Wersja 8.09.001 (02.01.2009)
1. Pierwsza
wersja na rok 2009. Nie uwzględnia zmian związanych ze zmianą ustawy o podatku
VAT i ustawy pdof
2. Należy
instalować wszystkie następne wersje programu. Zawierać będą poprawione błędy,
i nowe elementy rozszerzające możliwości programu.
Wersja 8.09.002 (16.01.2009)
1. Nowy druk deklaracji PIT-11 i PIT-4R
2. Dokonano zmian w Umowach zlecenie. W danych do umowy zwiększono ilość tytułów do wypłaty z danej umowy. Obecnie wymienione zostały prawie wszystkie tytuły opisane w art.13
3. Jeżeli dany pracownik zatrudniony jest wyłącznie na umowę zlecenie (lub pokrewną - a ogólnie pod pojęciem zlecenia będziemy rozumieć jeden z 16 tytułów do wypłaty), oraz z tego samego tytułu w trakcie miesiąca otrzymał wynagrodzenie brutto nie przekraczające kwoty 200PLN, to program przyjmuje, że ta wypłata objęta jest podatkiem zryczałtowanym. Nie umieszcza jej na PIT-4R i PIT-11 tylko na PIT-8R. Ubezpieczenie zdrowotne dla takiej wypłaty potrącane jest w całości z dochodu.
4. Jeżeli w danym miesiącu pojawi się wypłata, która powoduje, że dotychczasowe wypłaty przestają być opodatkowane ryczałem (następuje przekroczenie 200PLN), program postępuje następująco:
5. Należy unikać sytuacji, w których dla danego pracownika tworzymy wiele wypłat z tytułu umowy zlecenie w tym samym dniu. Program sprawdzając czy dana wypłata objęta jest podatkiem zryczałtowanym sumuje wypłaty z danego miesiąca o dacie MNIEJSZEJ niż bieżąca wypłata. Nie widzi, więc, innych wypłat dokonanych tego samego dnia.
6. Jeżeli po wykonaniu obliczeń zmienimy tytuł wypłaty, kwotę lub datę, należy przeliczyć również inne wypłaty, bowiem zmiana ta może mieć wpływ na wysokość podatku naliczonego od innych wypłat w danym miesiącu. Obliczenia należy powtórzyć z zachowaniem chronologii powstawania wypłat, a więc od najstarszej po ostatnią.
7. Od tego roku wypłaty zasiłków, od których nie pobrano podatku nie będą umieszczane na PIT-8C. Zostaną wykazane w PIT-11 (w innych przychodach).
8. Począwszy od tego roku ustawodawca zmienił zasady zaliczania w koszty uzyskania przychodu wypłaconych wynagrodzeń i składek ZUS. Będziemy obecnie rozróżniać cztery rodzaje wypłaconych wynagrodzeń
a. Wynagrodzenia należne za rok 2008 i wypłacone w roku 2009 lub następnych
b. Wynagrodzenie należne za dany miesiąc roku 2009 i wypłacone w tym samym miesiącu z zachowaniem regulaminowego terminu wypłaty
c. Wynagrodzenia należne za dany miesiąc roku 2009 i wypłacone w miesiącu następnym z zachowaniem regulaminowego terminu wypłaty
d. Wynagrodzenia wypłacone w danym miesiącu, ale z naruszeniem regulaminowego terminu wypłaty
9. Aby ustalić kwotę kosztów z tytułu wypłaconych wynagrodzeń musimy zsumować za dany miesiąc wszystkie dokonane wypłaty, następnie powiększyć je o wypłaty należne za ten miesiąc, ale wypłacone terminowo w miesiącu następnym i pomniejszyć o wypłaty należne za miesiąc poprzedni wypłacone z zachowaniem terminów w bieżącym miesiącu.
10. Od tego roku ustawodawca wprowadził kolejną zmianę pozwalającą zaliczyć w koszty uzyskania przychodu wypłacone przez zakład pracy zasiłki. (Dotychczas wypłacone zasiłki zmniejszały zobowiązanie do ZUS i były zaliczane jako zapłata zobowiązania rozliczająca w pierwszej kolejności składki finansowane przez pracownika, a więc przeważnie nie stanowiły kosztu uzyskania w momencie dokonania wypłaty.)
11. Zwróćmy uwagę, że od tego roku wynagrodzenia wykazane na PIT-4 i te zaliczone w koszty, mogą się różnić.
12. Zakładamy, że wypłaty z tytułu umowy zlecenie są zawsze wykonane z zachowaniem regulaminowych terminów.
13. Z powyższego wynika, że w programie powinniśmy wprowadzić każdemu pracownikowi regulaminowy termin wypłaty. Można to zrobić na dwa sposoby:
· Ostatni dzień miesiąca
· Do 10-go następnego miesiąca
· Inny dzień bieżącego miesiąca
· Inny dzień następnego miesiąca
14. Może się zdarzyć, że pomimo naliczenia danej wypłaty, faktycznie nie zostanie ona wypłacona. Takiej wypłaty program nie powinien nigdzie uwzględniać.
15. Podczas wprowadzania daty wypłaty i regulaminowego terminu, program sprawdza, czy ten dzień nie jest wolny od pracy.
16. W opcji „D. Płace- umowa o pracę” dodano nowy (trzeci) punkt menu. „Zatwierdzanie wypłat”. W tabeli zobaczymy wszystkich pracowników z dokonaną wypłatą za dany miesiąc oraz kwotę wypłaty i datę jej dokonania (kwoty te będą pochodzić z aktualnej listy płac). Oprócz tego zobaczymy tę samą datę i kwotę, która obowiązywała podczas ostatniego zatwierdzania wypłaty. Jeżeli daty lub kwoty będą różne program zaznaczy odpowiednich pracowników. Wypłatę zatwierdzamy klawiszem F10 a zatwierdzenie anulujemy klawiszem CTRL+F10. Nie jest możliwe zatwierdzenie zatwierdzonej wypłaty. Należy ją najpierw anulować. Zatwierdzanie może dotyczyć pojedynczego rekordu, lub zaznaczonej grupy.
17. Jeżeli poprzednia wypłata pracownika nie jest zatwierdzona, program nie założy kartoteki wypłat dla takiego pracownika w miesiącu następnym. Gdyby jednak kartoteka taka była już założona, nie wykona dla niego obliczeń.
18. Nieco bardziej skomplikowana jest procedura zaliczania w koszty zapłaconych składek na ubezpieczenie społeczne pracowników w części finansowanej przez zakład pracy i składek na fundusz pracy. Aby prawidłowo rozliczyć składki należy oddzielnie zbadać każdą z czterech grup wynagrodzeń opisanych w punkcie 1. W ramach każdej grupy należy ustalić odpowiednie deklaracje ZUS i zbadać terminowość zapłat do tych deklaracji. Na każdym etapie obliczeń należy kontrolować, czy wysokość zapłaconych składek ZUS nie jest mniejsza od odpowiednich składek zaliczanych w koszty. W programie zastosowano następującą procedurę: (Dla ustalenia uwagi załóżmy, że chcemy obliczyć koszty w miesiącu lutym 2009 od zapłaconych zobowiązań ZUS)
19. Obecnie, zasiłki wypłacone przez zakład pracy zmniejszają główną kwotę zobowiązania wobec ZUS.
20. Zmiany opisane wyżej spowodowały, że zmianie uległo kilkanaście zestawień. Niestety w chwili obecnej brak jest zestawień analitycznych (odnoszących się do każdej wypłaty). Będziemy je uzupełniać systematycznie gdy tylko zakończymy zmiany związane z nowelizacją ustawy o VAT.
Wersja 8.09.003 (30.01.2009)
1.
Nowy druk PIT-12.
2.
Poprawa wydruku PIT-11 (program kończył
działanie z błędem)
3.
Nowe deklaracje VAT-7 (wersja 10) VAT-7K
(wersja 4)
4.
Uwaga. W związku z pojawieniem się wypłat
opodatkowanych ryczałtem (do 200 PLN miesięcznie), wiele osób ponownie zaczęło
drukować dekl. PIT-8a. Na deklaracji tej nadal jest wypisany % podatku 19%.
Generalnie deklaracja
Pit-8a już nie występuje i nie ma nowego wzoru. Można ją drukować jako
„podkładkę” do przelewu na PIT-8AR. Deklaracja PIT-8AR za rok 2009 nie została
jeszcze opublikowana. Ciągle obowiązuje wersja (1).
5.
Umożliwiono zaewidencjonowanie transakcji
importu towarów w procedurze uproszczonej, o której mowa w art.33a. Transakcję
tę wprowadzamy w tym samym miejscu, co WNT. Na odpowiednim ekranie wpisujemy w
miejsce dotychczasowego pytania o transakcję trójstronną literkę "I".
To znak, że będziemy mieli do czynienia z importem towarów. Kwotę importu
należy wprowadzić w pole "import usług/import towarów". W związku z
pojawieniem się nowego typu transakcji została zmieniona większość zestawień
związanych z nabyciami (kilkanaście).
6.
W związku z nowelizacją ustawy o VAT
ujednolicone zostały zasady rozliczania eksportu. Z punktu widzenia zasad
obliczeń i ujmowania odpowiednich kwot w deklaracjach, mamy w tej chwili jeden
sposób rozliczania, który odpowiada dotychczasowemu rozliczaniu eksportu
bezpośredniego, o którym mowa w art.2 pkt 8 lit.a. Tak więc, zasada jest
następująca. Jeżeli w okresie rozliczeniowym dokonany został eksport i nie
posiadamy odpowiednich dokumentów do daty złożenia deklaracji, to eksport w
deklaracji VAT jest pomijany (do KSP wprowadzamy odpowiednią kwotę eksportu).
Jeżeli w następnym okresie rozliczeniowym wejdziemy w posiadanie dokumentów
potwierdzających to wykazujemy ten eksport w deklaracji za ten (następny)
okres. (Do KSP nic nie przekazujemy, bowiem przekazaliśmy już odpowiednie kwoty
w poprzednim okresie.) Jeżeli jednak w tym następnym okresie nadal nie
posiadamy dokumentów potwierdzających to wykazujemy w deklaracji eksport jako
dostawę krajową. Wiąże się to również z przekazaniem do KSP odpowiedniej kwoty
STORNA EKSPORTU. (W KSP ten eksport był wykazany wraz z podatkiem VAT, który
należy teraz wyksięgować). Jeżeli w dowolnym następnym okresie otrzymamy
potwierdzenie dokonania eksportu wówczas wykazujemy go jako eksport w
deklaracji wynikającej z daty otrzymania potwierdzenia, oraz przekazujemy do
KSP odpowiednią kwotę "ANTY-STORNA". Czyli dodajemy do przychodów
podatek VAT wyksięgowany uprzednio, gdy eksport został opodatkowany wg stawek
krajowych.
7.
Dużo bardzie skomplikowany jest obecnie
sposób rozliczania WDT. Podstawowe zmiany to:
a)
Po pierwsze inaczej rozliczany jest WDT,
gdy składamy deklaracje kwartalnie, a inaczej, gdy miesięcznie.
b)
Istotne z punktu widzenia uznania
transakcji za WDT jest obecnie otrzymanie odpowiedniego dokumentu nie tylko
przed datą złożenia deklaracji, ale również przed upływem terminu do jej
złożenia. Efekt tej drobnej zmiany jest taki, że jeżeli pośpieszymy nie ze
złożeniem deklaracji przed upływem stosownego terminu, a następnie przed
upływem tego terminu otrzymamy potwierdzenie dokonania transakcji, to musimy
złożoną deklarację skorygować, może to się również wiązać z korektą
odpowiedniej deklaracji podsumowującej.
c)
Dotychczas wykazywaliśmy transakcje WDT w
informacjach podsumowujących bez względu na to, czy podatnik posiada
odpowiednie dokumenty potwierdzające, czy też nie. Uznawaliśmy, że warunkiem
uznania dostawy za WDT jest wywóz towaru z kraju do innego kraju Unii.
