed wydrukowaniem uzupełnić o brakujące informacje.

 

 

Wersja 10.01.017 (29.07.2010)

 

1.     Zaktualizowano stawki opłat ekologicznych.

 

 

Wersja 10.02.007 (04.11.2010)

 

1.         Pierwsza wersja programu KSP przepisana z języka programowania Clipper (DOS) na język Xbase++ (Windows). Program zasadniczo nie uległ zmianie – w szczególności zachowana została cała dotychczasowa funkcjonalność - więc użytkownicy nie powinni mieć problemów z jego użytkowaniem. Można go instalować na komputerach z systemem operacyjnym Windows 98 SE, Windows Me, Windows 2000, Windows XP, Windows NT, Windows 2003, Windows 7 (64 i 32 bit), Windows Vista.

2.         Chwilowo wstrzymujemy się z wydaniem nowej instrukcji obsługi programu, bowiem w najbliższym czasie planujemy wprowadzić szereg poważnych zmian. Poniżej opiszemy najważniejsze zmiany, zaczniemy od tych niekorzystnych.

3.         Pierwszą rzecz jaką zauważy użytkownik, to brak możliwości pracy programu w trybie pełnoekranowym. Tryb ten nie jest dostępny dla programów z interfejsem graficznym. Ponieważ obecnie do wyświetlania tekstu posługujemy się czcionką rastrową nie możemy rozciągnąć okna na cały ekran monitora (będzie to możliwe w kolejnych wersjach programu, gdy czcionkę tę zamienimy na wektorową – jest to bardzo poważna zmiana w programie, planujemy ją na przyszły rok). Czcionka rastrowa posiada tylko kilka rozmiarów, dlatego też rozmiar okna można zmieniać „skokowo” przypisując jej różne rozmiary. Zmianę wymiarów okna dokonujemy przez zwiększenie rozmiaru czcionki lub przez zmianę jej typu. Do dyspozycji mamy trzy rodzaje czcionek.

a.         Terminal – ten rodzaj posiada największy zestaw znaków (jest to czcionka domyślna w KSP) ma jednak taką wadę, że oferuje nam jedynie trzy rozmiary.

b.  Courier New – Ten rodzaj czcionki ma wiele rozmiarów, ale podobnie jak następna czcionka, ma dość ubogi zestaw znaków. Dlatego też stosowane dotychczas znaki służące zaznaczaniu rekordów (oraz inne znaczniki) zostały zastąpione innymi. Sytuacja ulegnie zmianie, gdy wprowadzimy do programu fonty wektorowe.

c.  Lucida Console – to ostatnia czcionka, posiadająca wiele rozmiarów.

4.         Program przy zmianie rozmiaru okna kontroluje, aby nie było ono większe niż okno monitora. Tak więc, mamy tu dodatkowe ograniczenie wynikające z rozdzielczości ekranu. Im większa rozdzielczość tym więcej możliwych rozmiarów okna.

5.  Jak zmienić rozmiar okna? Należy po uruchomieniu programu wciskać klawisz ALT oraz plus (ALT+) na klawiaturze numerycznej. Każde naciśnięcie kombinacji tych klawiszy zwiększy rozmiar bieżącej czcionki, a tym samym okna. Klawisze ALT oraz minus (ALT-) zmniejszą rozmiar okna. Aby zmienić czcionkę należy nacisnąć klawisz ALT oraz strzałkę w górę. Ta kombinacja klawiszy zmienia czcionkę na następną i ustala jej rozmiar na domyślny (18 punktów). Aby po zmianie czcionki zmienić jej rozmiar należy nacisnąć kombinację klawiszy ALT+ lub ALT-.

6.  Mysz. Posługiwanie się myszką jest obecnie symboliczne. W kolejnych wersjach programu będziemy tę funkcjonalność stale rozwijać. Obecnie:

a.         Mysz rozpoznaje klik, dwuklik, prawy i lewy klawisz jako to samo zdarzenie

b.  W menu, pozwala podświetlić wskazany wybór, a jeśli wskazana pozycja jest już podświetlona, pozwala ją wybrać (jak klawisz ENTER)

c.  Kliknięcie poza obszar menu jest równoznaczne z naciśnięciem klawisze ESC

d.  Przy edycji danych, można myszą ustawić kursor we wskazanym polu, i w wybranym miejscu pola

e.  Przy przeglądaniu danych w formie tabeli, mysz pozwala wybrać bieżącą komórkę tabeli. Dwuklik na tabeli powoduje takie same działanie jak naciśnięcie klawisza ENTER.

7.         Menu. Na koniec i początek menu przechodzimy klawiszami PgUp, Home, PgDn, End. Po wybraniu pozycji z menu pozycja ta pozostaje podświetlona, ale jest trochę ciemniejsza.

