Wersja 8.09.001 (02.01.2009)

 

1.     Pierwsza wersja na rok 2009. Nie uwzględnia zmian związanych ze zmianą ustawy o podatku VAT i ustawy pdof

2.     Należy instalować wszystkie następne wersje programu. Zawierać będą poprawione błędy, i nowe elementy rozszerzające możliwości programu.

 

 

Wersja 8.09.002 (16.01.2009)

 

1.      Nowy druk deklaracji PIT-11 i PIT-4R

2.      Dokonano zmian w Umowach zlecenie. W danych do umowy zwiększono ilość tytułów do wypłaty z danej umowy. Obecnie wymienione zostały prawie wszystkie tytuły opisane w art.13

3.      Jeżeli dany pracownik zatrudniony jest wyłącznie na umowę zlecenie (lub pokrewną - a ogólnie pod pojęciem zlecenia będziemy rozumieć jeden z 16 tytułów do wypłaty), oraz z tego samego tytułu w trakcie miesiąca otrzymał wynagrodzenie brutto nie przekraczające kwoty 200PLN, to program przyjmuje, że ta wypłata objęta jest podatkiem zryczałtowanym. Nie umieszcza jej na PIT-4R i PIT-11 tylko na PIT-8R. Ubezpieczenie zdrowotne dla takiej wypłaty potrącane jest w całości z dochodu.

4.      Jeżeli w danym miesiącu pojawi się wypłata, która powoduje, że dotychczasowe wypłaty przestają być opodatkowane ryczałem (następuje przekroczenie 200PLN), program postępuje następująco:

5.      Należy unikać sytuacji, w których dla danego pracownika tworzymy wiele wypłat z tytułu umowy zlecenie w tym samym dniu. Program sprawdzając czy dana wypłata objęta jest podatkiem zryczałtowanym sumuje wypłaty z danego miesiąca o dacie MNIEJSZEJ niż bieżąca wypłata. Nie widzi, więc, innych wypłat dokonanych tego samego dnia.

6.      Jeżeli po wykonaniu obliczeń zmienimy tytuł wypłaty, kwotę lub datę, należy przeliczyć również inne wypłaty, bowiem zmiana ta może mieć wpływ na wysokość podatku naliczonego od innych wypłat w danym miesiącu. Obliczenia należy powtórzyć z zachowaniem chronologii powstawania wypłat, a więc od najstarszej po ostatnią.

7.      Od tego roku wypłaty zasiłków, od których nie pobrano podatku nie będą umieszczane na PIT-8C. Zostaną wykazane w PIT-11 (w innych przychodach).

8.      Począwszy od tego roku ustawodawca zmienił zasady zaliczania w koszty uzyskania przychodu wypłaconych wynagrodzeń i składek ZUS. Będziemy obecnie rozróżniać cztery rodzaje wypłaconych wynagrodzeń

a.       Wynagrodzenia należne za rok 2008 i wypłacone w roku 2009 lub następnych

b.      Wynagrodzenie należne za dany miesiąc roku 2009 i wypłacone w tym samym miesiącu z zachowaniem regulaminowego terminu wypłaty

c.       Wynagrodzenia należne za dany miesiąc roku 2009 i wypłacone w miesiącu następnym z zachowaniem regulaminowego terminu wypłaty

d.      Wynagrodzenia wypłacone w danym miesiącu, ale z naruszeniem regulaminowego terminu wypłaty

9.      Aby ustalić kwotę kosztów z tytułu wypłaconych wynagrodzeń musimy zsumować za dany miesiąc wszystkie dokonane wypłaty, następnie powiększyć je o wypłaty należne za ten miesiąc, ale wypłacone terminowo w miesiącu następnym i pomniejszyć o wypłaty należne za miesiąc poprzedni wypłacone z zachowaniem terminów w bieżącym miesiącu.

10.  Od tego roku ustawodawca wprowadził kolejną zmianę pozwalającą zaliczyć w koszty uzyskania przychodu wypłacone przez zakład pracy zasiłki. (Dotychczas wypłacone zasiłki zmniejszały zobowiązanie do ZUS i były zaliczane jako zapłata zobowiązania rozliczająca w pierwszej kolejności składki finansowane przez pracownika, a więc przeważnie nie stanowiły kosztu uzyskania w momencie dokonania wypłaty.)

11.  Zwróćmy uwagę, że od tego roku wynagrodzenia wykazane na PIT-4 i te zaliczone w koszty, mogą się różnić.

12.  Zakładamy, że wypłaty z tytułu umowy zlecenie są zawsze wykonane z zachowaniem regulaminowych terminów.

13.  Z powyższego wynika, że w programie powinniśmy wprowadzić każdemu pracownikowi regulaminowy termin wypłaty. Można to zrobić na dwa sposoby:

  1. W danych płacowych pracownika na ekranie nr 4, należy ustalić zasadę wypłacania wynagrodzenia:

·        Ostatni dzień miesiąca

·        Do 10-go następnego miesiąca

·        Inny dzień bieżącego miesiąca

·        Inny dzień następnego miesiąca

  1. Podczas tworzenia kartoteki wypłat dodana została na końcu tabeli kolumna „termin wypłaty”. Można tam grupowo dla zaznaczonych pracowników wprowadzić termin i zlecić programowi, aby przyjął ten termin jako domyślny i zapisał go w danych płacowych pracownika. Program dokona tego jedynie dla zasady: ostatni dzień miesiąca, lub 10 następnego. W pozostałych przypadkach, przypisze terminy jedynie dla bieżącej wypłaty.

14.  Może się zdarzyć, że pomimo naliczenia danej wypłaty, faktycznie nie zostanie ona wypłacona. Takiej wypłaty program nie powinien nigdzie uwzględniać.

15.  Podczas wprowadzania daty wypłaty i regulaminowego terminu, program sprawdza, czy ten dzień nie jest wolny od pracy.