Posiadanie potwierdzenia uprawniało jedynie podatnika, do opodatkowania tej
transakcji stawką 0%.
8.
Jeżeli składamy deklaracje kwartalne to:
a)
Jeżeli przed upływem terminu złożenia
deklaracji nie posiadamy potwierdzenia, taką transakcję pomijamy w deklaracji
za ten okres. Do KSP przekazujemy jednak odpowiednią kwotę dostawy (znalazła
się tam podczas wprowadzania dokumentu).
b)
Jeżeli składając deklarację za następny
okres posiadamy potwierdzenie, to transakcję tę wykazujemy jako WDT w tym
właśnie okresie. Do KSP nic nie przekazujemy, bowiem zrobiliśmy już to w
poprzednim okresie.
c)
Jeżeli jednak nadal nie posiadamy
potwierdzenia, to transakcję traktujemy jako sprzedaż krajową i wykazujemy ją w
tej deklaracji. Do KSP musimy przekazać „STORNO WDT”, czyli musimy pomniejszyć
sprzedaż w KSP o podatek VAT
d)
Jeżeli w którymś z następnych okresów
rozliczeniowych otrzymamy potwierdzenie dokonania WDT, powinniśmy:
·
Ponownie przekazać do KSP kwotę poprzednio
odjętego podatku VAT (ANTY STORNO WDT), teraz musimy kwotę te dodać.
·
Skorygować deklarację VAT za okres, w
którym dokonano WDT
·
Skorygować deklarację VAT za okres
następny, czyli ten, w którym opodatkowano WDT stawkami krajowymi
·
Skorygować deklarację podsumowującą za
okres, w którym dokonano WDT, a w którym to transakcja ta nie została wykazana.
9.
Jeżeli rozliczamy się miesięcznie i okres
rozliczeniowy jest pierwszym miesiącem kwartału, to:
a)
Jeżeli nie posiadamy potwierdzenia
dokonania WDT przed upływem terminu do złożenia deklaracji, taką transakcję
pomijamy i nie wykazujemy jej w deklaracji. W KSP księgujemy jednak odpowiednią
kwotę WDT.
b)
Jeżeli potwierdzenia nie posiadamy przy
składaniu następnej deklaracji (za 2-gi miesiąc kwartału), to również taką
transakcję pomijamy, a jeśli mamy to wykazujemy ją w deklaracji za drugi
miesiąc kwartału
c)
Jeżeli w kolejnym trzecim miesiącu
kwartału mamy potwierdzenie, to wykazujemy WDT w tej deklaracji (za 3-ci
miesiąc kwartału), jeśli natomiast nadal nie mamy potwierdzenia, to wykazujemy
WDT jako opodatkowane stawkami krajowymi w deklaracji za trzeci miesiąc
kwartału. Za miesiąc ten musimy również wyksięgować z KSP podatek VAT (STORNO
WDT)
d)
Jeżeli w którymś za kolejnych miesięcy
otrzymamy potwierdzenie dokonania WDT, powinniśmy:
·
Skorygować deklarację za trzeci miesiąc
kwartału, w którym dokonała się WDT, wykazując w tej deklaracji WDT, oraz
odejmując wykazaną tam wcześniej sprzedaż krajową. Powinniśmy też przekazać z
powrotem odjętą wcześniej kwotę podatku VAT (ANTY STORNO WDT). Jak widać w
przypadku gdy WDT dokonała się w pierwszym miesiącu kwartału, korygujemy tylko
jedną deklarację – za trzeci miesiąc kwartału w którym dokonano WDT.
·
Skorygować informację podsumowującą za
kwartał w którym dokonała się WDT.
e)
Składając deklarację za pierwszy w
kwartale miesiąc powinniśmy zwrócić uwagę na WDT, które dokonało się w poprzednim
miesiącu. Jeżeli do dnia złożenia deklaracji otrzymamy potwierdzenie dokonania
WDT za okres poprzedniego miesiąca, to taką transakcje wykazujemy w bieżącej
deklaracji
f)
Jeżeli jednak nadal nie posiadamy
potwierdzenia dla WDT dokonanego w poprzednim miesiącu powinniśmy:
·
Wykazać tę dostawę w krajowej ewidencji
sprzedaży za bieżący okres
·
Przekazać do KSP „STORNO WDT”, czyli
pomniejszyć w KSP zaewidencjonowaną sprzedaż WDT o podatek VAT.
10.
Jeżeli rozliczamy się miesięcznie i okres
rozliczeniowy jest drugim miesiącem kwartału, to:
a)
Jeżeli nie posiadamy potwierdzenia
dokonania WDT przed upływem terminu do złożenia deklaracji, taką transakcję
pomijamy i nie wykazujemy jej w deklaracji. W KSP księgujemy jednak odpowiednią
kwotę WDT.
b)
Jeżeli w kolejnym trzecim miesiącu
kwartału mamy potwierdzenie, to wykazujemy WDT w tej deklaracji (za 3-ci
miesiąc kwartału), jeśli natomiast nadal nie mamy potwierdzenia, to wykazujemy
WDT jako opodatkowane stawkami krajowymi w deklaracji za trzeci miesiąc
kwartału. Za miesiąc ten musimy również wyksięgować z KSP podatek VAT (STORNO
WDT)
c)
Jeżeli w którymś za kolejnych miesięcy
otrzymamy potwierdzenie dokonania WDT, powinniśmy:
·
Skorygować deklarację za trzeci miesiąc
kwartału, w którym dokonała się WDT, wykazując w tej deklaracji WDT, oraz
odejmując wykazaną tam wcześniej sprzedaż krajową. Powinniśmy też przekazać z
powrotem odjętą wcześniej kwotę podatku VAT (ANTY STORNO WDT). Jak widać w
przypadku gdy WDT dokonała się w pierwszym miesiącu kwartału, korygujemy tylko
jedną deklarację – za trzeci miesiąc kwartału w którym dokonano WDT.
·
Skorygować informację podsumowującą za
kwartał w którym mamy wykazać WDT.
11.
Jeżeli rozliczamy się miesięcznie i okres
rozliczeniowy jest trzecim miesiącem kwartału, to:
a)
Jeżeli nie posiadamy potwierdzenia dokonania
WDT przed upływem terminu do złożenia deklaracji, taką transakcję pomijamy i
nie wykazujemy jej w deklaracji. W KSP księgujemy jednak odpowiednią kwotę WDT.
b)
Jeżeli składając deklarację za następny
miesiąc będziemy mieli potwierdzenie, to wykazujemy WDT w bieżącej deklaracji,
jeżeli natomiast nadal nie mamy potwierdzenia, musimy dokonane WDT opodatkować
stawkami krajowymi i pokazać jako sprzedaż krajową za ten następny miesiąc.
Powinniśmy też przekazać do KSP „STORNO WDT”, czyli wyksięgować z KSP kwotę
podatku VAT.
c)
Jeżeli w którymś z następnych okresów
otrzymamy w końcu potwierdzenie powinniśmy
·
Skorygować deklarację za ostatni miesiąc
kwartału, w którym dokonała się WDT, wykazując WDT
·
Skorygować informację podsumowującą za ten
kwartał
·
Skorygować deklarację za następny miesiąc
(miesiąc w którym wykazaliśmy sprzedaż krajową) i przekazać do KSP odjęty
wcześniej podatek VAT (ANTY STORNO WDT)
d)
Obliczając deklarację za trzeci miesiąc
kwartału powinniśmy dodatkowo zwrócić uwagę:
·
Czy nie zostały potwierdzone WDT dokonane
w miesiącu pierwszym i drugim. Jeżeli tak wykazujemy je w miesiącu bieżącym
(trzecim),
·
Jeżeli WDT z miesięcy pierwszego i
drugiego nadal pozostają niepotwierdzone wykazujemy je w bieżącej deklaracji
jako sprzedaż krajową (należy przekazać do KSP odpowiednie STORNA WDT)
12.
Nowy sposób rozliczania WDT spowodował
zmianę wszystkich zestawień związanych ze stornami, podsumowaniami sprzedaży,
obrotem krajowym i międzynarodowym
13.
Na razie program nie dokonuje korekt
deklaracji podsumowujących. Funkcjonalność tę wprowadzimy w kolejnych wersjach
14.
Poprawiono obliczanie wypłat mniejszych
jak 200 PLN od umów zawartych z własnymi pracownikami. Program nie liczył
kosztów uzyskania.
15.
Poprawiono dla wypłat zryczałtowanych,
karty wynagrodzeń. Zaniżone w nich były koszty uzyskania. Generalnie wskazane
jest ponowne przeliczenie wypłat z tytułu umowy zlecenie w kolejności ich
wypłat.
16.
W trakcie pracy nad VATem poprawiono wiele
drobnych usterek związanych głównie z naliczaniem płac od umów zlecenie.
17.
Zmieniono podstawy składek ZUS dla osób
przebywających na urlopach wychowawczych. Obecnie podstawa do ubezpieczeń
społecznych wynosi 1276zł a do zdrowotnego 420zł.
18.
Na drugim ekranie danych płacowych
pracownika dodano nowe pole, w które wprowadzamy datę w formacie rok-mc (np.
2011-03). Pole nie wypełnione nie bierze udziału w obliczeniach. Pole
wypełnione oznacza datę ostatniej wypłaty za wprowadzony w tym polu miesiąc, w
której program nie będzie naliczać składek na FP i FGŚP. Pole wprowadzono w
związku z ustawą prorodzinną, w której jednym
z uprawnień przyznanych dla pracodawców jest zwolnienie ich z obowiązku
opłacania składek na FP i FGŚP za zatrudnionych pracowników powracających z
urlopu macierzyńskiego, dodatkowego urlopu macierzyńskiego lub urlopu
wychowawczego. Zwolnienie to obejmuje okres 36 miesięcy liczony od 1. miesiąca
po powrocie z wymienionych urlopów.
Wersja 8.09.004 (4.02.2009)
1.
Na deklaracji PIT-11 poprawiono opis w
polu „Termin składania deklaracji”
2.
Poprawiono wydruk przelewu do PIT-4R
3.
Poprawiono mnożnik dla kursu Rupii
indonezyjskiej (IDR) był 1000 powinien być 10000.
4.
Poprawiono pobieranie kursów walut z NBP.
(NPB znów zmienił strukturę pliku wymiany informacji)
Wersja 8.09.005 (8.02.2009)
1.
Poprawiono opis na deklaracji VAT-7
2.
Dodano nową opcję w umowach zlecenie
PIT-8C. Można w niej dopisać klawiszem INSERT pracownika z kartoteki umów
zlecenie, który nie jest zatrudniony na umowę o pracę. Pracownikowi należy
wprowadzić datę przychodu, kwotę przychodu i ewentualnie kwotę kosztów. Dodatkowo
należy klawiszem F1 wybrać odpowiedni tytuł przychodu. Rodzaje przychodów, o
których mowa w art.30b ust.2 (a więc związanych z instrumentami finansowymi)
zostały już wprowadzone na stałe do programu, natomiast przychody z art. 20
ust.1 (np. Nieodpłatne przekazanie) nie są ujęte. Należy dopisać własne tytuły
(klawisz INSERT). Program wypełniając deklarację PIT-8C zsumuje przychody z
tych samych tytułów i umieści w jednym polu deklaracji. Deklarację drukujemy z
kartoteki pracowników zatrudnionych.