8.         Edycja. Przy edycji danych można posługiwać się następującymi klawiszami:

·      PgUp, PgDn: skok do pierwszego i ostatniego pola

·      INSERT: w polach gdzie nie ma przypisanej dodatkowej funkcjonalności zmienia tryb wpisywania na dopisz/nadpisz

·      HOME: początek pola

·      CTRL+END: koniec pola

·      TAB: następne pole

·      SIFTH+TAB: poprzednie pole

·      CTRL+C: Kopiowanie zawartości pola do schowka (na ramce pojawia się znaczek (c)- coś jest w schowku

·      CTRL+V: kopiowanie ze schowka

·      ALT+K: w polach numerycznych zabranie kwoty z pola do kalkulatora

·      CTRL+Z: UNDO dla pola

·      CTRL+RIGHT: następny wyraz

·      CTRL+LEFT: poprzedni wyraz

·      CTRL+BACKSPACE: kasowanie poprzedniego wyrazu

·      CTRL+DEL: kasowanie całego pola

·      pole bieżące jest jaśniejsze od pozostałych

9.         Tabela:

·    W niektórych tabelach jedna lub więcej kolumn może być „zamrożonych”, wtedy przy przechodzeniu w prawo poza ekran, te kolumny nie będą przewijane (będą stale widoczne na ekranie)

·      Cały bieżący wiersz jest wyróżniony podświetlonym kolorem

·      Prawie wszędzie występuje funkcjonalność:

o  F2        filtrowanie wg bieżącej kolumny

o  F3        wyszukiwanie wg bieżącej kolumny

o  F4        kontynuacja szukania

o  F5        dodatkowe opcje / drukowanie

o  F6        sumowanie kolumny do kalkulatora

o  F7        sortowanie wg bieżącej kolumny

o  ^F7    usunięcie sortowania

o  SPACJA    zaznaczanie (+/- zaznacza i odznacza wszystkie rekordy)

o  ENTER    edycja

o  ^ENTER    klonowanie

o  literki    wyszukiwanie wg pola ustalonego w programie (np. wg nazwiska, nazwy środka trwałego itp.)

o  ALT+M    wybieranie miesiąca

o  ALT+F10    komunikator

·      Zmieniono sposób podawania masek dla wzorca wyszukiwania i filtrowania rekordów. Zasadę działania wzorców wyjaśnimy na przykładach

o  „ala”    - znajdź rekord, którego pole zawiera dokładnie napis „ala” (3 znaki)

o  „ala*”    - znajdź rekord, którego pole rozpoczyna się od frazy ala (np. ala ma kota). Gwiazdka oznacza pominięcie wszystkich znaków począwszy od pozycji na której występuje

o  „*ala”    - znajdź rekord, którego pole kończy się na frazie ala. (np. ona ma na imię ala)

o  „*ala*    - znajdź rekord, którego pole zawiera frazę ala w dowolnym miejscu. (np. duża salamandra)

o  „*ka?a*    - znajdź rekord, którego pole zawiera czeroliterową frazę rozpoczynającą się od „ka i kończącą na „a”. Np. „duża kasa w portfelu”, „mała kara”, „kata to dobre ćwiczenie” (znak zapytania zastępuję dowolny znak w miejscu w którym umieszczono ten znak. W przykładach jest to znak po literach ka)

o  Jeżeli poszukujemy przeczenia, to nasz wzorzec należy rozpocząć od znaku wykrzyknika. Np. jeżeli poszukujemy rekordu którego pole nie powinno nigdzie zawierać litery „a”, nasza maska powinna wyglądać następująco !*a*

·      Wyjątki przy konstruowaniu wzorców:

o  Zostawienie wzorca pustego, spowoduje wyszukiwanie pustych pól

o  Jeżeli szukamy tylko niepustych pól należy we wzorcu umieścić jeden znak – wykrzyknik

o  Dla pól o niewielkiej długości, (do 5 znaków) program sam dodaje znaki „*” na początek i koniec wzorca

10.    E-mail można obecnie zobaczyć przed wysłaniem i ewentualnie dopisać dodatkowe uwagi, lub dodać innych adresatów

11.    PDF. Utworzony plik pdf można wyświetlić na ekran.

12.    Polskie litery działają również z lewym ALTEM.

13.    Raport o błędach jest wysyłany z programu na adres ksp@logotech.com.pl

14.    Raport o błędach zanim zostanie wysłany jest zapisywany w katalogu temp, który jest podkatalogiem zainstalowanego programu KSP i ma nazwę „error.log”

15.    Plik z archiwum firmy można wysłać mailem do analizy przez naszych konsultantów. W tym celu dodano w menu archiwizacja specjalną opcję

16.    Archiwizacja danych ma obecnie inna strukturę. Program tworzy jeden spakowany plik „ZIP” . Nazwę pliku możemy dowolnie zmieniać. Wczytanie starych archiwów zostało również zachowane w programie. Ta możliwość zostanie usunięta w przyszłym roku. Wczytywanie starych archiwów ma pewne ograniczenia. Ponieważ dane były pakowane z pomocą programu lha.exe a program ten był napisany dla systemu DOS, możliwość wczytania starych danych będzie niewykonalna pod systemem Windows 7 (64 bit)

17.    Wybieranie katalogów i plików. Wszędzie tam gdzie będziemy wybierać jakiś plik (np. wczytując archiwum, lub wczytując dane z systemów sprzedaży lub zapisując deklaracje do pliku pdf) będziemy korzystać z przeglądarki plików systemu windows. Gdy będziemy musieli wskazać katalog będziemy mogli po naciśnięciu klawisza INSERT wybrać go z pomocą specjalnej formatki.