16.  W opcji „D. Płace- umowa o pracę” dodano nowy (trzeci) punkt menu. „Zatwierdzanie wypłat”. W tabeli zobaczymy wszystkich pracowników z dokonaną wypłatą za dany miesiąc oraz kwotę wypłaty i datę jej dokonania (kwoty te będą pochodzić z aktualnej listy płac). Oprócz tego zobaczymy tę samą datę i kwotę, która obowiązywała podczas ostatniego zatwierdzania wypłaty. Jeżeli daty lub kwoty będą różne program zaznaczy odpowiednich pracowników. Wypłatę zatwierdzamy klawiszem F10 a zatwierdzenie anulujemy klawiszem CTRL+F10. Nie jest możliwe zatwierdzenie zatwierdzonej wypłaty. Należy ją najpierw anulować. Zatwierdzanie może dotyczyć pojedynczego rekordu, lub zaznaczonej grupy.

17.  Jeżeli poprzednia wypłata pracownika nie jest zatwierdzona, program nie założy kartoteki wypłat dla takiego pracownika w miesiącu następnym. Gdyby jednak kartoteka taka była już założona, nie wykona dla niego obliczeń.

18.  Nieco bardziej skomplikowana jest procedura zaliczania w koszty zapłaconych składek na ubezpieczenie społeczne pracowników w części finansowanej przez zakład pracy i składek na fundusz pracy. Aby prawidłowo rozliczyć składki należy oddzielnie zbadać każdą z czterech grup wynagrodzeń opisanych w punkcie 1. W ramach każdej grupy należy ustalić odpowiednie deklaracje ZUS i zbadać terminowość zapłat do tych deklaracji. Na każdym etapie obliczeń należy kontrolować, czy wysokość zapłaconych składek ZUS nie jest mniejsza od odpowiednich składek zaliczanych w koszty. W programie zastosowano następującą procedurę: (Dla ustalenia uwagi załóżmy, że chcemy obliczyć koszty w miesiącu lutym 2009 od zapłaconych zobowiązań ZUS)

  1. Jako pierwsze badane są zapłaty składek wykonane w lutym 2009 do deklaracji ZUS za okresy wcześniejsze niż rok 2009. Wpłaty te w pierwszej kolejności są przypisywane do należnych składek finansowanych przez pracowników. Dopiero nadwyżka jest kosztem uzyskania.
  2. Następnie badane są wynagrodzenia wypłacone w lutym, ale należne za okresy wcześniejsze niż rok 2009. Składki ZUS od tych wynagrodzeń porównywane są z wpłatami do deklaracji ZUS za miesiąc luty 2009. Kwoty wpłat do tej deklaracji w wysokości nieprzekraczającej naliczonych składek są w pierwszej kolejności przypisywane do składek pracownika a nadwyżka uznawana jest za koszt uzyskania w lutym 2009
  3. Teraz pora na umowy zlecenie. Badane są wypłaty do tych umów dokonane w lutym a następnie, składki należne od tych wypłat porównywane są w wpłatami do deklaracji ZUS za luty, ale tylko tymi, których dokonano do 15-go marca. Wpłaty te w części przekraczającej składki finansowane przez pracownika są zaliczane do kosztów uzyskania.
  4. Umowy zlecenie wypłacone w styczniu, od których składki zostały zapłacone po 15-tym lutego przeanalizujemy na końcu
  5. Teraz zajmiemy się wynagrodzeniami należnymi za luty i wypłaconymi z zachowaniem regulaminowych terminów w lutym. Do tych wynagrodzeń zastosujemy procedurę identyczną jak w punkcie c). A więc składki do lutowej deklaracji ZUS zapłacone do 15-go marca zaliczymy w koszty lutego (oczywiście tylko tyle z zapłat ile ich zostało po rozliczeniu wpłat z poprzednich punktów)
  6. W kolejnym kroku zbadamy wynagrodzenia należne za miesiąc luty wypłacone w regulaminowym terminie w miesiącu marcu. Ustalimy kwotę wpłaconych składek do deklaracji marcowej, ale dokonanych nie później niż do 15-go marca. Kwota ta w części przewyższającej składki finansowane przez pracownika będzie kosztem miesiąca lutego. Oczywiście tylko tyle ile z wpłaconych składek zostało po ich rozliczeniu w poprzednich punktach
  7. Ostatni element to sprawdzenie ile zapłaconych składek ZUS w miesiącu lutym nie zostało jeszcze rozliczonych. Wpłaty te w części przewyższającej składki finansowane przez pracownika będą kosztem lutego. Będą to składki od nieterminowo wypłaconych wynagrodzeń i od nieterminowo zapłaconych deklaracji ZUS.

19.  Obecnie, zasiłki wypłacone przez zakład pracy zmniejszają główną kwotę zobowiązania wobec ZUS.

20.  Zmiany opisane wyżej spowodowały, że zmianie uległo kilkanaście zestawień. Niestety w chwili obecnej brak jest zestawień analitycznych (odnoszących się do każdej wypłaty). Będziemy je uzupełniać systematycznie gdy tylko zakończymy zmiany związane z nowelizacją ustawy o VAT.

 

 

Wersja 8.09.003 (30.01.2009)

 

1.     Nowy druk PIT-12.

2.     Poprawa wydruku PIT-11 (program kończył działanie z błędem)

3.     Nowe deklaracje VAT-7 (wersja 10) VAT-7K (wersja 4)

4.     Uwaga. W związku z pojawieniem się wypłat opodatkowanych ryczałtem (do 200 PLN miesięcznie), wiele osób ponownie zaczęło drukować dekl. PIT-8a. Na deklaracji tej nadal jest wypisany % podatku 19%. Generalnie deklaracja    Pit-8a już nie występuje i nie ma nowego wzoru. Można ją drukować jako „podkładkę” do przelewu na PIT-8AR. Deklaracja PIT-8AR za rok 2009 nie została jeszcze opublikowana. Ciągle obowiązuje wersja (1).