3.
W kartotece pracowników zatrudnionych
dodano zestawienie wypłat objętych zryczałtowanym podatkiem dla osób
zagranicznych. Zestawienie to powinno być pomocne przy sporządzaniu deklaracji
IFT.
4.
Zmieniono przekazywanie składek ZUS do
tabel podatkowych. Obecnie przekazywane są składki za miesiąc bieżący oraz
miesiąc następny. Aby dało się zaliczyć w koszty miesiąca grudnia składki ZUS
zapłacone do dnia 15-go stycznia od wynagrodzeń wypłaconych do dnia 10-go
stycznia za miesiąc grudzień, musieliśmy wprowadzić do tabel podatkowych
rekordy ze styczniem następnego roku.
5.
W zatwierdzaniu wypłat dodano odpowiednie
zestawienie.
6.
Poprawiono błąd związany z przekazywaniem
danych właściciela do programu płatnika. Jeżeli właściciel miał obniżoną
składkę, z uwagi na fakt rozpoczęcia działalności i dodatkowo składka ta była
zmniejszona, np. z tytułu choroby, to program przekazywał do płatnika i tak
maksymalną kwotę dla rozpoczynających działalność.
7.
Od nowa napisany został moduł obliczania
deklaracji VAT. Proszę zwrócić uwagę na rozliczanie eksportu. Z przepisów
wynika możliwość powstania „dziury”. Wyjaśnię to na przykładzie. Załóżmy, że w
styczniu dokonaliśmy eksportu i nie mamy potwierdzenia do 25 lutego,
potwierdzenie to otrzymamy dopiero 20-go kwietnia. Taki eksport przekazujemy do
księgi, ale nie wykazujemy go na deklaracji VAT. Składając deklarację za
miesiąc luty w dniu 25 marca nadal nie mamy potwierdzenia. Eksport
opodatkowujemy stawkami krajowymi i wykazujemy jako sprzedaż krajową w
deklaracji za luty. Do księgi przekazujemy storno podatku VAT (wcześniej była
tam cała kwota wraz z podatkiem). Teraz obliczamy deklarację za miesiąc marzec
i składamy ją do urzędu 25 kwietnia. I teraz UWAGA!. Chociaż składając
deklarację za marzec mamy już potwierdzenie, nadal nie wykazujemy eksportu,
bowiem potwierdzenie to otrzymaliśmy w kwietniu. Dopiero składając deklarację
za kwiecień wykażemy w niej eksport i odpowiednie storno sprzedaży krajowej, a
do księgi przekażemy na powrót podatek VAT (jako anty storno).
8.
Przy drukowaniu deklaracji VAT w formie
nadruku, dodano możliwość nadrukowania danych na starych deklaracjach (wersja
9)
9.
Użytkownicy często przysyłają maile z
informacją, że program nie potrafi ustalić w umowach zlecenie kwoty brutto od
zadanej kwoty netto. Otóż trzeba sobie zdać sprawę, że niektórych kwot nie da
się wypłacić. Wynika to z prostego wyliczenia: wypłata brutto 200,00 dalej
kwotę netto =121,05 a wypłata brutto 200,01 daje kwotę netto= 146,06. Oznacza
to, że jeśli chcielibyśmy policzyć brutto powiedzmy od kwoty 140zł, to nie da
się tego zrobić! Oczywiście przedział (121,05 ; 146,06) oznacza sumę wypłat w
miesiącu. Czyli gdy wypłaciliśmy pracownikowi już 100 zł, to następna wypłata
nie może zawierać się w przedziale (21,05 ; 46,06). Kwoty zależą oczywiście
dodatkowo od pozostałych parametrów umowy (np. składek ZUS).
Wersja 8.09.007 (8.02.2009)
1.
Podczas obliczeń listy płac program pyta,
czy po dokonaniu obliczeń zatwierdzić tę listę.
2.
Zaktualizowano pod kątem zmiany przepisów
moduł obliczania dofinansowania do wynagrodzeń dla osób niepełnosprawnych. W
stosunku do obliczeń w zeszłym roku, zasady naliczania dofinansowania uległy
drastycznemu uproszczeniu. Spowodowało to konieczność usunięcia z programu
około 30-tu zestawień, kilku formatek ekranowych i czterech tabel z przechowywanymi
informacjami. Obecnie istotne z punktu widzenia obliczeń dofinansowania są
następujące elementy:
a.
W kartotece pracownika zdefiniowanie
stopnia niepełnosprawności. Ten element nie uległ zmianie i obowiązują tu identyczne
zasady jak dotychczas. (zob. instrukcja)
b.
W kartotece danych płacowych pracownika na
ekranie nr 4 wprowadzono informację o sposobie zatrudnienia pracownika po 1
stycznia 2009. Należy na tym ekranie odpowiedzieć tak, jeżeli pracownik został
zatrudniony z powodu zwolnienia innego pracownika i zwolnienie to nastąpiło z
innych przyczyn niż wymienione w art.26 ust.4. ustawy o rehabilitacji...Innymi
słowy odpowiadamy Tak, jeżeli pracodawca wypowiedział umowę pracownikowi i w
jego miejsce zatrudnił nowego.
c.
W absencji dodano dla urlopu bezpłatnego
dodatkowy kod „1ZK”, który oznacza urlop bezpłatny na wniosek pracodawcy. Oraz
dla innej niepłatnej nieobecności usprawiedliwionej kody 1WP,1HP, które w
kolejności oznaczają odbywanie służby wojskowej i udział w ochotniczych hufcach
pracy. Te nowe typy absencji wprowadzono w celu prawidłowego obliczenia stanu
zatrudnienia netto. Według nowych przepisów do stanu zatrudnienia ogółem nie
wlicza się pracowników pełnosprawnych, którzy mają wymienione wyżej absencje.
d.
W parametrach refundacji (tam gdzie zamyka
się miesiące w płacach), należy wprowadzić (lub obliczyć – klawisz F8) średnie
miesięczne zatrudnienie ogółem i osób niepełnosprawnych, za ostatnie 12
miesięcy (od stycznia 2008).
e.
Pozostałe elementy, są bez zmian w stosunku
do poprzedniej wersji.
f.
Obecnie, wiele danych przygotowywanych dla
programu SODiR jest wymagalnych. W szczególności należy zwrócić uwagę na
następujące elementy, które muszą być wprowadzone do programu, inaczej
przygotowane pliki przez KSP nie zostaną przyjęte przez PFRON.
·
Kod gminy wg gus dla pracodawcy
·
Kod gminy wg gus dla pracownika
·
Kod tytułu ubezpieczenia pracownika
·
Adres pracownika (pełny) kod pocztowy,
poczta, gmina, ulica, województwo, powiat, i inne elementu muszą być
wypełnione, i muszą być w ustalonym formacie. Np. kod pocztowy nie może
pozostać pusty i musi mieć format xx-xxx.
·
Adres firmy
Wersja 8.09.008 (03.03.2009)
1.
To jest bardzo ważna aktualizacja, w
szczególności dla podatników, u których występują wewnątrzwspólnotowe dostawy
lub nabycia. Jeżeli użytkownik dokona aktualizacji programu po złożeniu
deklaracji za miesiąc marzec 2009, powinien przeliczyć deklarację marcową
jeszcze raz, inaczej nie będzie miał w przyszłości możliwości dokonania korekty
informacji podsumowującej VAT-UEK. Generalnie, gdy aktualizujemy program z
wersji 8.09.007 lub niższej, na wersję 8.09.008 lub wyższą należy przeliczyć
wszystkie deklaracje przypadające na ostatni miesiąc kwartału roku 2009.
2.
W programie dodano możliwość wydruku
korekty informacji podsumowującej VAT-UEK. Można to zrobić począwszy od
deklaracji za rok 2009, dla wcześniejszych okresów nie ma takiej możliwości.
Aby wydrukować korektę za dany okres należy dopisać do deklaracji za ostatni
miesiąc kwartału deklarację korygującą. Następnie przeliczyć ją i po wciśnięciu
klawisza F5, wybrać „wydruk deklaracji”
3.
Dodano w programie możliwość
zaewidencjonowania zdarzeń, o których mowa w art. 91 ust.7, 7a, 7b, 7c, 7d (w
dalszej części opisu zmian powoływać się będziemy na cały art.91, co będzie
oznaczać przepisy przywołanych ustępów). Obliczenia realizowane w programie
oparte są na następujących założeniach:
a.
Zdarzeniom, o których mowa w przywołanych
wyżej przepisach podlegają wyłącznie towary i usługi, co do których podatnik
albo nie odliczył wcale podatku VAT, albo odliczył go w całości. Towary i
usługi, od których odliczono podatek na podstawie struktury z art.90 nie są
rozpatrywane.
b.
Jeżeli w wyniku zdarzenia, o którym mowa w
art.91 środek trwały, lub inny towar zmieni kwalifikację na związaną ze
sprzedażą opodatkowaną i zwolnioną, to taki towar nie będzie już podlegał
korektom z art.91.
c.
Środki trwałe o wartości, powyżej 15tys zł
w wyniku zmiany kwalifikacji tych środków, będą podlegać korekcie w okresie 5
lub 10 lat liczonej od daty oddania ich w użytkowanie. Pierwsza korekta wystąpi
za rok, w którym wystąpiło zdarzenie zmiany kwalifikacji. Przykładowo, środek
trwały został nabyty w grudniu 2008 roku i w związku z tym nabyciem w
deklaracji za grudzień 2008 odliczono cały podatek VAT. W czerwcu 2011 roku w naszej
działalności pojawia się sprzedaż zwolniona, a wiec nasz środek będzie podlegał
korektom za rok 2011 i 2012. Jeżeli od momentu wystąpienia sprzedaży zwolnionej
środek ten będzie służył wyłącznie tej sprzedaży korekty za lata 2011 i 2012
będą równe –1/5 kwoty podatku naliczonego przy zakupie.
d.
Środki trwałe o wartości poniżej 15tys
oraz pozostałe zakupy zostaną skorygowane w pierwszej deklaracji za następny
rok podatkowy, jeżeli w wyniku zmiany kwalifikacji będą związane ze sprzedażą
opodatkowaną i zwolnioną
e.
Środki trwałe o wartości poniżej 15tys zł
oraz pozostałe zakupy zostaną skorygowane w deklaracji za miesiąc, w którym
wystąpiła zmiana kwalifikacji, jeżeli zmiana ta dotyczy towarów, od których
odliczono podatek VAT w całości a po zmianie odliczenie to nie przysługuje, lub
nie odliczono podatku, a po zmianie odliczenie to przysługuje w całości.
4.
Poprawiono wydruk ewidencji nabyć i obrotu
krajowego dla deklaracji korygującej.
5.
Poprawiono wydruk PIT-11 dla pracowników zatrudnionych
na umowę o pracę i umowę zlecenie jednocześnie. Wynagrodzenia z umowy zlecenie
umieszczane były w innych przychodach.
6.
W związku z ukazaniem się obwieszczenia
ministra finansów z 23 stycznia 2009 roku „w sprawie wykazu numerów rachunków
bankowych urzędów skarbowych”, zmianie uległy opisy formularzy na drukach
przelewów. I tak w polu nr 12 przelewu będą umieszczane oznaczenia
a.
PIT – dla zaliczek na podatek dochodowy z
tytułu dawnych PIT-5, PIT-4 i PIT-8a (dodatkowo w polu nr 13 program będzie umieszczał
opis PIT-36 zaliczka, PIT-4R zaliczka i PIT-8AR zaliczka)
b.