18.    Drukarki. Zmieniona została opcja instalacji drukarek. Staraliśmy się, aby była możliwie podobna do poprzednich wersji KSP. Tak więc podobnie jak poprzednio należy wprowadzić wszystkie drukarki, z których będziemy korzystać na danym stanowisku nadając im odpowiednie własne nazwy. Dla każdej drukarki należy wskazać port do którego będą kierowane wydruki, mamy tu do dyspozycji kilka możliwości. Po pierwsze zachowano możliwość wydruku do portu LPT1,2,3. Port ten może być własnym złączem równoległym komputera lub „zmapowanym” portem innego komputera (komenda net use...). Jeżeli wydruki kierowane są do portu LPT, deklaracje zawsze przesyłane są w formie nadruku. Porty typu LPT dedykowane są dla drukarek igłowych. Podczas instalacji KSP, program przepisuje wszystkie drukarki, dla których portem było złącze LPT.  Inny rodzaj portu to „Domyślna drukarka Windows”. Jeżeli wybierzemy ten rodzaj portu, wydruki będą kierowane do aktualnie domyślnej drukarki zainstalowanej w systemie Windows na danym komputerze. Następny rodzaj portu to „Inna drukarka windows”. Jeżeli wybierzemy ten port, to z odpowiedniego menu będziemy musieli wybrać konkretną drukarkę zainstalowaną w windows. Program pokaże nam wszystkie drukarki, które można zobaczyć również w opcji „Start/Ustawienia/Drukarki i faksy”. Ostatni port to plik tekstowy. Wydruki do tego portu zapisywane są w zwykłym pliku tekstowym. Dla drukarek z portem „Windows” można ustalić następnie czy deklaracje mają być drukowane z tłem. Należy również wskazać czy będziemy wykorzystywać tryb duplex drukarki. Obecnie użytkownik nie będzie pytany przed każdym wydrukiem o możliwość wydruku w trybie duplex (2 strony) lub na jednej stronie. Jeżeli chcemy na tej samej drukarce wykonywać wydruki na dwóch stronach i na jednej, należy taką drukarkę zainstalować w KSP dwukrotnie.

19.    Drukowanie. Przed każdym wydrukiem użytkownik zostanie poproszony o zaznaczenie możliwych opcji wydruku: Wydruk na drukarkę, wydruk do pdf, lub wydruk do załącznika domyślnego klienta poczty e-mail. Jeżeli chcemy możemy zaznaczyć wszystkie opcje. Jeżeli zaznaczymy opcję wydruk do pliku pdf, to po stworzeniu odpowiedniego pliku zostaniemy zapytani „Czy chcemy zobaczyć jego zawartość”. Odpowiedź twierdząca uruchomi domyślną przeglądarkę plików pdf. Powinniśmy więc mieć zainstalowany darmowy program Adobe Acrobat Reader. Oczywiście przeglądają wydruk a Adobe możemy go również wydrukować. Do tworzenia wydruków nie jest już potrzebny program Logomon.

20.    Parametry stanowiska. W tej opcji możemy ustalić domyślne ścieżki do katalogów gdzie będą tworzone poszczególne kategorie plików. Oczywiście nie musimy tego robić, program przy każdym zastosowaniu danej ścieżki zapamięta ją dla potrzeb następnych zastosowań. Obecnie zrezygnowano z opcji bezpośredniego wysyłania danych na serwer ftp, dlatego też usunięto z programu odpowiednie informacje o hasłach i parametrach serwera. Program będzie jak dotychczas tworzył odpowiednie dane. W jaki sposób trafią one na serwer internetowy będzie zależeć od użytkownika.

21.    Struktura programu. Obecnie program instalowany jest oddzielnie od bazy danych. Oznacza to, że przy instalacji trzeba wskazać miejsce, w którym ma być zainstalowany program i odrębne miejsce, w którym instalowana będzie baza danych. Baza danych i program nie mogą być zainstalowane w tym samym miejscu. Zalecamy instalować program na lokalnym dysku komputera a bazę danych w wybranym folderze serwera plików. Jak z tego wynika, program powinien być instalowany na każdym komputerze w lokalnej sieci. 

22.    Pierwsza instalacja. Aby uniknąć nieporozumień będziemy nazywać program KSP w wersji 10.02.007 KspWin, a program w starszej wersji KspDos. Opcję pierwszej instalacji wybieramy w sytuacji, gdy program KspWin nigdy nie był jeszcze instalowany na danym komputerze. Od tej reguły mamy jeden wyjątek. W sytuacji, gdy mamy zainstalowany program KspDos i instalujemy pierwszy raz program KspWin, powinniśmy wybrać drugą opcje „Aktualizacja Programu”. Ale tylko na pierwszym komputerze w sieci. Na każdym następnym wybieramy „Pierwszą instalację”. Ta sytuacja wystąpi jedynie jeden raz i spowodowana jest koniecznością przepisania starej bazy danych KspDos do nowego miejsca, z którym pracować będzie KspWin. Gdy baza zostanie już przeniesiona, na pozostałych komputerach wystarczy ją jedynie wskazać, dlatego też będziemy na nich wybierać opcję Pierwszej instalacji.

23.    Aktualizacja Programu. Opcję aktualizacji wybierzemy, tak jak opisaliśmy to w poprzednim punkcie” jeden raz, gdy na pierwszym komputerze w naszej sieci będziemy przenosić bazę z KspDos do KspWin, oraz zawsze, gdy będziemy chcieli zaktualizować Kspwin do nowszej wersji. Aktualizację do nowszych wersji można wykonać z programu KSP. Wystarczy wybrać odpowiednią opcję z menu „Obsługa kopii danych”. Ten sposób jest przez nas zalecany. Gdy na pierwszym komputerze pobierzemy z internetu i zainstalujemy program, zostanie on również zapisany w odpowiednim katalogu na serwerze. Użytkownicy KspWin na pozostałych komputerach zostaną po uruchomieniu poinformowani, że powinni zainstalować nową wersję. Jeśli potwierdzą ten zamiar. KspWin skopiuje program instalacyjny z serwera i uruchomi go przeprowadzając automatycznie aktualizację. Tak więc, nie ma potrzeby odwiedzania każdego komputera i instalowania aktualizacji. Aktualizacja wykona się sama.