5.     Umożliwiono zaewidencjonowanie transakcji importu towarów w procedurze uproszczonej, o której mowa w art.33a. Transakcję tę wprowadzamy w tym samym miejscu, co WNT. Na odpowiednim ekranie wpisujemy w miejsce dotychczasowego pytania o transakcję trójstronną literkę "I". To znak, że będziemy mieli do czynienia z importem towarów. Kwotę importu należy wprowadzić w pole "import usług/import towarów". W związku z pojawieniem się nowego typu transakcji została zmieniona większość zestawień związanych z nabyciami (kilkanaście).

6.     W związku z nowelizacją ustawy o VAT ujednolicone zostały zasady rozliczania eksportu. Z punktu widzenia zasad obliczeń i ujmowania odpowiednich kwot w deklaracjach, mamy w tej chwili jeden sposób rozliczania, który odpowiada dotychczasowemu rozliczaniu eksportu bezpośredniego, o którym mowa w art.2 pkt 8 lit.a. Tak więc, zasada jest następująca. Jeżeli w okresie rozliczeniowym dokonany został eksport i nie posiadamy odpowiednich dokumentów do daty złożenia deklaracji, to eksport w deklaracji VAT jest pomijany (do KSP wprowadzamy odpowiednią kwotę eksportu). Jeżeli w następnym okresie rozliczeniowym wejdziemy w posiadanie dokumentów potwierdzających to wykazujemy ten eksport w deklaracji za ten (następny) okres. (Do KSP nic nie przekazujemy, bowiem przekazaliśmy już odpowiednie kwoty w poprzednim okresie.) Jeżeli jednak w tym następnym okresie nadal nie posiadamy dokumentów potwierdzających to wykazujemy w deklaracji eksport jako dostawę krajową. Wiąże się to również z przekazaniem do KSP odpowiedniej kwoty STORNA EKSPORTU. (W KSP ten eksport był wykazany wraz z podatkiem VAT, który należy teraz wyksięgować). Jeżeli w dowolnym następnym okresie otrzymamy potwierdzenie dokonania eksportu wówczas wykazujemy go jako eksport w deklaracji wynikającej z daty otrzymania potwierdzenia, oraz przekazujemy do KSP odpowiednią kwotę "ANTY-STORNA". Czyli dodajemy do przychodów podatek VAT wyksięgowany uprzednio, gdy eksport został opodatkowany wg stawek krajowych.

7.     Dużo bardzie skomplikowany jest obecnie sposób rozliczania WDT. Podstawowe zmiany to:

a)     Po pierwsze inaczej rozliczany jest WDT, gdy składamy deklaracje kwartalnie, a inaczej, gdy miesięcznie.

b)     Istotne z punktu widzenia uznania transakcji za WDT jest obecnie otrzymanie odpowiedniego dokumentu nie tylko przed datą złożenia deklaracji, ale również przed upływem terminu do jej złożenia. Efekt tej drobnej zmiany jest taki, że jeżeli pośpieszymy nie ze złożeniem deklaracji przed upływem stosownego terminu, a następnie przed upływem tego terminu otrzymamy potwierdzenie dokonania transakcji, to musimy złożoną deklarację skorygować, może to się również wiązać z korektą odpowiedniej deklaracji podsumowującej.

c)      Dotychczas wykazywaliśmy transakcje WDT w informacjach podsumowujących bez względu na to, czy podatnik posiada odpowiednie dokumenty potwierdzające, czy też nie. Uznawaliśmy, że warunkiem uznania dostawy za WDT jest wywóz towaru z kraju do innego kraju Unii. Posiadanie potwierdzenia uprawniało jedynie podatnika, do opodatkowania tej transakcji stawką 0%.

8.     Jeżeli składamy deklaracje kwartalne to:

a)     Jeżeli przed upływem terminu złożenia deklaracji nie posiadamy potwierdzenia, taką transakcję pomijamy w deklaracji za ten okres. Do KSP przekazujemy jednak odpowiednią kwotę dostawy (znalazła się tam podczas wprowadzania dokumentu).

b)     Jeżeli składając deklarację za następny okres posiadamy potwierdzenie, to transakcję tę wykazujemy jako WDT w tym właśnie okresie. Do KSP nic nie przekazujemy, bowiem zrobiliśmy już to w poprzednim okresie.

c)      Jeżeli jednak nadal nie posiadamy potwierdzenia, to transakcję traktujemy jako sprzedaż krajową i wykazujemy ją w tej deklaracji. Do KSP musimy przekazać „STORNO WDT”, czyli musimy pomniejszyć sprzedaż w KSP o podatek VAT

d)     Jeżeli w którymś z następnych okresów rozliczeniowych otrzymamy potwierdzenie dokonania WDT, powinniśmy:

·        Ponownie przekazać do KSP kwotę poprzednio odjętego podatku VAT (ANTY STORNO WDT), teraz musimy kwotę te dodać.

·        Skorygować deklarację VAT za okres, w którym dokonano WDT

·        Skorygować deklarację VAT za okres następny, czyli ten, w którym opodatkowano WDT stawkami krajowymi

·        Skorygować deklarację podsumowującą za okres, w którym dokonano WDT, a w którym to transakcja ta nie została wykazana.