PPL – dla zaliczek z tytułu działalności
objętej podatkiem liniowym (w polu nr 13 program doda PIT-36L zaliczka)
c.
PPE – dla zaliczek ze zryczałtowanego
podatku od przychodów ewidencjonowanych (w polu nr 13 program doda opis PIT-28
zaliczka)
d.
Pozostałe deklaracje bez zmian
7.
Jeżeli w umowie zlecenie wprowadzimy kwotę
umowy i będzie ona większa od 200 zł, to niezależnie od wysokości sumy wypłat z
tytułu tej umowy żadna wypłata nie będzie opodatkowana ryczałtem
8.
Zmieniono sposób porównywania podstawy
składek na ubezpieczenie społeczne z płacą minimalną aby zdecydować czy należy
naliczyć składkę na fundusz pracy. Obecnie płaca minimalna korygowana jest
zgodnie z ogólnymi zasadami o czas pobierania zasiłku oraz o czas w którym
pracownik nie pozostaje w stosunku pracy.
9.
Poprawiono pobieranie strat z lat
ubiegłych z KSP 2008.
10.
Ponieważ bardzo duża liczba użytkowników
jest zdania, że w przypadku gdy pracownik nie przepracował ani jednego dnia
kalendarzowego w miesiącu (cały miesiąc pobierał zasiłek), to nie należy mu się
żadne wynagrodzenie (np. miesiąc luty i 28 dni chorobowego), wprowadziliśmy do
programu na stałe ten właśnie sposób obliczeń. Będzie on obowiązywał do czasu,
gdy otrzymamy w tej sprawie oficjalne stanowisko PIP.
Wersja 8.09.009 (11.03.2009)
1. Po
dokładniejszej analizie opisów w wykazie rachunków bankowych urzędów skarbowych
ponownie zmieniliśmy opisy na drukach przelewów. W pole nr 13 nie będziemy nic
wpisywać, natomiast pole nr 12 przyjmie następujące opisy:
·
PIT :
dla dawnego PIT-5
·
PPL :
dla dawnego PIT-5L
·
PPE :
dla dawnego PIT-28
·
PIT-4R :
dla dawnego PIT-4
·
PIT-8AR :
dla dawnego PIT-8a
2. Poprawiono
wprowadzanie kwot do zwrotu i przeniesienia na deklaracji VAT-7
3. W
opcji środki trwałe/zamykanie miesiąca dodano opcję eksportu środków do
programu KSP_Win. Należy ustawić kursor na wybranym zamkniętym miesiącu i
wcisnąć klawisz F10. Program przeniesie środki trwałe i elementy z BO na
miesiąc na którym jesteśmy ustawieni i zapisze je w katalogu CRM, który jest
podkatalogiem z danymi bieżącej firmy. Np. jeżeli pracujemy z firmą nr 20, to
dane będą w katalogu „c:\ksp09\firma20\crm”
4. Usunięto
błąd, który uniemożliwiał wejście do listy płac z umowami zlecenie.
5. Usunięto
błąd związany z przeliczaniem deklaracji VAT za miesiąc luty, jeżeli w lutym
wystąpiło WDT. Program pomijał je jeżeli potwierdzenie miało datę mniejszą niż
25 luty.
Wersja 8.09.010 (16.03.2009)
1. Zaktualizowano
bazę wszystkich urzędów skarbowych
2. Poprawiono
wzorzec wydruku PIT-11 przez Logomona
3. W
opcji Pracownicy konfiguracja/Parametry księgowania dodano opcję w której
możemy zdecydować, w jaki sposób program KSP ma przekazywać wypłacone
wynagrodzenia i składki ZUS do KSP. Generalnie jesteśmy zdania że przepisy
art.22 ust. 6ba i 6bb są obligatoryjne. Tak więc naszym zdaniem podatnik nie ma
możliwości wyboru miesiąca, w którym zaliczy w koszty wynagrodzenia i składki
ZUS. Tym nie mniej z uwagi na fakt, że 13 biur rachunkowych przysłało nam maila
z prośbą o umożliwienie księgowania wynagrodzeń i składek ZUS na zasadach
obowiązujących w ubiegłym roku, wprowadzamy taką możliwość. Parametry należy
wprowadzić w każdej firmie oddzielnie. Domyślnie parametry te ustawione są na
NIE, co oznacza że księgowanie odbędzie się zgodnie z ust. 6ba i 6bb.
4. Poprawiono
błąd związany z przekazywanie składek ZUS-53 właścicieli do KSP (również ZUS-51
gdy właściciel zalicza składki do kosztów uzyskania). Błąd polegał na
przekazywaniu tych składek razem ze składkami pracowników. Obecnie składki
właścicieli przekazywane są w odrębnej pozycji z da tą zapłaty tych składek.
Zauważmy, że w tym roku zniknąć zapis w ustawie na podstawie którego dotychczas
zaliczano składki ZUS właścicieli do kosztów uzyskania. Warto się więc
zastanowi†, czy nie rozlicza† składek bezpośrednio na deklaracji.
Wersja 8.09.011 (24.03.2009)
1. Poprawiono
wydruk "Zestawienie wypłat" w opcji "Eksport do
płatnika,PIT-4"
2. Na
wydruku deklaracji VAT-7 w postaci nadruku (wersja 9) dodano datę urodzenia i
PESEL osoby fizycznej składającej deklarację
3. W
tabeli listy płac z tytułu umów zlecenie zmieniono kolumnę rok i miesiąc
wypłaty na datę wypłaty
4. Zaktualizowano
podstawy składek na ubezpieczenie zdrowotne i przeciętne wynagrodzenie w IV
kwartale
5. W
opcji "Eksport do płatnika" po naciśnięciu klawisza F5 dodano do menu
eksport danych do sprawozdawczości GUS. Na razie jest tam druk Z12. Zanim
jednak wykonamy ten eksport należy przygotować odpowiednio dane. I tak, w
danych osobowych pracownika i danych płacowych dodano ekran nr.6 Należy tam
wprowadzić symbol zawodu, wykształcenie, staż pracy w poprzednich zakładach
pracy i ewentualnie informację o dodatku stażowym. Szczególnie dwie dane są
istotne: symbol zawodu i kod wykształcenia. Bez tych informacji eksport do Z12
nie uda się. Aby dane te można było w prosty sposób uzupełnić, dodano do
programu w opcję w menu „Kartoteka pracowników zatrudnionych” (i zwolnionych),
„Uzupełnij dane dla GUS”. Można tam pojedynczo klawiszem ENTER, lub grupowo dla
zaznaczonych pracowników klawiszem F2, podstawić odpowiednie wartości pod
omówione powyżej pola. Jeżeli dane zostaną już wprowadzone, to w opcji „Eksport
danych do płatnika” należy wybrać (F5) eksport danych do GUS i wprowadzić rok,
za który program ma wykonać eksport danych statystycznych. Eksport wykona się
do katalogu GUS, który jest podkatalogiem firmy, z którą właśnie pracujemy.
Przykładowo: Jeżeli pracujemy z firmą 88 to dane dla zostaną przygotowane w
katalogu C:\KSP08\FIRMA88\GUS. Wczytując dane do programu Z12 należy wybrać
plik CSV oraz na kolejnej zakładce kreatora importu wybrać kodowanie znaków
IBM852. Zauważyliśmy, że program Z12 jest mądrzejszy od pracodawcy i lepiej wie
ile pracownik przepracował godzin i jakie wynagrodzenie otrzymał. W wielu
przypadkach program Z12 uznaje wprowadzone dane za błędne i aby się je dało
wysłać do GUS należy je zafałszować, zmieniając odpowiednie wartości. Większość
błędów ma status ostrzeżenia. Te błędy można zaakceptować uznając, że dane są
poprawne. Istnieją jednak błędy krytyczne, a danych z takimi błędami nie da się
wysłać do GUS. Np. Z12 zakłada, że miesiąc ma 4,6 tygodnia a tydzień 40 godzin
nominalnej pracy, jak z tego wynika wg Z12 pracownik powinien pracować 184
godziny miesięcznie, ale z drugiej strony 2016 godzin rocznie bo dni roboczych
jest 252. Takich sprzeczności jest dużo więcej. Jeśli pracownik jest na urlopie
i jednocześnie wynagradzany jest na poziomie płacy minimalnej, to wg Z12 bardzo
często ma zbyt niskie wynagrodzenie, bowiem płaca minimalna jest przez Z12
obliczana z płacy zasadniczej. Generalnie Z12 wie lepiej. Naszym zdaniem
powinno się zgłosić na temat Z12 do GUS zadając im proste pytanie, czy oczekują
od pracodawcy prawdziwych danych statystycznych, czy też chcą mieć dane
wymyślone, ale zgodne z ich wskaźnikami.
Wersja 8.09.012 (26.03.2009)
1. W
opcji "Eksport danych do płatnika" dodano w menu (F5) nowe pozycje:
a. Eksport
pliku z danymi dla sprawozdania GUS Z-06
b. Wydruk
pomocny przy sporządzaniu sprawozdania GUS Z-02
2. Poprawiono
błąd uniemożliwiający edycję dokumentu w zakupach krajowych VAT
3. Zaktualizowano
stawkę na ubezpieczenie wypadkowe właścicieli na 1.67%
Wersja 8.09.013 (30.03.2009)
1. Przy
przekazywaniu elementów VAT do księgi (klawisz F6) dodano przekazanie podatku VAT
w koszty lub w przychody od sprzedaży środka trwałego lub zmiany kwalifikacji
zakupu (opodatkowany, zwolniony)
2. Jeżeli
pracownik pobiera zasiłek (lub wynagrodzenie chorobowe) to program nie będzie
naliczał składek na ubezpieczenie społeczne i chorobowe proporcjonalnie do
czasu przebywania na zasiłku, dla składników definiowanych spełniających
łącznie następujące warunki (np. dodatek funkcyjny lub stażowy):
·
Składnik jest wypłacany za przepracowany
miesiąc
·
Składnik jest określony w stałej wysokości w
umowie o pracę
·
Składnik nie jest zmniejszany proporcjonalnie
do czasu pobierania zasiłku
3. W
informacji podatkowej dla firmy, po naciśnięciu klawisza F5 dodano dwie opcje:
sprawozdanie do GUS SP-3 i DG-1. Sprawozdanie SP-3 można albo wydrukować albo
przekazać do odpowiedniego programu GUS w postaci pliku xml. Sprawozdanie DG-1
można tylko wydrukować, bowiem większość informacji w tym sprawozdaniu nie ma
swoich odpowiedników w KSP.
Wersja 8.09.014 (07.04.2009)
1. Zaktualizowano
tabelę odsetek podatkowych
2. W
opcji "Eksport danych do płatnika" dodano zestawienie wypłat wg
miesiąca wypłaty.
3. Poprawiono
obliczanie podstawy zasiłków w przypadku wystąpienia premii kwartalnej lub
rocznej (program uwzględniał ją w podstawie dwukrotnie)
4. Zmianie
uległy tabele podatku ekologicznego (znacznie rozdrobniono podział. Dotychczas
występowało 8 grup pojazdów, obecnie 30). Obecnie w kartotece pojazdów z
ewidencji pojazdów osobowych oraz w rejestrze pojazdów, można klawiszem F1
wybrać grupę ekologiczną pojazdu. Przy instalacji niniejszej wersji program sam
dobiera grupę w zależności od daty pierwszej rejestracji i dotychczasowego typu
pojazdu.