24.    Instalacja na Nowy Rok. Obecnie instalację na Nowy Rok można wykonać w dowolnym momencie.  Program przepisze dane w nowe miejsce i zainstaluje się w wybranym folderze. Po wykonaniu instalacji na Nowy rok, należy przeprowadzić pierwszą instalację na pozostałych komputerach w sieci.

 

 

Wersja 10.02.008 (14.11.2010)

 

1.     Oprócz poprawy kilku zgłoszonych błędów i aktualizacji tabel z odsetkami oraz limitami odpisu jednorazowego de minimis, rozpoczynamy począwszy od tej wersji proces włączania programu do zeznań rocznych, do programu KSP. W tej wersji dołączono opcję tworzenia wniosków VZM-1 (czyli wniosków o zwrot podatku VAT).

2.     Gdy całość programu PIT zostanie już włączona do KSP, korzystanie z opcji „Zeznania roczne, wnioski VZM” zostanie ograniczone Licencją. Opłata za tę opcję będzie identyczna z opłatą za korzystanie z programu PIT (upgrade: 200zł dla biura rachunkowego i 40zł dla pozostałych użytkowników)

3.     Odpowiednią opcję znajdziemy w punkcie „9. Sprawy do załatwienia”. Pracę z „Wnioskami” rozpoczynamy od założenia kartoteki podatników. Kartoteka ta będzie wspólna dla wniosków i dla zeznań rocznych. Podatnika można wprowadzić „ręcznie”, lub pobrać z programu do zeznań z zeszłego roku, lub z KSP (właściciela, pracownika lub zleceniobiorcę). Pobierając dane z programu PIT możemy równocześnie pobrać małżonka i dzieci. Jeżeli wśród podatników są małżeństwa należy je w odpowiedniej opcji skojarzyć. Tabela małżeństw ma dwie kolumny w pierwszej są podatnicy a w drugiej ich małżonkowie. Naciśnięcie klawisza ENTER w kolumnie małżonek udostępni nam listę „samotnych” podatników, z której możemy wybrać właściwego małżonka. Usunięcie skojarzenia następuje po wciśnięciu klawisza DEL.

4.     Pracę z wnioskami rozpoczynamy od „tabeli okresów”. Każdy wiersz tej tabeli określa nam dla danego podatnika grupę wniosków składanych w 5-cio letnich okresach, w których przysługuje nam limit zwrotu podatku VAT. Oznacza to, że jeżeli od momentu złożenia pierwszego wniosku upłynęło już 5 lat, możemy założyć nowy rekord w tabeli okresów i mając nowy 5-cio letni limit, mamy możliwość składania nowych wniosków VZM. Każdy rekord w tabeli okresów zawiera:

a.     Datę złożenia pierwszego wniosku w danym okresie

b.    Nr kolejny okresu

c.     Podatnika i ewentualnie jego małżonka.

5.     Podatnika i małżonka wybieramy naciskając w odpowiedniej kolumnie klawisz ENTER. Jeżeli chcemy usunąć małżonka wystarczy odpowiedniej kolumnie nacisnąć klawisz DEL.

6.     Aby przejść do edycji wniosków VZM należy wcisnąć klawisz ENTER w ostatniej kolumnie „tabeli okresów”

7.     Gdy to zrobimy, zobaczymy listę wszystkich wniosków z danego okresu (wygląda identycznie jak w programie PIT). Jeżeli lista jest pusta, można pobrać wnioski z programu PIT klawiszem F7. Można to zrobić tylko raz. Gdy tabela z wnioskami zawiera już jakieś rekordy, import danych jest niemożliwy. Importowane są wszystkie wnioski podatnika wraz z fakturami.

8.     Edycję danych do wniosku możemy wykonać naciskając na wniosku klawisz ENTER. Do dyspozycji będziemy mieli 3 strony danych. Wyjaśnienia wymaga strona nr 2. Wprowadzamy tam sumę wykorzystanych już limitów w poprzednio złożonych wnioskach (jak wiadomo mamy 4 limity). Jeżeli dla danego okresu mamy wprowadzone wszystkie poprzednio złożone wnioski, możemy nacisnąć klawisz INSERT, który obliczy odpowiednie kwoty wykorzystanych limitów.

9.     Faktury do wniosku wpisujemy po naciśnięciu klawisza F10. W tej opcji (tak jak w programie PIT) mamy dostępną listę PKWiU. Posługujemy się nią następująco:

a.     Wciskając „0” pokaże nam się lista z bieżącym rekordem ustawionym na pierwszej pozycji

b.    Wpisując frazę rozpoczynającą się od cyfr, program pokaże nam listę PKWiU rozpoczynającą się od pozycji zgodnej z wpisanym fragmentem symbolu PKWiU

c.     Wpisując frazę zaczynającą się od liter program znajdzie pierwszy rekord zawierający w opisie wpisaną frazę. Szukanie kolejnych wystąpień następuje po naciśnięciu klawisza F4.