9.     Jeżeli rozliczamy się miesięcznie i okres rozliczeniowy jest pierwszym miesiącem kwartału, to:

a)     Jeżeli nie posiadamy potwierdzenia dokonania WDT przed upływem terminu do złożenia deklaracji, taką transakcję pomijamy i nie wykazujemy jej w deklaracji. W KSP księgujemy jednak odpowiednią kwotę WDT.

b)     Jeżeli potwierdzenia nie posiadamy przy składaniu następnej deklaracji (za 2-gi miesiąc kwartału), to również taką transakcję pomijamy, a jeśli mamy to wykazujemy ją w deklaracji za drugi miesiąc kwartału

c)      Jeżeli w kolejnym trzecim miesiącu kwartału mamy potwierdzenie, to wykazujemy WDT w tej deklaracji (za 3-ci miesiąc kwartału), jeśli natomiast nadal nie mamy potwierdzenia, to wykazujemy WDT jako opodatkowane stawkami krajowymi w deklaracji za trzeci miesiąc kwartału. Za miesiąc ten musimy również wyksięgować z KSP podatek VAT (STORNO WDT)

d)     Jeżeli w którymś za kolejnych miesięcy otrzymamy potwierdzenie dokonania WDT, powinniśmy:

·        Skorygować deklarację za trzeci miesiąc kwartału, w którym dokonała się WDT, wykazując w tej deklaracji WDT, oraz odejmując wykazaną tam wcześniej sprzedaż krajową. Powinniśmy też przekazać z powrotem odjętą wcześniej kwotę podatku VAT (ANTY STORNO WDT). Jak widać w przypadku gdy WDT dokonała się w pierwszym miesiącu kwartału, korygujemy tylko jedną deklarację – za trzeci miesiąc kwartału w którym dokonano WDT.

·        Skorygować informację podsumowującą za kwartał w którym dokonała się WDT.

e)     Składając deklarację za pierwszy w kwartale miesiąc powinniśmy zwrócić uwagę na WDT, które dokonało się w poprzednim miesiącu. Jeżeli do dnia złożenia deklaracji otrzymamy potwierdzenie dokonania WDT za okres poprzedniego miesiąca, to taką transakcje wykazujemy w bieżącej deklaracji

f)       Jeżeli jednak nadal nie posiadamy potwierdzenia dla WDT dokonanego w poprzednim miesiącu powinniśmy:

·        Wykazać tę dostawę w krajowej ewidencji sprzedaży za bieżący okres

·        Przekazać do KSP „STORNO WDT”, czyli pomniejszyć w KSP zaewidencjonowaną sprzedaż WDT o podatek VAT.

10.           Jeżeli rozliczamy się miesięcznie i okres rozliczeniowy jest drugim miesiącem kwartału, to:

a)     Jeżeli nie posiadamy potwierdzenia dokonania WDT przed upływem terminu do złożenia deklaracji, taką transakcję pomijamy i nie wykazujemy jej w deklaracji. W KSP księgujemy jednak odpowiednią kwotę WDT.

b)     Jeżeli w kolejnym trzecim miesiącu kwartału mamy potwierdzenie, to wykazujemy WDT w tej deklaracji (za 3-ci miesiąc kwartału), jeśli natomiast nadal nie mamy potwierdzenia, to wykazujemy WDT jako opodatkowane stawkami krajowymi w deklaracji za trzeci miesiąc kwartału. Za miesiąc ten musimy również wyksięgować z KSP podatek VAT (STORNO WDT)

c)      Jeżeli w którymś za kolejnych miesięcy otrzymamy potwierdzenie dokonania WDT, powinniśmy:

·        Skorygować deklarację za trzeci miesiąc kwartału, w którym dokonała się WDT, wykazując w tej deklaracji WDT, oraz odejmując wykazaną tam wcześniej sprzedaż krajową. Powinniśmy też przekazać z powrotem odjętą wcześniej kwotę podatku VAT (ANTY STORNO WDT). Jak widać w przypadku gdy WDT dokonała się w pierwszym miesiącu kwartału, korygujemy tylko jedną deklarację – za trzeci miesiąc kwartału w którym dokonano WDT.

·        Skorygować informację podsumowującą za kwartał w którym mamy wykazać WDT.

11.           Jeżeli rozliczamy się miesięcznie i okres rozliczeniowy jest trzecim miesiącem kwartału, to:

a)     Jeżeli nie posiadamy potwierdzenia dokonania WDT przed upływem terminu do złożenia deklaracji, taką transakcję pomijamy i nie wykazujemy jej w deklaracji. W KSP księgujemy jednak odpowiednią kwotę WDT.

b)     Jeżeli składając deklarację za następny miesiąc będziemy mieli potwierdzenie, to wykazujemy WDT w bieżącej deklaracji, jeżeli natomiast nadal nie mamy potwierdzenia, musimy dokonane WDT opodatkować stawkami krajowymi i pokazać jako sprzedaż krajową za ten następny miesiąc. Powinniśmy też przekazać do KSP „STORNO WDT”, czyli wyksięgować z KSP kwotę podatku VAT.

c)      Jeżeli w którymś z następnych okresów otrzymamy w końcu potwierdzenie powinniśmy

·        Skorygować deklarację za ostatni miesiąc kwartału, w którym dokonała się WDT, wykazując WDT

·        Skorygować informację podsumowującą za ten kwartał

·        Skorygować deklarację za następny miesiąc (miesiąc w którym wykazaliśmy sprzedaż krajową) i przekazać do KSP odjęty wcześniej podatek VAT (ANTY STORNO WDT)

d)     Obliczając deklarację za trzeci miesiąc kwartału powinniśmy dodatkowo zwrócić uwagę:

·        Czy nie zostały potwierdzone WDT dokonane w miesiącu pierwszym i drugim. Jeżeli tak wykazujemy je w miesiącu bieżącym (trzecim),

·        Jeżeli WDT z miesięcy pierwszego i drugiego nadal pozostają niepotwierdzone wykazujemy je w bieżącej deklaracji jako sprzedaż krajową (należy przekazać do KSP odpowiednie STORNA WDT)

12.           Nowy sposób rozliczania WDT spowodował zmianę wszystkich zestawień związanych ze stornami, podsumowaniami sprzedaży, obrotem krajowym i międzynarodowym

13.           Na razie program nie dokonuje korekt deklaracji podsumowujących. Funkcjonalność tę wprowadzimy w kolejnych wersjach

14.           Poprawiono obliczanie wypłat mniejszych jak 200 PLN od umów zawartych z własnymi pracownikami. Program nie liczył kosztów uzyskania.