5. W
wersji 013 (o czym zapomnieliśmy napisać), na skutek licznych uwag użytkowników
wprowadziliśmy zasadę, że wypłaty z tytułu umowy zlecenie będą opodatkowane na
zasadach ogólnych pomimo kwoty wypłaty nie przekraczającej 200PLN, jeżeli w
umowie określona jest kwota należności i kwota ta jest większa niż 200zł.
Wersja 9.01.001 (15.05.2009)
1.
Wydruki
ewidencji VAT dla deklaracji korygujących uzupełniono o tabele stanu przed
korektą i po korekcie
2.
W umowach
zlecenie w kartotece pracowników dodano możliwość "ukrywania"
nieaktywnych pracowników. Opcja ta ma podobna funkcję jak kartoteka pracowników
zwolnionych w umowie o pracę. Jeżeli pracownik nie posiada w bieżącym roku
żadnych wypłat, to można go ukryć wciskając klawisz ALT+U lub klawisz ENTER w
ostatniej kolumnie tabeli. Pracownika ukrytego nie widać w opcji wprowadzania
wypłat. W opcjach (F5) dodano możliwość pokazania: wszystkich pracowników,
tylko ukrytych lub tylko aktywnych. Można tam też ukryć wszystkich pracowników,
którzy nie mają wypłaty w bieżącym roku. Jeżeli chcemy na powrót uczynić
pracownika ukrytego pracownikiem aktywnym wciskamy klawisz CTRL+U lub ENTER w
ostatniej kolumnie tabeli.
3.
Zmieniono
wydruk zaświadczenia o wynagrodzeniu
4.
Poprawiono
wydruk zestawienia dla deklaracji IWA. Program uwzględniał tylko tych
pracowników zatrudnionych na umowę zlecenie i podlegających ubezpieczeniu
wypadkowemu, którym wypłacono wynagrodzenie. Obecnie dla ustalenia czy danego
pracownika brać pod uwagę, badana jest data rozpoczęcia i zakończenia umowy.
5.
Usunięto
opcję eksportu dokumentów z opcji "Wszystkie dokumenty" oraz importu
tych dokumentów w opcji "obsługa kopii danych. Ponieważ opcje te nie były aktualizowane
od wielu lat, straciły swoją funkcjonalność. W następnych wersjach przywrócimy
je z powrotem w nieco innej formie. Obecnie w miejsce importu dokumentów
dodaliśmy opcję "Łączenia firm". Opcja może być użyteczna, jeśli dana
firma ma wiele oddziałów i dla każdego z nich prowadzimy odrębną księgę
przychodów i ewidencje środków i wyposażenia, ale wspólna ewidencję VAT.
Wówczas możemy założyć sobie nową wspólną firmę, w której będą łączone
dokumenty z poszczególnych oddziałów. W opcji „Łączenie firm” znajdziemy
tabelę, dla której klawiszem INSERT wybierzemy firmy, z których dokumenty będą
łączone. Wybrane firmy należy zaznaczyć (SPACJA, +, -, *) i nacisnąć klawisz
F10. Dokumenty zostaną pobrane. Operację tę można wykonywać wielokrotnie.
Dokumenty raz pobrane nie zostaną ponownie dopisane do bazy. Jeżeli ulegną
zmianie (poprawimy dokument w oddziale lub w zbiorczej firmie), to dokument w
bazie zbiorczej firmy zostanie zaktualizowany. Dokumenty po imporcie zachowują
związek pomiędzy ewidencją w księdze i w VAT. Pobierane są następujące
dokumenty:
·
Lista
pojazdów i dokumenty ich zakupu
·
Dokumenty
zakupu paliwa
·
Dokumenty
spłat rat leasingu
·
Dokumenty
sprzedaży: marża indywidualna, łączna, komis
·
Pozostałe
dokumenty sprzedaży krajowej i międzynarodowej
·
Dokumenty
zakupu krajowego i WNT
·
Zdarzenia
z art.91 ustawy o VAT (sprzedaż środka itp.)
6.
Dotychczasowe
zasady ochrony programu przed jego użytkowaniem bez posiadania aktualnej
licencji, w dużym stopniu uzależnione były od poprawnej daty systemowej w
komputerze. Nieuczciwi użytkownicy wykorzystywali ten fakt, co pozwalało im
pracować z programem jeszcze długi czas po wygaśnięciu licencji. Z drugiej
strony użytkownicy posiadają również inne programy, z którymi łatwiej im się
pracuje, jeżeli mają ustawioną inną niż bieżąca datę systemową. To z kolei
prowadzi do zaburzenia kontroli licencji w KSP. Aby temu zaradzić zmieniliśmy
zasady ochrony programu. Obecnie wykupując licencję, użytkownik będzie mógł
wprowadzać do programu dane wyłącznie dotyczące zdefiniowanego w licencji
okresu.
Wersja 9.01.003 (8.06.2009)
1.
W normach
podatkowych uzupełniono przeciętne wynagrodzenie za ubiegły kwartał
2.
Poprawiono
przypisanie do pojazdu klasy ekologicznej o numerze 30 (Inne pojazdy - motorowery). Nie dało
się wybrać tej kategorii.
3.
Zmieniono
naliczanie ekwiwalentu za urlop w części z 3 miesięcy. Jeżeli w którymś z
trzech miesięcy pracownik nie przepracował żadnego dnia program pomija ten
miesiąc przy liczeniu średniej, a do obliczeń bierze następny w kolejności w którym pracownik świadczył pracę.
4.
Zmieniono
nieco wygląd rachunku do umowy zlecenie. W tabelce ze składkami ZUS zamieniono nazwy ZLECENIODAWCA i
ZLECENIOBIORCA na ZAKŁAD PRACY i UBEZPIECZONY.
Wersja 9.01.004 (29.06.2009)
1.
Zmieniono
limit odpisów de minimis na rok 2009. Obecnie wynosi 100000EUR tj 338 tys. zł.
2.
Zaktualizowano
tabelę odsetek podatkowych (od 25.VI 2009 10%).
3.
W module
PFRON wyłączono z dofinansowania i z obliczania przeciętnych stanów
zatrudnienia osoby współpracujące nie pobierające wynagrodzenia.
4.
W module PFRON
poprawiono obliczanie wysokości składki ZUS od składników uwzględnianych w
kosztach płacy. Błąd występował w przypadku, gdy w danym miesiącu pracownik
otrzymał jednocześnie wynagrodzenie chorobowe i ekwiwalent za niewykorzystany
urlop.
5.
W raporcie
kasowym dodano opcję otwarcia raportu oraz umożliwiono w niezamkniętym raporcie
poprawianie kwot.
6.
Poprawiono
funkcję pobierania walut z serwera NBP.(NBP zmienił swój portal internetowy)
Wersja 9.01.005 (29.06.2009)
1.
W module
PFRON zmieniono sposób naliczania składek ZUS uwzględnianych w kosztach płacy.
Dotychczas składkę ZUS zaliczaną do kosztów płacy obliczano jako część całej
składki ZUS zmniejszanej proporcjonalnie do udziału wynagrodzenia
uwzględnianego w kosztach płacy w całym wynagrodzeniu pracownika. Obecnie
składkę tę program oblicza podczas przeliczania płacy (F10 lub ^F10) poprzez
sumowanie tych elementów płacy, które są zaliczane do kosztów płacy PFRON i
jednocześnie są wliczane w podstawę składki ZUS. Od tak zsumowanych składników
obliczana jest składka dla PFRON. Sposób ten będzie dawał odmienne wyniki od
dotychczasowego w przypadku zdefiniowania własnych składników wynagrodzenia,
które nie podlegają ZUS, są opodatkowane i jednocześnie nie są wliczane do
kosztów płacy PFRON. Aby nowy sposób mógł być uwzględniony w obliczeniach PFRON
należy przeliczyć listę płac niniejszą wersją programu.
2.
Z uwagi na
pojawienie się nowej wersji programu SODiR (7.0), zmieniono strukturę pliku
"xml" z pomocą, którego dane z KSP przekazywane są do programu PFRON.
3.
Przywrócono
w programie klawisz CTRL+U. Klawisz ten powoduje zapisanie fizycznie na dysku
wszystkich niezapisanych danych, przechowywanych w pamięci operacyjnej
komputera (RAM). Ponieważ zapis na dysku kontrolowany jest przez system Windows
nie mamy 100% pewności czy dane te istotnie zostaną zrzucone na dysk w chwili
naciśnięcia klawisza. Tym nie mniej Windows jest informowany przez KSP, że
powinien to zrobić.
4.
Na prośbę
licznych biur rachunkowych, które mają problemy z księgowaniem salonów
samochodowych dodano do programu opcję „magazynu samochodów” dostępną w punkcie
wprowadzania danych/zakupów. W punkcie tym można wprowadzić samochody z opisem
(marka, nr rej, nr VIN itp.). Do magazynu samochodów można również dodać
pozycję z poziomu wprowadzania dokumentu zakupu (krajowy lub WNT). Po
wprowadzeniu zakupu należy w tym celu wcisnąć klawisz „M”. Program zapyta czy
dopisać pozycję do magazynu. Usunięcie dokumentu księgowego powiązanego z
magazynem, powoduje również usunięcie odpowiedniej pozycji z magazynu. Podczas ewidencjonowania
sprzedaży (tej zwykłej) i naciśnięciu klawisza „M” będziemy mieli możliwość
przyporządkowania tej sprzedaży wybranej pozycji z magazynu. Program pokaże nam
wszystkie niesprzedane pojazdy, które zostały zakupione z podatkiem VAT. Jeżeli
dana sprzedaż jest już powiązana z magazynem, to po naciśnięciu klawisza „M”
zobaczymy odpowiednią pozycję magazynową. Jeżeli w tym momencie wciśniemy
klawisz DEL będziemy mieli możliwość usunięcia powiązania. Usunąć powiązanie
sprzedaży z magazynem możemy również wykonać w samym magazynie, lub usuwając
odpowiedni dokument sprzedaży. Gdy dokonujemy sprzedaży na zasadach marzy
indywidualnej, możemy powiązać tę sprzedaż z magazynem już na etapie
wprowadzania dokumentu sprzedaży. Należy w tym celu wcisnąć klawisz INSERT w
polu „zakup” i wybrać z listy odpowiedni samochód. Program przypisze do
dokumentu odpowiednią kwotę zakupu służącą obliczeniu marży. Powiązania
sprzedaży z magazynem możemy również dokonać identycznie jak w przypadku
zwykłej sprzedaży wciskając na danym dokumencie klawisz „M”. Lista pojazdów
dostępnych przy wprowadzaniu dokumentu VAT-marża jest ograniczona do tych
niesprzedanych pojazdów, które zostały zakupione bez podatku VAT. W samej opcji
„magazynu samochodów” możemy wydrukować zestawienie stanów magazynowych za
wybrany okres.
5.
W opcji
obliczania listy płac dodano zestawienie pracowników, którym udzielono pożyczki
lub, którzy spłacają na bieżącej liście płac przyznane wcześniej pożyczki.
6.
W opcji
„Wszystkie dokumenty” oraz w opcji „Obsługa kopii danych” przywrócono możliwość
importu i eksportu zaznaczonych dokumentów. Obecnie eksport odbywa się do
wskazanego katalogu.
Wersja 9.01.006 (22.07.2009)
1.
Poprawiono
poważny błąd w obliczaniu deklaracji VAT-7 w przypadku występowania
niepotwierdzonych WDT. Błąd występował u podatników składających deklaracje
kwartalne lub składających deklaracje miesięczne a WDT wystąpiła w trzecim
miesiącu kwartału i została potwierdzona bezpośrednio w następnym okresie
rozliczeniowym. Błąd wyjaśnimy na przykładzie. Załóżmy, że składamy deklaracje
miesięczne oraz w miesiącu marcu wystąpiła u nas WDT potwierdzona w dniu 20-go
maja. A więc mamy WDT z marca potwierdzone w okresie składania deklaracji
kwietniowej. Program wykonywał następujące czynności:
a.