10.           Gdy na ekranie mamy już wywołaną tabelę PKWiU, możemy przeprowadzać wyszukiwanie pisząc odpowiednie frazy

11.           Obecnie zarówno Wnioski jak i załączniki można wydrukować wyłącznie na drukarce „Windows”. Mają one formę ustaloną przez ministerstwo.

 

 

Wersja 10.02.009 (03.12.2010)

 

1.     Zmieniono zasadę przekazywania danych do Edka dla korekt deklaracji VAT-UE. Obecnie, jeśli przed kwota w pozycji „jest” lub „było” jest równa ZERO, program przekazuje do Edka odpowiednio pustą linię. Dotychczas przekazywano linię z kwotą 0, co nie podobało się Urzędom Skarbowym. Podobną zasadę przyjęto dla wydruków.

2.     Podobnie dla deklaracji ZUS RSA, jeśli zasiłki wypłaca ZUS do deklaracji przekazywane są puste pola „liczba dni zasiłkowych” i „ilość wypłat”.

3.     W płacach w opcji podział kosztów, jeśli wybrano zasadę pokazywania kosztów bez odrębnego wydzielania wynagrodzenia za urlopy i chorobowe, dodano w wydrukach pola wynagrodzenie NETTO i DO WYPŁATY.

4.     Poprawiono moduł pakowania i rozpakowania archiwów pod systemem Windows 9x. Można obecnie wykonywać archiwizację i wczytanie danych. Instalacja programu powinna się odbywać również bez problemowo. Wyjątkowo dla obecnej wersji nie będzie się dało pod systemem Win9x wykonać instalacji programu z wnętrza programu KSP. Należy ją wykonać programem instalacyjnym. (Instalacji dokonuje wersja 008, a w niej nie działa rozpakowanie archiwów).

5.     Na życzenie użytkowników zmieniono sposób dopasowywania rozmiaru okna do monitora. Obecnie klawisze ALT+ już nie będą działać. Aby dopasować okno należy wejść do punktu instalacja, a w nim do opcji E. PARAMETRY EKRANU. Po wejściu, program odszuka w systemie Windows wszystkie nadające się do użycia czcionki (niestety w systemie WIN 98 będzie to tylko czcionka TERMINAL) i pokaże je w menu. Podczas tej operacji okno programu zostanie przesunięte w prawy dolny róg monitora odsłaniając róg lewy górny. Z menu należy wybrać klawiszem ENTER jedną z czcionek. Wówczas w górnej części ekranu oraz w części lewej pokażą się dwa wąskie okienka, które symbolizują szerokość i wysokość ekranu. W tym trybie należy naciskać klawisze kursowa w lewo i w prawo, aby zwiększyć lub zmniejszyć szerokość ekranu, oraz klawisze w dół i w górę, aby zwiększyć i zmniejszyć wysokość okna. Jeżeli wybierzemy już odpowiednią czcionkę i jej rozmiar zatwierdzamy całość klawiszem ENTER. Teraz trochę wyjaśnienia, dlaczego w ten sposób zmieniamy rozmiar okna. Otóż Chcąc zachować całą dotychczasową funkcjonalność programu musieliśmy zrobić podstawowe założenie: Okno ekranu tak jak dotychczas ma 25 wierszy i 80 kolumn. Założenie to gwarantuje nam dotychczasowy układ ekranów. Jeżeli więc ilość wierszy i kolumn jest z góry ustalona, rozmiar można zmienić jedynie przez dobór odpowiedniego rozmiaru czcionki. Rozmiary czcionek nie zmieniają się w sposób ciągły (zwykle co 1 punkt – czyli o 1/72 cala - ale nie jest to reguła). Tak więc zwiększając szerokość czcionki o 1 punkt szerokość ekranu wzrośnie o 80 punktów, a więc skokowo. Teraz pozostaje jeszcze kwestia jak przełożyć fizyczny rozmiar punktu na fizyczny rozmiar piksela na ekranie. Suma sumarum, końcowy efekt dopasowania okna do monitora zależy od rozdzielczości karty grafiki, fizycznej rozdzielczości monitora i rozmiaru stosowanej czcionki. Wykonane przez nas testy pozwalają nam stwierdzić, że na komputerach klasy XP będziemy mieli trzy typy czcionek w tym dwa pozwalające się zmieniać prawie, że w sposób ciągły, co powinno pozwolić uzyskać efekt wypełnienia prawie całego ekranu. Na komputerach z systemem w9x sprawa jest mniej korzystna, ale i tu można uzyskać zadawalające efekty.

 

Wersja 10.02.012 (21.12.2010)

 

1.     Poprawiono kilkanaście drobnych błędów związanych z reakcją programu na nietypową sytuację (np. otwarcie pliku, który powinien istnieć, a którego z jakiś powodów nie ma)

2.     Poprawiono brak polskich fontów na wydrukach deklaracji. Niektóre drukarki (starszego typu, a głównie te z obcojęzycznym sterownikiem) wybierały fonty anglojęzyczne, które nie posiadały polskich znaków. Nasze testy wskazują, że rozwiązaliśmy ten problem, ale 100% pewności mieć nie można.

3.     Dodano nowy moduł „Zeznania roczne wnioski VZM” w punkcie „9. Sprawy do załatwienia”. Odsyłamy użytkowników do odpowiedniej instrukcji obsługi.