15.           Poprawiono dla wypłat zryczałtowanych, karty wynagrodzeń. Zaniżone w nich były koszty uzyskania. Generalnie wskazane jest ponowne przeliczenie wypłat z tytułu umowy zlecenie w kolejności ich wypłat.

16.           W trakcie pracy nad VATem poprawiono wiele drobnych usterek związanych głównie z naliczaniem płac od umów zlecenie.

17.           Zmieniono podstawy składek ZUS dla osób przebywających na urlopach wychowawczych. Obecnie podstawa do ubezpieczeń społecznych wynosi 1276zł a do zdrowotnego 420zł.

18.           Na drugim ekranie danych płacowych pracownika dodano nowe pole, w które wprowadzamy datę w formacie rok-mc (np. 2011-03). Pole nie wypełnione nie bierze udziału w obliczeniach. Pole wypełnione oznacza datę ostatniej wypłaty za wprowadzony w tym polu miesiąc, w której program nie będzie naliczać składek na FP i FGŚP. Pole wprowadzono w związku z ustawą prorodzinną, w której jednym z uprawnień przyznanych dla pracodawców jest zwolnienie ich z obowiązku opłacania składek na FP i FGŚP za zatrudnionych pracowników powracających z urlopu macierzyńskiego, dodatkowego urlopu macierzyńskiego lub urlopu wychowawczego. Zwolnienie to obejmuje okres 36 miesięcy liczony od 1. miesiąca po powrocie z wymienionych urlopów.

 

 

Wersja 8.09.004 (4.02.2009)

 

1.     Na deklaracji PIT-11 poprawiono opis w polu „Termin składania deklaracji”

2.     Poprawiono wydruk przelewu do PIT-4R

3.     Poprawiono mnożnik dla kursu Rupii indonezyjskiej (IDR) był 1000 powinien być 10000.

4.     Poprawiono pobieranie kursów walut z NBP. (NPB znów zmienił strukturę pliku wymiany informacji)

 

 

 

Wersja 8.09.005 (8.02.2009)

 

1.     Poprawiono opis na deklaracji VAT-7

2.     Dodano nową opcję w umowach zlecenie PIT-8C. Można w niej dopisać klawiszem INSERT pracownika z kartoteki umów zlecenie, który nie jest zatrudniony na umowę o pracę. Pracownikowi należy wprowadzić datę przychodu, kwotę przychodu i ewentualnie kwotę kosztów. Dodatkowo należy klawiszem F1 wybrać odpowiedni tytuł przychodu. Rodzaje przychodów, o których mowa w art.30b ust.2 (a więc związanych z instrumentami finansowymi) zostały już wprowadzone na stałe do programu, natomiast przychody z art. 20 ust.1 (np. Nieodpłatne przekazanie) nie są ujęte. Należy dopisać własne tytuły (klawisz INSERT). Program wypełniając deklarację PIT-8C zsumuje przychody z tych samych tytułów i umieści w jednym polu deklaracji. Deklarację drukujemy z kartoteki pracowników zatrudnionych.

3.     W kartotece pracowników zatrudnionych dodano zestawienie wypłat objętych zryczałtowanym podatkiem dla osób zagranicznych. Zestawienie to powinno być pomocne przy sporządzaniu deklaracji IFT.

4.     Zmieniono przekazywanie składek ZUS do tabel podatkowych. Obecnie przekazywane są składki za miesiąc bieżący oraz miesiąc następny. Aby dało się zaliczyć w koszty miesiąca grudnia składki ZUS zapłacone do dnia 15-go stycznia od wynagrodzeń wypłaconych do dnia 10-go stycznia za miesiąc grudzień, musieliśmy wprowadzić do tabel podatkowych rekordy ze styczniem następnego roku.

5.     W zatwierdzaniu wypłat dodano odpowiednie zestawienie.

6.     Poprawiono błąd związany z przekazywaniem danych właściciela do programu płatnika. Jeżeli właściciel miał obniżoną składkę, z uwagi na fakt rozpoczęcia działalności i dodatkowo składka ta była zmniejszona, np. z tytułu choroby, to program przekazywał do płatnika i tak maksymalną kwotę dla rozpoczynających działalność.

7.     Od nowa napisany został moduł obliczania deklaracji VAT. Proszę zwrócić uwagę na rozliczanie eksportu. Z przepisów wynika możliwość powstania „dziury”. Wyjaśnię to na przykładzie. Załóżmy, że w styczniu dokonaliśmy eksportu i nie mamy potwierdzenia do 25 lutego, potwierdzenie to otrzymamy dopiero 20-go kwietnia. Taki eksport przekazujemy do księgi, ale nie wykazujemy go na deklaracji VAT. Składając deklarację za miesiąc luty w dniu 25 marca nadal nie mamy potwierdzenia. Eksport opodatkowujemy stawkami krajowymi i wykazujemy jako sprzedaż krajową w deklaracji za luty. Do księgi przekazujemy storno podatku VAT (wcześniej była tam cała kwota wraz z podatkiem). Teraz obliczamy deklarację za miesiąc marzec i składamy ją do urzędu 25 kwietnia. I teraz UWAGA!. Chociaż składając deklarację za marzec mamy już potwierdzenie, nadal nie wykazujemy eksportu, bowiem potwierdzenie to otrzymaliśmy w kwietniu. Dopiero składając deklarację za kwiecień wykażemy w niej eksport i odpowiednie storno sprzedaży krajowej, a do księgi przekażemy na powrót podatek VAT (jako anty storno).