Wobec
braku potwierdzenia do dnia 25 kwietnia program nie wykazał transakcji WDT w
deklaracji za marzec (dobrze)
b.
Składając
deklarację za kwiecień, WDT miała już potwierdzenie, więc program wykazał ją w
deklaracji za kwiecień. I tu występuje błąd, bowiem program powinien poinformować
użytkownika o konieczności skorygowania deklaracji marcowej, bowiem to w niej
należy pokazać WDT.
2.
Poprawiono
nieznacznie wydruk pocztowej książki nadawczej i wydruk magazynu samochodów.
3.
W info
podatkowym w wydruku bieżących płatności uwzględniono podatek od zasiłków
wypłaconych pracownikom zatrudnionym na umowę zlecenie
4.
Zmieniono
zaświadczenie o wynagrodzeniu.
5.
W
zaświadczeniu ZUS-Z3 w tabelkach ze składnikami rocznymi i kwartalnymi dodano
kolumnę „przyczyna nieprzepracowania całego okresu”
Wersja 9.01.007 (24.07.2009)
1.
Podczas
obliczeń płac i umów zlecenie program nie będzie naliczał składek na Fundusz
Pracy i FGŚP, jeżeli w miesiącu wypłaty pracownik jest w wieku emerytalnym
(kobieta >= 55 lat i mężczyzna >= 60 lat). Jeżeli pracownik osiąga wiek
emerytalny w miesiącu wypłaty to program nie naliczy mu składek tylko wtedy,
gdy pracownik urodził się pierwszego dnia miesiąca.
2.
Identyczne
zasady program będzie stosował do właścicieli.
Wersja 9.01.008 (11.08.2009)
1.
Poprawiono
obliczanie podstawy zasiłku w przypadku, gdy występowały definiowane dopłaty
wypłacane nieregularnie. Błąd powstał w wersji 8.09.014 (Kwiecień).
Wersja 9.01.009 (11.08.2009)
1.
Poprawiono
eksport dokumentów z opcji „Wszystkie dokumenty”. Program nie przekazywał
dokumentów „storna fiskalnego” (paragonów fiskalnych podpiętych do faktur)
2.
W
projektowaniu własnych zestawień, dla opcji „Kartoteka pracowników” dodano trzy
pola: data następnego badania lekarskiego, data szkolenia BHP i data, do której
przyznano grupę inwalidztwa.
3.
W opcji
wprowadzania dokumentów wydruk tabeli uzupełniono o miesiąc ujęcia dokumentu w
ewidencji VAT. Identycznie zmieniono wydruk w opcji „wszystkie dokumenty”.
4.
Dla
deklaracji korygujących VAT poprawiono podział kwoty na częściowy zwrot i
przeniesienie.
5.
Poprawiono
błąd, który uniemożliwiał pobranie danych płacowych z ubiegłego roku.
6.
Zmieniono
wydruk druku Z-3 w przypadku, gdy w którymś z miesięcy zasiłkowych wystąpiła
nieobecność nieusprawiedliwiona a pracownik wynagradzany jest wg stawki miesięcznej.
Obecnie program drukuje w takim przypadku stawkę miesięczną zmniejszoną zgodnie
z §12 rozporządzenia MP „O wynagradzaniu za czas niewykonywania pracy...”, a w
polu „przyczyna nieobecności” drukowany jest symbol NN oraz liczba godzin
nieobecności NN, nominalny czas pracy w godzinach i liczba dni nieobecności NN.
7.
Dodano
nową wersję deklaracji NIP-1 (wersja 5)
8.
Poprawiono
nr wersji deklaracji PIT-4R na ostatniej stronie (było 2 powinno być 3)
9.
Na wydruku
rachunku do umowy zlecenie dodano nr konta zleceniobiorcy.
10.
Istnieją
sytuacje, w których Wewnątrzwspólnotowe nabycie (WNT) należy wykazać na
deklaracji VAT-7 ale nie należy ich wykazywać w informacji podsumowującej
VAT-UE. Taka sytuacja ma miejsce, gdy zarówno polski jak i unijny kontrahent
spełniają wszystkie warunki do dokonania WDT/WNT ale z jakiegoś powodu
kontrahent zagraniczny wystawia kontrahentowi polskiemu zwykłą fakturę VAT
(dokonuje sprzedaży krajowej). W takiej sytuacji kontrahent zagraniczny nie
dokonuje WDT tylko sprzedaży krajowej i nie wykazuje swojej dostawy jako WDT w
informacji podsumowującej. U polskiego odbiorcy występuje WNT (spełnione są
wszystkie warunki) i takie nabycie wykazuje w deklaracji VAT-7 jako WNT –
podstawą naliczenia podatku jest kwota brutto faktury. Jednak takiej transakcji
nie powinien pokazać na informacji podsumowującej VAT-UE, bowiem do tego
nabycia brak jest odpowiedniej dostawy i deklaracje VAT-UE w skali Unii nie
uzgodnią się. Dla rozwiązania tego problemu wprowadzono do KSP na formatce WNT
dodatkowe pole „Czy uwzględnić w deklaracji VAT-UE?”. Pole to przyjmuje
domyślnie wartość „T” (Tak). Jeżeli wpiszemy w to pole „N” (Nie), to program
uwzględni ten dokument w deklaracji VAT-7, ale pominie go w deklaracji VAT-UE.
Przyjmując tę zasadę zostaną prawidłowo sporządzane bieżące deklaracje VAT-7 i
VAT-UE, Natomiast dla deklaracji korygujących pojawi się problem. Jak
skorygować VAT-UE nie korygując deklaracji VAT-7. Otóż w takim przypadku należy
dopisać dokument korygujący (identyczny z dokumentem oryginalnym, ale z kwotami
na minus) i wpisać w pole „Czy uwzględnić w deklaracji VAT-UE” wartość „K”.
Wartość ta, oznacza dla programu, iż taki dokument należy pominąć w obliczaniu
deklaracji korygującej VAT-7K, ale należy go uwzględnić w deklaracji VAT-UE.
Wersja 9.01.10 (22.09.2009)
1.
Poprawiono
wydruk korekty informacji podsumowującej VAT-UEK. Program nie zaokrąglał kwot
na deklaracji do pełnej złotówki.
2.
Drobna
poprawka związana z przenoszeniem kwoty z poprzedniej deklaracji korygującej
VAT do następnej korekty
3.
Poprawa zestawienia
do PIT-4. W niektórych sytuacjach program klasyfikował wypłaty z umowy zlecenie
jako objęte ryczałtem, gdy w tym samym miesiącu wystąpiła wypłata < 200 PLN
oraz wypłata do umowy z określoną kwotą > 200PLN.
4.
Na wydruku
podsumowania listy płac w umowach zlecenie, poprawiono kwotę wypłaconych
zasiłków. Było netto, a powinno być brutto.
5.
Poprawiono
wydruk ewidencji obrotu międzynarodowego. Wydruk nie był sortowany wg daty.
6.
W
kartotece pracowników zatrudnionych na umowę zlecenie dodano zestawienie potrąconych
składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne od wypłat opodatkowanych w
formie ryczałtu.
7.
W opcji
„Wprowadzanie danych/Przychody” wprowadzono nowy punkt „Apteki – refundacje”.
Punkt ten powinien ułatwić kontrolę nad wystawionymi w aptekach wnioskami o
refundację do NFZ i otrzymanymi zapłatami. Ponieważ klienci stosują różne
metody księgowania, w opcji „Parametry”, możemy ustalić, które z tworzonych
dokumentów przekazywać do księgi przychodów i do ewidencji VAT, a które tylko
do ewidencji VAT. Większość klientów postępuje następująco. Z urządzenia
fiskalnego drukowane są w miesiącu dwa fiskalne raporty okresowe: pierwszy za
okres od 1-go do 15-go i drugi za okres od 16-go do końca miesiąca. Raporty te
zawierają w rozbiciu na stawki VAT całą sprzedaż wraz z refundowanymi kwotami.
Kwoty, które będą refundowane są przychodem dopiero, gdy NFZ przekaże
odpowiednią kwotę na rachunek klienta. Tak więc z raportów fiskalnych należy
wyksięgować kwoty należnych refundacji. Kwoty te wynikają z odpowiednich zestawień
generowanych przez systemy sprzedaży w aptekach. Na ich podstawie klient
sporządza wniosek o refundację do odpowiedniego oddziału NFZ. W programie
możemy wprowadzić taki wniosek a program automatycznie dopisze odpowiednie
dokumenty korygujące sprzedaż fiskalną do KSP oraz do VAT (lub tylko do VAT).
Każdy wniosek zawiera informację o okresie którego dotyczy i przekazywany jest
do ewidencji z datą końca okresu. W odpowiedniej tabeli na ekranie możemy
zobaczyć wszystkie wnioski, przypisane im zapłaty i obecność relacji z
odpowiednim dokumentem w KSP i VAT. Jeżeli mamy już wprowadzone dokumenty
korekt fiskalnych do ewidencji, to po wprowadzeniu wniosku możemy przypisać te
dokumenty do wniosku po naciśnięciu klawisza F9. Program będzie zawsze pytał
użytkownika czy dopisać lub zmienić dokumenty w ewidencjach. Gdy klient otrzyma
wnioskowaną kwotę od NFZ, stanie się ona przychodem w dniu wpływu środków na
rachunek bankowy. W programie możemy ewidencjować te przychody
przyporządkowując je do konkretnego wniosku. Po ustawieniu kursowa na wybranym
wniosku wciskamy klawisz F10, a program pokaże nam wszystkie otrzymane wpłaty.
Dopisanie kolejnej wpłaty jak zwykle po naciśnięciu klawisza INSERT.
Wprowadzone wpłaty program automatycznie dopisze do ewidencji. Jeżeli dany przychód
jest już w ewidencji możemy go przypisać do wprowadzonej wpłaty klawiszem F9.
8.
W opcji
refundacje w aptekach dostępne są odpowiednie zestawienia. W wydruku
podsumowania sprzedaży, które wykonujemy w miejscu przeliczania deklaracji VAT,
dodano odpowiednie informacje o otrzymanych refundacjach i wnioskowanych
kwotach (korektach fiskalnych). Podobnie skorygowano wydruk ewidencji obrotu
krajowego VAT.
9.
Zmieniono
wydruk deklaracji PIT-11. Jeżeli firma wypłaca opodatkowane świadczenia z
funduszu socjalnego, to program sporządzając PIT-11 sumuje wypłaty z tego
tytułu. Wypłaty do kwoty 380 PLN rocznie zmniejszają na wydruku przychody
opodatkowane i umieszczane są w kolumnie z przychodami zwolnionymi. (Tę samą
zmianę wprowadzono do PIT-40 oraz do karty wynagrodzeń).
10.
ZUS w
swoich komentarzach (http://www.zus.pl/files/komentarz_chorobowy.pdf) w punkcie 98 wyjaśnił, że obecnie przez pojęcie
pełnego kalendarzowego miesiąca zatrudnienia należy uważać również miesiąc, w
którym pracownik rozpoczął pracę w pierwszy dzień roboczy miesiąca. W związku z
tym w programie zmieniono sposób obliczania zasiłku.
Wersja 9.01.11 (22.09.2009)
1.