4.     Obecnie rejestracja programu może się odbyć na 3 sposoby:

·        Wprowadzenie danych z certyfikatu

·        Wczytanie pliku z licencją – klawisz F1

·        Rejestracja przez Internet – klawisz F2. Po wciśnięciu klawisz F2 użytkownik zostanie poproszony o wprowadzenie numeru NIP i kodu rejestracyjnego. Kod rejestracyjny może być podany telefonicznie lub pocztą E-mail. Jeżeli wprowadzone dane będą prawidłowe, program odczyta z internetowej bazy certyfikatów ten właściwy i zarejestruje program.

5. Dodano nową opcję w punkcie Instalacja Drukarki, "Domyślne ustawienia drukowania".

6.  Obecnie, jeżeli przed wydrukiem nie zaznaczymy żadnej opcji kierującej wydruk: na drukarkę, lub plik pdf, lub jako załącznik E-mail, program skieruje wydruk zgodnie z opcją, na której naciśnięto klawisz ENTER

 

 

Wersja 10.02.013 (29.12.2010)

 

1.     Umożliwiono wystawianie faktur przez biuro rachunkowe z pozycjami w stawce 23%

 

Wersja 10.02.016 (06.01.2011)

 

1.     Umożliwiono wprowadzanie absencji na rok 2011

2.     Poprawiono PIT-36,37 - program nie uwzględniał zapłaconych zaliczek z PIT-11

3.     W edycji dokumentów VAT pokazano wszystkie dostępne stawki z roku 2010

 

Instalacja programu na Rok 2011

 

Tak jak pisaliśmy Instalację narok 2011 wykonujemy z pomocą programu instalacyjnego na rok 2010.

Jest regułą, że program KSP w każdej chwili można zainstalować na rok następny. Oczywiście jego funkcjonalność jest identyczna jak w bieżącym roku, bo to jest przecież ten sam program. Dostosowanie do nowych przepisów nastąpi podczas kolejnych aktualizacji dotyczących już roku 2011. (lub ogólniej – następnego roku). Poniżej przedstawimy procedurę instalacji programu na Nowy rok. Procedura zakłada dwa różne sposoby postępowania. Pierwszy, gdy instalujemy program i bazę na pierwszym komputerze i drugi, gdy instalujemy program na następnych komputerach w sieci.

 

Instalacja na pierwszym komputerze

1.      Zaplanuj miejsce gdzie zostanie zainstalowany program na rok 2011 i miejsce, w którym będzie przechowywana baza danych.

2.      Uruchom program instalacyjny i wybierz opcję „Instalacja na Nowy Rok”

3.      W pierwszym wierszu wpisz lub wybierz katalog, w którym jest zainstalowany program na rok 2010

4.      W wierszu drugim i trzecim wpisz lub wybierz katalog, w którym zostanie zainstalowany program na rok 2011 i baza danych na rok 2011

5.      Naciśnij przycisk „Wybierz firmy”.

6.      Kolejna formatka pokaże nam listę wszystkich firm zainstalowanych na rok 2010. Powinniśmy zaznaczyć te, które zamierzamy przenieść na rok 2011.

7.      Jeżeli już dokonaliśmy wyboru, należy go zatwierdzić odpowiednim przyciskiem. Po zatwierdzeniu pokaże nam się poprzednia formatka z aktywnym przyciskiem „Instaluj”

8.      Wciskamy przycisk „Instaluj” i czekamy na koniec instalacji, może to trochę potrwać. Dla 200 firmy czas instalacji powinien wynosić około godziny. (oczywiście wszystko zależy od sprzętu).

9.      Proponujemy na czas instalacji wyłączyć wygaszacze ekranu, a w opcjach zasilania zaznaczyć, aby komputer nie wyłączał monitora i dysków twardych.

 

Instalacja na pozostałych komputerach

1.      Na pozostałych komputerach należy uruchomić program instalacyjny i wybrać opcję „Pierwsza instalacja”.

2.      Należy wpisać lub wybrać katalog, w którym zostanie zainstalowany program na rok 2011

3.      Następnie należy wprowadzić lub wybrać katalog, w którym została zainstalowana baza danych na rok 2011

4.      Po wciśnięciu klawisza „Instaluj” zostaniemy jeszcze poproszeni o podanie katalogu, w którym jest zainstalowany program na rok 2010. Jest to potrzebne do skopiowania lokalnych parametrów programu (np. zainstalowanych drukarek)

 

 

 Wersja 10.02.017 (07.01.2011)

 

1.      W opcji naliczania płacy poprawiono zaznaczanie pracowników. Zaznaczanie znikało po wyjściu z opcji

2.      W opcji Absencja, Składniki wynagrodzenia, Godziny nadliczbowe podczas wybierania pracownika będą pojawiać się na liście jedynie zatrudnieni pracownicy. (Większość użytkowników prosiła o przywrócenie tej funkcjonalności)

 

 Wersja 10.02.018 (10.01.2011)

 

1.      Poprawiono zaznaczanie pracowników. Wprawdzie po poprawce w wersji 10.02.017 zaznaczanie już nie znikało, ale program nie widział zaznaczonych pracowników w opcjach drukowania i obliczeń.