8.     Przy drukowaniu deklaracji VAT w formie nadruku, dodano możliwość nadrukowania danych na starych deklaracjach (wersja 9)

9.     Użytkownicy często przysyłają maile z informacją, że program nie potrafi ustalić w umowach zlecenie kwoty brutto od zadanej kwoty netto. Otóż trzeba sobie zdać sprawę, że niektórych kwot nie da się wypłacić. Wynika to z prostego wyliczenia: wypłata brutto 200,00 dalej kwotę netto =121,05 a wypłata brutto 200,01 daje kwotę netto= 146,06. Oznacza to, że jeśli chcielibyśmy policzyć brutto powiedzmy od kwoty 140zł, to nie da się tego zrobić! Oczywiście przedział (121,05 ; 146,06) oznacza sumę wypłat w miesiącu. Czyli gdy wypłaciliśmy pracownikowi już 100 zł, to następna wypłata nie może zawierać się w przedziale (21,05 ; 46,06). Kwoty zależą oczywiście dodatkowo od pozostałych parametrów umowy (np. składek ZUS).

 

 

Wersja 8.09.007 (8.02.2009)

 

1.     Podczas obliczeń listy płac program pyta, czy po dokonaniu obliczeń zatwierdzić tę listę.

2.     Zaktualizowano pod kątem zmiany przepisów moduł obliczania dofinansowania do wynagrodzeń dla osób niepełnosprawnych. W stosunku do obliczeń w zeszłym roku, zasady naliczania dofinansowania uległy drastycznemu uproszczeniu. Spowodowało to konieczność usunięcia z programu około 30-tu zestawień, kilku formatek ekranowych i czterech tabel z przechowywanymi informacjami. Obecnie istotne z punktu widzenia obliczeń dofinansowania są następujące elementy:

a.     W kartotece pracownika zdefiniowanie stopnia niepełnosprawności. Ten element nie uległ zmianie i obowiązują tu identyczne zasady jak dotychczas. (zob. instrukcja)

b.     W kartotece danych płacowych pracownika na ekranie nr 4 wprowadzono informację o sposobie zatrudnienia pracownika po 1 stycznia 2009. Należy na tym ekranie odpowiedzieć tak, jeżeli pracownik został zatrudniony z powodu zwolnienia innego pracownika i zwolnienie to nastąpiło z innych przyczyn niż wymienione w art.26 ust.4. ustawy o rehabilitacji...Innymi słowy odpowiadamy Tak, jeżeli pracodawca wypowiedział umowę pracownikowi i w jego miejsce zatrudnił nowego.

c.      W absencji dodano dla urlopu bezpłatnego dodatkowy kod „1ZK”, który oznacza urlop bezpłatny na wniosek pracodawcy. Oraz dla innej niepłatnej nieobecności usprawiedliwionej kody 1WP,1HP, które w kolejności oznaczają odbywanie służby wojskowej i udział w ochotniczych hufcach pracy. Te nowe typy absencji wprowadzono w celu prawidłowego obliczenia stanu zatrudnienia netto. Według nowych przepisów do stanu zatrudnienia ogółem nie wlicza się pracowników pełnosprawnych, którzy mają wymienione wyżej absencje.

d.     W parametrach refundacji (tam gdzie zamyka się miesiące w płacach), należy wprowadzić (lub obliczyć – klawisz F8) średnie miesięczne zatrudnienie ogółem i osób niepełnosprawnych, za ostatnie 12 miesięcy (od stycznia 2008).

e.     Pozostałe elementy, są bez zmian w stosunku do poprzedniej wersji.

f.       Obecnie, wiele danych przygotowywanych dla programu SODiR jest wymagalnych. W szczególności należy zwrócić uwagę na następujące elementy, które muszą być wprowadzone do programu, inaczej przygotowane pliki przez KSP nie zostaną przyjęte przez PFRON.

·        Kod gminy wg gus dla pracodawcy

·        Kod gminy wg gus dla pracownika

·        Kod tytułu ubezpieczenia pracownika

·        Adres pracownika (pełny) kod pocztowy, poczta, gmina, ulica, województwo, powiat, i inne elementu muszą być wypełnione, i muszą być w ustalonym formacie. Np. kod pocztowy nie może pozostać pusty i musi mieć format xx-xxx.

·        Adres firmy

 

 

 

Wersja 8.09.008 (03.03.2009)

 

1.     To jest bardzo ważna aktualizacja, w szczególności dla podatników, u których występują wewnątrzwspólnotowe dostawy lub nabycia. Jeżeli użytkownik dokona aktualizacji programu po złożeniu deklaracji za miesiąc marzec 2009, powinien przeliczyć deklarację marcową jeszcze raz, inaczej nie będzie miał w przyszłości możliwości dokonania korekty informacji podsumowującej VAT-UEK. Generalnie, gdy aktualizujemy program z wersji 8.09.007 lub niższej, na wersję 8.09.008 lub wyższą należy przeliczyć wszystkie deklaracje przypadające na ostatni miesiąc kwartału roku 2009.

2.     W programie dodano możliwość wydruku korekty informacji podsumowującej VAT-UEK. Można to zrobić począwszy od deklaracji za rok 2009, dla wcześniejszych okresów nie ma takiej możliwości. Aby wydrukować korektę za dany okres należy dopisać do deklaracji za ostatni miesiąc kwartału deklarację korygującą. Następnie przeliczyć ją i po wciśnięciu klawisza F5, wybrać „wydruk deklaracji”

3.     Dodano w programie możliwość zaewidencjonowania zdarzeń, o których mowa w art. 91 ust.7, 7a, 7b, 7c, 7d (w dalszej części opisu zmian powoływać się będziemy na cały art.91, co będzie oznaczać przepisy przywołanych ustępów). Obliczenia realizowane w programie oparte są na następujących założeniach:

a.     Zdarzeniom, o których mowa w przywołanych wyżej przepisach podlegają wyłącznie towary i usługi, co do których podatnik albo nie odliczył wcale podatku VAT, albo odliczył go w całości. Towary i usługi, od których odliczono podatek na podstawie struktury z art.90 nie są rozpatrywane.

b.     Jeżeli w wyniku zdarzenia, o którym mowa w art.91 środek trwały, lub inny towar zmieni kwalifikację na związaną ze sprzedażą opodatkowaną i zwolnioną, to taki towar nie będzie już podlegał korektom z art.91.