W zestawieniu
faktur do inwestycji, program będzie drukował współczynnik struktury z art.90
równy 100%, gdy inwestycja związana jest wyłącznie ze sprzedażą opodatkowaną i
współczynnik 0%, gdy będzie związana wyłącznie ze sprzedażą zwolnioną.
2.
W
zestawieniu potrąconych składek na ubezpieczenie od umów objętych podatkiem
zryczałtowanym zmieniono ostatnią kolumnę z ubezpieczeniem zdrowotnym. Obecnie
drukowana tam jest kwota ubezpieczenia zdrowotnego możliwa do odliczenia w
zeznaniu rocznym (7.75% podstawy)
3.
Przy przekazywaniu
danych do programu płatnika program sprawdza czy z tego samego tytułu
ubezpieczenia istnieją umowy, z których opłacamy składki na ubezpieczenie
społeczne. Jeżeli tak to program będzie do RCA pracownika dodawał wypłaty z
innych umów, z których opłacane jest tylko ubezpieczenie zdrowotne. Innymi
słowy dotychczas program tworzył dla pracownika RCA i RZA, jeżeli istniały dwie
umowy, dla których z pierwszej opłacane było ubezpieczenie społeczne a z
drugiej tylko zdrowotne. Obecnie program połączy takie dwie umowy w jedno RCA.
4.
Ułatwiono
rozwiązywanie problemu związanego z naliczaniem płacy pracownikowi, którego
zwolniono i zatrudniono ponownie w tym samym miesiącu. Należy postąpić
następująco:
·
W absencji
należy dodać nowy typ nieobecności „Pwz” (Przerwa w zatrudnieniu) podając jako
okres tej nieobecności czas, w którym pozostałał poza zatrudnieniem. Np. jeżeli
zwolniliśmy pracownika w dniu 2009.09.20 i ponownie zatrudniliśmy go w dniu
2009.09.25, to jako okres nieobecności „Pwz” należy podać od 2009.09.21 do
2009.09.24. Nie należy wprowadzać daty zwolnienia do zestawu danych płacowych.
·
W
zestawach danych płacowych należy dopisać nowy zestaw obowiązujący od
pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym zwolniliśmy
pracownika i jako datę zatrudnienia należy podać datę ponownego zatrudnienia. W
przykładzie z poprzedniego punktu będziemy mieli zestaw nowy obowiązujący od
dnia 2009.10.01 i datę zatrudnienia 2009.09.25.
5.
Poprawiono
obliczanie refundacji z PFRON w przypadku, gdy pracownik był cały miesiąc na
chorobowym i jedynym jego wynagrodzeniem było wynagrodzenie chorobowe.
6.
Poprawiono
obliczenia rachunków groszowych.
7.
Bez
względu na wiek pracownika, jeżeli w danych płacowych zaznaczono, że należy
zawsze naliczać składkę na FP, program będzie tę składkę naliczał.
8.
Poprawiono
błąd, który polegał na tym, że program nie uwzględniał zmiany etatu w trakcie
miesiąca, jeżeli miesiąc ten był miesiącem zatrudnienia.
9.
Zmieniono
podstawę do ubezpieczenia dla osób przebywających na urlopie wychowawczym. Od 1
listopada 520zł.
10.
W wydruku
listy płac odrębnie będzie wyszczególniany urlop taryfowy, okolicznościowy, na
żądanie i inna płatna nieobecność.
11.
Poprawiono
obliczanie kwoty składek ZUS zaliczanych do kosztów uzyskania w przypadku, gdy
składki te były płacone nieterminowo w kilku ratach.
Wersja 9.01.12 (28.10.2009)
1.
Przy
wprowadzaniu ilości zakupionego paliwa rozszerzono pole pozwalają wprowadzić
99tys litrów.
2.
W opcji
„Środki trwałe/Kartoteka środków trwałych/Przeglądanie” dodano dwie opcje (F5).
Pierwsza pozwala przefiltrować kartotekę w ten sposób, że widoczne będą jedynie
te środki, które amortyzowane są metodą de minimis. Oraz druga pozwalająca
wydrukować dla bieżącego (tego na
którym ustawiona jest belka) środka trwałego „Wniosek o wydanie zaświadczenie o
wysokości uzyskanej pomocy de minimis” wraz z załącznikiem. Program
przygotowuje wniosek w pliku RTF. Aby więc dało się taki wniosek edytować
należy mieć skojarzone rozszerzenie pliku „rtf” z edytorem tekstu np. z wordem
lub wordpadem. Dodatkowo należy mieć ustawioną w parametrach stanowiska ścieżkę
do katalogu monitorowanego przez Logomona. Program KSP działa następująco.
·
Tworzy w
roboczym katalogu na lokalnym dysku c: (np. c:\user\ksp09) plik z wnioskiem o
tymczasowej nazwie (np. 00001213.rtf).
·
Następnie
przesyła do katalogu wskazanego w parametrach stanowiska (katalog ten powinien
być monitorowany przez lokalny program Logomon) plik z rozkazem dla Logomona,
aby ten wywołał domyślną aplikację, która otworzy plik „rtf” zapisany w
roboczym folderze.
3.
Zaktualizowano
kartotekę urzędów skarbowych (dodano 12 pozycji)
4.
Przy
obliczaniu rachunku do umowy zlecenie dodano nowe pole „koszt pracodawcy”. Po
wpisaniu w to pole kwoty (powiedzmy „x”) i nacisnięciu klawisza INSERT, program
tak dobierze kwotę brutto, aby kwota ta wraz ze składkami ZUS finansowanymi
przez pracodawcę była równa kwocie „x”.
5.
Przy
obliczaniu odsetek podatkowych dodano tabele odsetek obniżonych. Tabela ta
obowiązuje od 1 stycznia 2009 i wynosi 75% stawki podstawowej.
6.
Nowa opcja
w kartotece pracowników oraz w kartotece płacowej pracowników i w absencji. Po
ustawieniu się belką na wybranym pracowniku i naciśnięciu klawiszy ALT+U
uzyskamy dostęp do kalkulatora urlopowego. Kalkulator składa się z dwóch
ekranów, pomiędzy którymi przemieszczamy się naciskając klawisze PgDn lub PgUp.
Dostęp do pól na ekranie uzyskujemy przez przemieszczenie podświetlonej belki
klawiszami kursora. Naciskając klawisz ENTER na wybranym polu przejdziemy w
tryb edycji tego pola. Ekran pierwszy zawiera informacje o stażu pracy w
poprzednich zakładach pracy. Dane te należy wprowadzić, dodatkowo należy wybrać
szkoły, które ukończył pracownik oraz odpowiedzieć na pytanie czy to jest jego
pierwsza praca. Wprowadzona w górnej części ekranu data służy ustaleniu ile
jeszcze urlopu pozostało do wykorzystania przez pracownika na wprowadzony tu
dzień. Drugi ekran pokazuje przebieg pracy w bieżącym zakładzie pracy w
bieżącym roku. Dane na tym ekranie możemy wprowadzić ręcznie lub pobrać z
programu KSP naciskając klawisz „K”. Należy pamiętać, że dane
pobrane z KSP nadpiszą dane aktualnie pokazane na ekranie. Część danych na
ekranie podlega edycji a część nie. Dane nieedytowalne wynikają z obliczeń (np.
z sumowania). Naciśnięcie klawisza „L” spowoduje przeliczenie ekranu
i aktualizację danych nieedytowalnych. Należy go więc nacisnąć zawsze po
ręcznie dokonanych zmianach. Raport z obliczeń urlopu jest dostępny po
naciśnięciu klawisza F5.
Wersja 9.01.13 (2.11.2009)
1.
Poprawiono
błąd występujący przy eksporcie danych do programu płatnika.
2.
Poprawiono
błąd występujący czasami przy wydruku ewidencji nabyć dla deklaracji
korygującej VAT
3.
Poprawiono
obliczenie urlopu za miesiąc, w którym zmiana etatu nastąpiła w środku
miesiąca.
4.
W związku
ze zmianą rozporządzenia w sprawie obliczania wynagrodzenia za urlop
wypoczynkowy, zmieniono sposób liczenia ekwiwalentu za urlop i samego urlopu.
Jeżeli dla któregoś z pracowników przysługująca dobowa norma czasu pracy jest
inna niż 8godz. (np. dla osób niepełnosprawnych), to normę tę należy wprowadzić
pracownikowi w kartotece płacowej na stronie nr 5 (tam gdzie znajduje się
kalendarz godzinowy). Uwaga! Dobowa norma czasu pracy nie ulega obniżeniu wraz
z obniżeniem wymiaru czasu pracy (np. dla osób zatrudnionych na ½ etatu norma
ta nadal wynosi 8godz.).
5.
Zgodnie z
rozporządzeniem, do podstawy wymiaru urlopu nie wlicza się obecnie wyrównania
do płacy minimalnej. Nie należy jednak zmieniać właściwości składników
standardowych. Program sam począwszy od miesiąca listopada nie będzie sumował
tego składnika do podstawy urlopu, a w roku 2010 program instalacyjny zmieni
właściwość tego składnika.
6.
Nieznacznie
zmodyfikowano kartę zasiłkową.
7.
W
kalkulatorze urlopowym uwzględniono dobową normę czasu pracy oraz dodano
klawisz „Z” pozwalający zapisać wyliczony urlop należny do kartoteki płacowej
pracownika.
8.
W
kartotece pracowników dodano zestawienie pracowników z wykorzystanym urlopem wg
stanu na podany dzień.
Wersja 9.01.016 (1.12.2009)
1. Od
dłuższego czasu poszukiwaliśmy programu, który podobnie jak płatnik w stosunku
do ZUSu pozwalałby elektronicznie przekazywać deklaracje do MF. Znaleźliśmy
cztery takie programy. Przy czym tylko dwa spełniały nasze wymagania. W końcu
zdecydowaliśmy się na współpracę z firmą "bc" Bogdan Chudzikiewicz
z Sopotu, która jest autorem programu BC_EDEK (http://www.bcsopot.com.pl/bcEDEK.php). Program ten jest
stosunkowo prosty w obsłudze, niedrogi i zbliżony funkcjonalnością do programu
płatnik. Posiada wersję demo, której jedynym ograniczeniem jest przesyłanie
deklaracji na testowy serwer MF. Można więc, w pełni opanować posługiwanie się
programem zanim zaczniemy przesyłać deklaracje na docelowy serwer MF. Jak
wiadomo zanim rozpoczniemy przesyłanie deklaracji należy złożyć w US dokument
UPL-1 dla każdego podatnika i każdej osoby uprawnionej do wysyłania dokumentów.
Będzie więc wystarczająco dużo czasu, aby opanować program i zdecydować się na
zakup. Wersja demo programu jest normalną wersją dystrybucyjną do której nie
wprowadzono numeru licencji. Tak więc, gdy zakupimy program wystarczy wczytać
odpowiedni plik licencyjny i program odblokuje możliwość wysyłania deklaracji
na serwer MF. Program można pobrać z naszej strony: http://www.logotech.com.pl/ftp.demo/ftp/BC_EDEK/bcEDEK_SETUP.exe
a
instrukcję obsługi z http://www.logotech.com.pl/ftp.demo/ftp/BC_EDEK/bcEDEK_SzybkiStart.pdf
Dodatkową
instrukcję, od której powinno się zacząć znajdziemy tu: http://www.logotech.com.pl/ftp.demo/ftp/BC_EDEK/Instrukcja.pdf.
2.