 

 

 Wersja 10.02.019 (12.01.2011)

 

1.     Poprawiono wprowadzanie dokumentów sprzedaży u ryczałtowca. Wprowadzenie kwoty wg stawki nr 2 lub 3 powodowało po powrocie ze strony VAT dublowanie kwot

2.     W PIT-D poprawiono zaokrąglanie kwoty odliczeń uprzednio nieodliczonych od podatku za ubiegłe lata. Program zaokrąglał ją do pełnych zł

3.     Poprawiono uwzględnianie składek na ub. Społeczne w PIT-36 i PIT-36L

4.     Poprawiono zestawienie absencji w opcji „przeglądanie absencji”

5.     Poprawiono naliczanie składki na ub. wypadkowe w przypadku przekroczenia rocznej podstawy

 

 

 Wersja 10.02.020 (16.01.2011)

 

1.     Poprawiono wprowadzanie pozostałych przychodów. Podobnie jak u ryczałtowca program podwajał kwoty przy powrocie z formatki z VATEM

2.     Poprawiono liczenie ograniczeń w zeznaniach. W przypadku, gdy suma odliczeń nie mogła przekroczyć ustalonej kwoty, w pewnych sytuacjach, gdy kwota ta była przekroczona, program dokonywał ograniczenia wpisując kwoty na minus.

3.     Gdy jedynym odliczeniem na PIT-O była darowizna, program nie wykrywał, że trzeba wydrukować PIT-O.

 

 

 Wersja 10.02.021 (19.01.2011)

 

 

1. W tabeli z zeznaniami dodano kolumnę o nazwie L-cja. Kolumna ta jest poza

  ekranem więc trzeba na kolumnie "uwagi" nacisnąć kursor w prawo. Kolumna

  Uwagi zmieni się na kolumnę L-cja. Naciskając w tej kolumnie klawisz ENTER

  możemy spowodować aby na deklaracjach nie był drukowany napis z informacją

  o właścicielu licencji.

 

 Wersja 10.02.022 (22.01.2011)

 

 

1.     W zeznaniach rocznych dodano możliwość wydruku przelewu

 

 

 Wersja 10.02.023 (28.01.2011)

 

 

1.     W zeznaniach rocznych dodano możliwość przekazania zeznania PIT-28 do Edka (zapis w formacie xml)

 

 

 Wersja 10.02.024 (31.01.2011)

 

1.     W zeznaniach rocznych odblokowano możliwość przekazania pozostałych zeznań do Edka (zapis w formacie xml). Omówienia wymaga tu przesyłanie deklaracji PIT-38. Jeżeli zamierzamy wysyłać tę deklarację w sposób elektroniczny, to powinniśmy podatnikowi dopisać nowe zeznanie PIT-38. Zeznanie wprowadzone niejako przy okazji składania głównego zeznania (PIT-36, PIT-36L itp.) nie zostanie przesłane do edka. Problemem jest tu załącznik PIT-ZG, który gdy składamy deklaracje papierowo może być dołączony albo do zeznania PIT-36 albo do PIT-38. Forma elektroniczna nie toleruje takiej alternatywy, w związku z tym program powinien podzielić PIT-ZG na załącznik dołączany do PIT-36 i drugi załącznik dołączany do PIT-38 (W formie papierowej wystarczy 1 załącznik). Nie przewidzieliśmy takiej konstrukcji w programie, a ponieważ dopisanie nowego zeznania rozwiązuje problem, w tym roku nie przewidujemy już modyfikacji programu w tym względzie.

2.     Naciskając klawisze ALT+I na głównym menu programu możemy dowiedzieć się, w którym miejscu zainstalowana jest baza danych, z której korzysta program.

 

 Wersja 10.02.025 (2.02.2011)

 

1.     Poprawa wydruku PIT-O w przypadku wystąpienia darowizny u małżonka w zaznaniu małżeńskim.

2.     Poprawa wydruku zaznaczonych dokumentów w rozrachunkach

3.     Poprawa usuwania dokumentów w KASIE

4.     Zaniechanie nadruku deklaracji VZM-1 numeru licencji KSP.

 

 Wersja 10.02.026 (8.02.2011)

 

1.     Poprawa wydruku wniosków VZM-1/B lub VZM-1/A. W niektórych przypadkach wnioski nie chciały się wydrukować.

2.     Zgodnie z opisem MF na drukach wniosków VZM, numerów PESEL nie podaje się, jeśli podatnik posiada numer NIP.

3.     Na wydruku PIT-O program nie umieszczał NIPu małżonka przy wspólnym rozliczaniu.

4.     Przy edycji Danych osobistych w zeznaniach rocznych dodano klawisz F2. Po jego naciśnięciu, (gdy wcześniej zaznaczono, że to jest korekta zeznania) można wyedytować uzasadnienie korekty (druk ORD-ZU). Uzasadnienie to zostanie dołączone do zeznania przy tworzeniu pliku xml dla Edka

 

 

 Wersja 10.02.028 (9.02.2011)

 

1.     W zeznaniach rocznych, gdy podatnik powinien złożyć załącznik PIT-O z uwagi na fakt wystąpienia u niego ulgi z art.27g w związku z przychodami zagranicznymi, dla których podatek zapłacony za granicą podlega odliczeniu od podatku w kraju (ust.9a ust. 9b), program nie pokazywał tego załącznika do wydruku, jeśli wspomniana ulga była jedynym odliczeniem.

 

 

 Wersja 10.02.030 (20.02.2011)

 

1.     Nowe wnioski VZM-1.

2.     Poprawa zaokrąglania nieodliczonych odliczeń od podatku w PIT-D

3.     Jeżeli podatnik składa PIT-36 i ma dochody z zagranicy, to na ostatniej pozycji menu dla wydruku kontrolnego pojawi się raport z obliczeń.