c.      Środki trwałe o wartości, powyżej 15tys zł w wyniku zmiany kwalifikacji tych środków, będą podlegać korekcie w okresie 5 lub 10 lat liczonej od daty oddania ich w użytkowanie. Pierwsza korekta wystąpi za rok, w którym wystąpiło zdarzenie zmiany kwalifikacji. Przykładowo, środek trwały został nabyty w grudniu 2008 roku i w związku z tym nabyciem w deklaracji za grudzień 2008 odliczono cały podatek VAT. W czerwcu 2011 roku w naszej działalności pojawia się sprzedaż zwolniona, a wiec nasz środek będzie podlegał korektom za rok 2011 i 2012. Jeżeli od momentu wystąpienia sprzedaży zwolnionej środek ten będzie służył wyłącznie tej sprzedaży korekty za lata 2011 i 2012 będą równe –1/5 kwoty podatku naliczonego przy zakupie.

d.     Środki trwałe o wartości poniżej 15tys oraz pozostałe zakupy zostaną skorygowane w pierwszej deklaracji za następny rok podatkowy, jeżeli w wyniku zmiany kwalifikacji będą związane ze sprzedażą opodatkowaną i zwolnioną

e.     Środki trwałe o wartości poniżej 15tys zł oraz pozostałe zakupy zostaną skorygowane w deklaracji za miesiąc, w którym wystąpiła zmiana kwalifikacji, jeżeli zmiana ta dotyczy towarów, od których odliczono podatek VAT w całości a po zmianie odliczenie to nie przysługuje, lub nie odliczono podatku, a po zmianie odliczenie to przysługuje w całości.

4.     Poprawiono wydruk ewidencji nabyć i obrotu krajowego dla deklaracji korygującej.

5.     Poprawiono wydruk PIT-11 dla pracowników zatrudnionych na umowę o pracę i umowę zlecenie jednocześnie. Wynagrodzenia z umowy zlecenie umieszczane były w innych przychodach.

6.     W związku z ukazaniem się obwieszczenia ministra finansów z 23 stycznia 2009 roku „w sprawie wykazu numerów rachunków bankowych urzędów skarbowych”, zmianie uległy opisy formularzy na drukach przelewów. I tak w polu nr 12 przelewu będą umieszczane oznaczenia

a.     PIT – dla zaliczek na podatek dochodowy z tytułu dawnych PIT-5, PIT-4 i PIT-8a (dodatkowo w polu nr 13 program będzie umieszczał opis PIT-36 zaliczka, PIT-4R zaliczka i PIT-8AR zaliczka)

b.     PPL – dla zaliczek z tytułu działalności objętej podatkiem liniowym (w polu nr 13 program doda PIT-36L zaliczka)

c.      PPE – dla zaliczek ze zryczałtowanego podatku od przychodów ewidencjonowanych (w polu nr 13 program doda opis PIT-28 zaliczka)

d.     Pozostałe deklaracje bez zmian

7.     Jeżeli w umowie zlecenie wprowadzimy kwotę umowy i będzie ona większa od 200 zł, to niezależnie od wysokości sumy wypłat z tytułu tej umowy żadna wypłata nie będzie opodatkowana ryczałtem

8.     Zmieniono sposób porównywania podstawy składek na ubezpieczenie społeczne z płacą minimalną aby zdecydować czy należy naliczyć składkę na fundusz pracy. Obecnie płaca minimalna korygowana jest zgodnie z ogólnymi zasadami o czas pobierania zasiłku oraz o czas w którym pracownik nie pozostaje w stosunku pracy.

9.     Poprawiono pobieranie strat z lat ubiegłych z KSP 2008.

10.           Ponieważ bardzo duża liczba użytkowników jest zdania, że w przypadku gdy pracownik nie przepracował ani jednego dnia kalendarzowego w miesiącu (cały miesiąc pobierał zasiłek), to nie należy mu się żadne wynagrodzenie (np. miesiąc luty i 28 dni chorobowego), wprowadziliśmy do programu na stałe ten właśnie sposób obliczeń. Będzie on obowiązywał do czasu, gdy otrzymamy w tej sprawie oficjalne stanowisko PIP.

 

 

Wersja 8.09.009 (11.03.2009)

1.     Po dokładniejszej analizie opisów w wykazie rachunków bankowych urzędów skarbowych ponownie zmieniliśmy opisy na drukach przelewów. W pole nr 13 nie będziemy nic wpisywać, natomiast pole nr 12 przyjmie następujące opisy:

·        PIT                  : dla dawnego PIT-5

·        PPL                  : dla dawnego PIT-5L

·        PPE                  : dla dawnego PIT-28

·        PIT-4R         : dla dawnego PIT-4

·        PIT-8AR         : dla dawnego PIT-8a

2.     Poprawiono wprowadzanie kwot do zwrotu i przeniesienia na deklaracji VAT-7

3.     W opcji środki trwałe/zamykanie miesiąca dodano opcję eksportu środków do programu KSP_Win. Należy ustawić kursor na wybranym zamkniętym miesiącu i wcisnąć klawisz F10. Program przeniesie środki trwałe i elementy z BO na miesiąc na którym jesteśmy ustawieni i zapisze je w katalogu CRM, który jest podkatalogiem z danymi bieżącej firmy. Np. jeżeli pracujemy z firmą nr 20, to dane będą w katalogu „c:\ksp09\firma20\crm”

4.     Usunięto błąd, który uniemożliwiał wejście do listy płac z umowami zlecenie.

5.     Usunięto błąd związany z przeliczaniem deklaracji VAT za miesiąc luty, jeżeli w lutym wystąpiło WDT. Program pomijał je jeżeli potwierdzenie miało datę mniejszą niż 25 luty.