Program BC_EDEK można zakupić w naszej
firmie, jego cena wynosi 280zł netto za jedno stanowisko dla biura rachunkowego
i 140zł za stanowisko dla pozostałych klientów. Składając zamówienie należy
podać dane niezbędne do wystawienia faktury oraz określić liczbę stanowisk i
wersję programu (biuro rachunkowe lub pojedyncza firma). Zwrotnym mailem (lub
faksem) otrzymacie państwo fakturę pro-forma, a po wpłynięciu zapłaty na nasze
konto licencję i oryginał faktury. Na równi z zamówieniem będziemy traktować
wpłatę określonej kwoty na nasz rachunek. Wówczas od razu wystawimy fakturę VAT
i prześlemy licencję. Przed wpłatą proszę wysłać maila ze szczegółami
zamówienia. Można również zamówić wizytę naszego informatyka, który zainstaluje
program i przeszkoli użytkowników.
3.
W kalkulatorze urlopowym dodano pole (do
edycji) z ilością lat dodawaną do stażu pracy w związku z ukończoną szkołą.
4.
W związku z interpretacją MF przepisu art.
30 ust.1 pkt 5a UPDF zmieniono sposób naliczania podatku od umów zlecenie dla
wypłat nieprzekraczających w miesiącu 200PLN. Jeżeli w umowie nie jest
określona kwota, to program nalicza koszty i podatek wg zasad ogólnych (art.22
ust.9) – nie mają wówczas zastosowania przepisy art.30 ust.1 pkt 5a.
5.
Nowelizacja ustawy VAT wprowadziła szereg
zmian związanych z rozliczaniem WDT, WNT i eksportu usług. Ponieważ terminy i
okresy, za które składane są deklaracje VAT i deklaracje podsumowujące VAT-UE
stały się całkowicie rozbieżne, musieliśmy oddzielić od siebie moduł
rozliczania deklaracji VAT od modułu rozliczania deklaracji VAT-UE. W związku z
tym pojawił się nowy punkt menu (poniżej starego – Obliczenia deklaracji VAT-7)
o nazwie „Obliczenia deklaracje VAT-UE). W punkcie tym będziemy obliczać i
drukować deklaracje VAT-UE. Ponieważ odpowiednia tabela z danymi do deklaracji
VAT-UE została stworzona na podstawie tabeli VAT-7 mogą w niej pojawić się
elementy, które nie powinny wystąpić np. korekty deklaracji. (jak wiadomo nie
każda korekta VAT-7 generuje korektę VAT-UE). Nadmiarowe deklaracje należy
usunąć. Wprawdzie zmiany zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2010, jednak już
teraz wprowadzamy część z nich do programu, aby ułatwić w instalację na Nowy
rok i później aktualizację danych na podstawie roku 2009. Oprócz wydruku
stosownych deklaracji dodano zestawienia dokumentujące ich wypełnienie (również
w stosunku do korekt). Dodatkowo dodano następujące elementy:
6.
W opcji instalacja „dane wspólnika” i dane
„firmy” oraz w kartotece zatrudnionych na umowę o pracę i zlecenie, dodano
dodatkowe informacje o symbolu kraju siedziby/zamieszkania. Wprowadzono tu
kilka ułatwień. Klawisz INSERT naciśnięty w polu „kod kraju” wpisze w pole
odpowiednią nazwę kraju, jeśli wprowadzony kod jest prawidłowy. Klawisz INSERT
naciśnięty w polu „kraj” wpisze odpowiednią nazwę kraju i jego kod, jeżeli
wpisana fraza pasuje do któregoś z 248 krajów. Należy więc sprawdzić i
ewentualnie zmienić pole kraj dla wszystkich pracowników, właścicieli i firm z
adresem zamieszkania lub siedziby poza granicami RP. Przy okazji należy
sprawdzić czy wszystkie dane adresowe, daty urodzenia, numery pesel, nip i
regon są właściwe. Poprawne wartości tych elementów są niezbędne przy
elektronicznym przesyłaniu dokumentów.
7.
Wymienione niżej deklaracje mają w
programie swój elektroniczny odpowiednik:
8.
Elektronicznie składanie deklaracji odbywa
się w programie dwuetapowo, identycznie jak ma to miejsce przy współpracy KSP z
programem Płatnik. Gdy wybierzemy w programie opcję drukowania deklaracji,
zostaniemy zapytani o jej formę. Będziemy musieli wybrać albo wydruk (wówczas
program wykona wydruk deklaracji tak jak dotychczas – na drukarkę lub do pliku
*.pdf lub jako załącznik maila), albo przekaz elektroniczny. Po wybraniu wersji
elektronicznej będziemy musieli wskazać katalog, do którego KSP prześle
deklarację zapisaną w pliku *.xml. Będziemy mieli do dyspozycji:
9.
Dla poszczególnych deklaracji będziemy
stosować następujące zasady ich nazywania (nnn jest numerem firmy, rrrr jest
numerem roku, mm-numerem miesiąca,ppp – to trzy ostatnie cyfry numeru pesel,
rmc – to ostatnia cyfra roku i numer miesiąca)
10.
Jeżeli program nie będzie potrafił
utworzyć długich nazw plików, to odpowiednie nazwy typu 8.3 będą miały postać:
11.
Po utworzeniu pliku xml z deklaracjami
należy przejść do programu BC_EDEK i tam je zaimportować, podpisać certyfikatem
kwalifikowanym, wysłać na serwer MF i w końcu odebrać potwierdzenie (UPO)
12.
Program BC_EDEK pełni tu rolę identyczną z
programem płatnik.
13.
W opcji nr 9 „Sprawy do załatwienia”
dodano nowy punkt, w którym możemy wyeksportować dane identyfikacyjne i
adresowe zaznaczonych firm do programu BC_EDEK. Wprawdzie odpowiednie rekordy z
podatnikami zakładają się same podczas importu deklaracji nowego podatnika, to
jednak w przypadku, gdy nie posiadamy jeszcze odpowiednich upoważnień (ZAW-E1 i
ZAW-E2) lepiej jest skorzystać z tej opcji, bowiem i tak nie mamy jeszcze prawa
wysyłać elektronicznie deklaracji podatnikowi. Dodatkowo opcja ta pozwala
zaimportować z pliku nazwę firmy, którą posługujemy się w menu programu KSP i
jej numer, podczas gdy dane firmy założonej na podstawie deklaracji zawierają w
menu pełną nazwę firmy. Dane eksportują się do katalogu EDEK-, który jest
podkatalogiem głównego katalogu programu KSP.
Wersja 9.01.017 (3.12.2009)
1.
Przywrócono poprzednie ustawienia związane
z obliczaniem składki na Fundusz Pracy. Bez względu na ustawienia w kartotece
płacowej pracownika, jeżeli osiągnął wiek emerytalny, składka na FP nie będzie
naliczana. Pracownik, któremu nie naliczono składki na FP z powodu osiągnięcia
55 lub 60 lat, nie traci żadnych uprawnień, w szczególności prawa do zasiłku
dla bezrobotnych i innych wypłat z Funduszu Pracy.
2.
Poprawiono obliczanie podstawy zasiłku
chorobowego dla pracowników z niepełnym pierwszym miesiącem zatrudnienia.
Program brał go pod uwagę.
3.
Poprawiono kontrolę przekroczenia rocznej
podstawy składki na ubezpieczenia społeczne w przypadku, gdy pracownik oprócz
wynagrodzenia ze stosunku pracy pobierał wynagrodzenia z umowy zlecenie.
4.
Jeżeli w umowie zlecenie nie określimy
tytułu ubezpieczenia (ani w wypłatach do niej), to program przyjmie, że ta
osoba z tytułu zawarcia tej umowy nie jest objęta żadnym ubezpieczeniem.
Wersja 9.01.018 (4.12.2009)
1.
Przy wydrukiem folio w trybie duplex,
program będzie pytał „Czy wydrukować stronę tytułową?”. Jeżeli odpowiemy
twierdząco, program doda pierwszą stronę z nazwą firmy i nazwą miesiąca, za
który drukowane jest folio. Pozwoli to po rozłożeniu kartek z wydrukiem
zobaczyć obok siebie stronę „A” wydruku i stronę „B”. Dotychczas program
drukował stronę „A” i „B” na tej samej kartce.
2.
W związku ze zmianami w programie Edek,
odpowiednio dostosowano KSP. Zmianie uległ format danych przesyłanych z firmy
do Edka. Dodano pole „Imię ojca” i „Imię matki”.
3.
Jeszcze raz poprawiono obliczenia zasiłku
w przypadku, gdy występuje on w miesiącu zatrudnienia lub następnym.
Wersja 9.01.019 (10.12.2009)
1.
Poprawiono kilka masek ekranowych dla
deklaracji VAT-UE
2.
W związku z nową wersją Edka uzupełniono
dane eksportowane do E-deklaracji
3.
Poprawiono zakładanie deklaracji VAT-UE
4.
Dla przypomnienia. Korekty VAT-UEK można
wykonać w programie do deklaracji począwszy od roku 2009. Wcześniej nie było
takiej funkcjonalności i program nie dysponuje danymi „przed korektą”.
Wersja 9.01.020 (17.12.2009)
1.
Usunięcie błędu w obliczeniach płac.
Program kończył działanie z błędem przepełnienia (overflow). Błąd występował,
gdy pracownik miał wpisany licznik etatu > 1 (np. 8/8 lub 3/4) oraz datę
wypłaty na rok 2010.
Wersja 9.01.021 (18.01.2010)
1. Poprawiono
błąd związany z edycją wniosków o refundację w aptekach. Ponowna edycja wniosku
dopisywała dokument do ewidencji VAT.
2. Poprawiono
błąd związany z rozliczaniem różnic kursowych. Jeżeli w zakupach najpierw
została zaewidencjonowana zaliczka i po zamknięciu raportu bankowego dopisano
fakturę otrzymaną po dacie zamknięcia raportu, to różnica kursowa związana z
dokumentem faktury była przypisana do zaliczki zamiast do faktury. Powodowało
to różnicę w wydrukach różnic kursowych za ten sam okres przed wprowadzeniem
faktury i po wprowadzeniu faktury. Obecnie w przypadku, gdy zapłata faktury
poprzedza jej otrzymanie, różnicę kursową będziemy wiązać z fakturą a nie z jej
zapłatą.
Wersja 9.01.022 (21.01.2010)
1. W
PIT-11 program umieszczał kwotę pobranej zaliczki na podatek dochodowy od
wypłaconych przez zakład pracy zasiłków w polu z pobraną składką na
ubezpieczenie zdrowotne
2. W
PIT-11 program będzie umieszczał całą pobraną składkę na ubezpieczenie
zdrowotne (nie więcej jednak niż 7.75% podstawy). Dotychczas program umieszczał
składkę odliczoną od podatku.
Wersja 9.01.023 (25.01.2010)
1. Przy
zapisie PIT-11 z umowy zlecenie do pliku xml program nie wypełniał pola dochód.
2. W
opcji Pracownicy konfiguracja/Parametry księgowania dodano punkt, w którym
możemy zdecydować o sposobie uwzględniania opodatkowanych wypłat z funduszu
socjalnego w PIT-11.
Wersja 9.01.024 (9.02.2010)
1. Aby
rozwiązać problem z wydrukiem PIT-11 od umów zlecenie, które kiedyś zostały opodatkowane
ryczałtem (bez kosztów) a obecnie w myśl interpretacji MF są opodatkowane na
zasadach ogólnych program przed wydrukiem PIT-11 i kart wynagrodzeń dla takich
umów ponownie naliczy koszty i wykaże je w stosownych rubrykach pozostawiają
zaliczkę podatku w takiej wysokości, w jakiej została pierwotnie naliczona.
Ponowne naliczenie kosztów nastąpi w sytuacji, gdy:
a. Koszty
określone są procentowo
b. Na
umowie nie jest określona kwota umowy.