 

 

 Wersja 10.02.031 (22.02.2011)

 

1.     Poprawiono w zeznaniach ograniczanie kwot kosztów z tytułu umowy o pracę. Program pomijał grosze.

2.     Pit-36 po przesłaniu do Edka miał zaznaczony kwadrat „korekta” zamiast „złożenie zeznania”

3.     Dodano możliwość wydruku zeznań rocznych w formie nadruku. Wzorce zeznań znajdują się w opcji „Zeznania roczne/Ustawienia/Wzorce zeznań”

4.     Aby wydrukować zeznanie w formie nadruku, bieżącą drukarką musi być drukarka związana z portem LPT1,LPT2 lub LPT3.

5.     Wydruku dokonujemy w opcji „Wydruk pitów”. Program wybierze wydruk w całości lub nadruk w zależności od portu drukarki.

 

 

 Wersja 10.02.032 (28.02.2011)

 

1.     Dodano deklarację PIT-39

2.     Poprawiono małżeński wydruk PIT-36, gdy u małżonka wystąpiła strata z działalności gospodarczej. Program ograniczał jej wysokość do dochodu podatnika.

 

 

 Wersja 10.02.033 (2.03.2011)

 

1.     Poprawiono przekazanie deklaracji PIT-39 do wydruku na drukarce

2.     W tabeli z zeznaniami rocznymi dodano zestawienie (F5) kwot przekazanych do OPP.

 

 Wersja 10.02.034 (2.03.2011)

 

1.     Poprawiono PIT-36. Podatek zapłacony od dochodów małoletnich dzieci nie był wykazany w polu „zapłacone zaliczki”

2.     W PIT-39 nie zaznaczał się krzyżyk w polu „złożenie zeznania”

3.     W PIT-39 wprawdzie podatek był liczony poprawnie, ale dochód zwolniony mógł być wykazany w wysokości większej niż uzyskany ze sprzedaży nieruchomości. Obecnie program odpowiednio przycina ten dochód.

4.     Dodano eksport danych do GUS Z-12. 2 lata temu tak dobieraliśmy poszczególne wskaźniki, aby dane przesłane do Z-12 nie wykazywały błędów. Obecnie nie będziemy tego robić. Przesyłamy rzeczywiste dane. Oczywiście będzie to generowało wiele błędów w programie do wysyłania Z-12. Odnosimy wrażenie analizując poszczególne „validacje” w Z-12, że GUS wie lepiej od państwa, co wypłacacie i jak pracują wasi pracownicy. Odnosimy też wrażenie, że GUSu nie interesują prawdziwe dane, tylko takie, jakie sobie sam wymyśla. Skoro tak, to nie będziemy niczego „naciągać”, namawiam wszystkich do walki z bezsensowną biurokracją. Ciekawe jest również, że GUS zmienia (w stosunku do poprzednich lat) dane wymagane w sprawozdaniach, ciekawe więc co będzie ze sobą porównywał.

 

 

 Wersja 10.02.035 (8.03.2011)

 

1.     Poprawiono wydruk PIT-O i PIT-37 w postaci nadruku. W przypadku składnia deklaracji bez małżonka w miejscu jego danych nadrukowywane były zera.

2.     Poprawiono przeliczanie przychodów zagranicznych na PLN. Program przeliczał je wg kursu z dnia uzyskania przychodu zamiast z dnia poprzedniego.

3.     Poprawiono obliczenia w Ś.T. (identyczna poprawka jak w wersji 11.01.017 na rok 2011)

 

 

 Wersja 10.02.036 (18.03.2011)

 

1.     Poprawiono wydruk PIT-O w postaci nadruku (w dalszym ciągu drukowały się zera w pozycji nazwiska małżonka, gdy PIT składany był oddzielnie.

2.     Poprawiono błąd na PIT-36. Zaliczki wpłacane bez pośrednictwa płatników były wykazywane w części D i N deklaracji oraz w polu należnych zaliczek 189, ale nie uwzględniano ich w polu 192 (wpłacone zaliczki)

 

 

 Wersja 10.02.037 (1.04.2011)

 

1.     W zeznaniach rocznych dodano operację klonowania zeznania (dla potrzeb wykonania korekty) – klawisz CTRL+ENTER

2.     Przed zmianą podatnika lub małżonka oraz przed usunięciem zeznania lub podatnika z zeznania dodano dodatkową prośbę o potwierdzenie tego zamiaru.

3.     W tym roku z objaśnień do PIT-36 usunięto szczegółowe wyjaśnienia co do sposobu wypełnienia druku PIT/B. Nie ma więc zapisu, że procent udziału jest „procentem udziału podatnika w przychodach spółki”. W związku z tym dokonaliśmy następującej zmiany:

4.     Deklaracja, na której dochód ze spółki przypadający na podatnika jest obliczony z inną dokładnością niż 2 miejsca po przecinku nie będzie mogła być wczytana do interaktywnego formularza opublikowanego przez ministerstwo. Tam zawsze przychody i koszty liczone są z dokładnością do 2 miejsc po przecinku.

 

 

 Wersja 10.02.038 (27.04.2011)

 

1.     W module PIT, program traktował zaliczki należne zaliczki wpłacane bez pośrednictwa płatników jako zaliczki zapłacone.

2.     We wniosku VZM-1 program sumował usunięte faktury do ogólnej liczby faktur wykazywanych we wniosku jako liczba załączanych kopii faktur.