 

 

Wersja 8.09.010 (16.03.2009)

 

1.     Zaktualizowano bazę wszystkich urzędów skarbowych

2.     Poprawiono wzorzec wydruku PIT-11 przez Logomona

3.     W opcji Pracownicy konfiguracja/Parametry księgowania dodano opcję w której możemy zdecydować, w jaki sposób program KSP ma przekazywać wypłacone wynagrodzenia i składki ZUS do KSP. Generalnie jesteśmy zdania że przepisy art.22 ust. 6ba i 6bb są obligatoryjne. Tak więc naszym zdaniem podatnik nie ma możliwości wyboru miesiąca, w którym zaliczy w koszty wynagrodzenia i składki ZUS. Tym nie mniej z uwagi na fakt, że 13 biur rachunkowych przysłało nam maila z prośbą o umożliwienie księgowania wynagrodzeń i składek ZUS na zasadach obowiązujących w ubiegłym roku, wprowadzamy taką możliwość. Parametry należy wprowadzić w każdej firmie oddzielnie. Domyślnie parametry te ustawione są na NIE, co oznacza że księgowanie odbędzie się zgodnie z ust. 6ba i 6bb.

4.     Poprawiono błąd związany z przekazywanie składek ZUS-53 właścicieli do KSP (również ZUS-51 gdy właściciel zalicza składki do kosztów uzyskania). Błąd polegał na przekazywaniu tych składek razem ze składkami pracowników. Obecnie składki właścicieli przekazywane są w odrębnej pozycji z da tą zapłaty tych składek. Zauważmy, że w tym roku zniknąć zapis w ustawie na podstawie którego dotychczas zaliczano składki ZUS właścicieli do kosztów uzyskania. Warto się więc zastanowi†, czy nie rozlicza† składek bezpośrednio na deklaracji.

 

 

Wersja 8.09.011 (24.03.2009)

 

 

1.     Poprawiono wydruk "Zestawienie wypłat" w opcji "Eksport do płatnika,PIT-4"

2.     Na wydruku deklaracji VAT-7 w postaci nadruku (wersja 9) dodano datę urodzenia i PESEL osoby fizycznej składającej deklarację

3.     W tabeli listy płac z tytułu umów zlecenie zmieniono kolumnę rok i miesiąc wypłaty na datę wypłaty

4.     Zaktualizowano podstawy składek na ubezpieczenie zdrowotne i przeciętne wynagrodzenie w IV kwartale

5.     W opcji "Eksport do płatnika" po naciśnięciu klawisza F5 dodano do menu eksport danych do sprawozdawczości GUS. Na razie jest tam druk Z12. Zanim jednak wykonamy ten eksport należy przygotować odpowiednio dane. I tak, w danych osobowych pracownika i danych płacowych dodano ekran nr.6 Należy tam wprowadzić symbol zawodu, wykształcenie, staż pracy w poprzednich zakładach pracy i ewentualnie informację o dodatku stażowym. Szczególnie dwie dane są istotne: symbol zawodu i kod wykształcenia. Bez tych informacji eksport do Z12 nie uda się. Aby dane te można było w prosty sposób uzupełnić, dodano do programu w opcję w menu „Kartoteka pracowników zatrudnionych” (i zwolnionych), „Uzupełnij dane dla GUS”. Można tam pojedynczo klawiszem ENTER, lub grupowo dla zaznaczonych pracowników klawiszem F2, podstawić odpowiednie wartości pod omówione powyżej pola. Jeżeli dane zostaną już wprowadzone, to w opcji „Eksport danych do płatnika” należy wybrać (F5) eksport danych do GUS i wprowadzić rok, za który program ma wykonać eksport danych statystycznych. Eksport wykona się do katalogu GUS, który jest podkatalogiem firmy, z którą właśnie pracujemy. Przykładowo: Jeżeli pracujemy z firmą 88 to dane dla zostaną przygotowane w katalogu C:\KSP08\FIRMA88\GUS. Wczytując dane do programu Z12 należy wybrać plik CSV oraz na kolejnej zakładce kreatora importu wybrać kodowanie znaków IBM852. Zauważyliśmy, że program Z12 jest mądrzejszy od pracodawcy i lepiej wie ile pracownik przepracował godzin i jakie wynagrodzenie otrzymał. W wielu przypadkach program Z12 uznaje wprowadzone dane za błędne i aby się je dało wysłać do GUS należy je zafałszować, zmieniając odpowiednie wartości. Większość błędów ma status ostrzeżenia. Te błędy można zaakceptować uznając, że dane są poprawne. Istnieją jednak błędy krytyczne, a danych z takimi błędami nie da się wysłać do GUS. Np. Z12 zakłada, że miesiąc ma 4,6 tygodnia a tydzień 40 godzin nominalnej pracy, jak z tego wynika wg Z12 pracownik powinien pracować 184 godziny miesięcznie, ale z drugiej strony 2016 godzin rocznie bo dni roboczych jest 252. Takich sprzeczności jest dużo więcej. Jeśli pracownik jest na urlopie i jednocześnie wynagradzany jest na poziomie płacy minimalnej, to wg Z12 bardzo często ma zbyt niskie wynagrodzenie, bowiem płaca minimalna jest przez Z12 obliczana z płacy zasadniczej. Generalnie Z12 wie lepiej. Naszym zdaniem powinno się zgłosić na temat Z12 do GUS zadając im proste pytanie, czy oczekują od pracodawcy prawdziwych danych statystycznych, czy też chcą mieć dane wymyślone, ale zgodne z ich wskaźnikami.

 

 

Wersja 8.09.012 (26.03.2009)

 

 

1.     W opcji "Eksport danych do płatnika" dodano w menu (F5) nowe pozycje:

a.     Eksport pliku z danymi dla sprawozdania GUS Z-06

b.     Wydruk pomocny przy sporządzaniu sprawozdania GUS Z-02

2.     Poprawiono błąd uniemożliwiający edycję dokumentu w zakupach krajowych VAT

3.     Zaktualizowano stawkę na ubezpieczenie wypadkowe właścicieli na 1.67%

 

 

Wersja 8.09.013 (30.03.2009)

 

 

1.     Przy przekazywaniu elementów VAT do księgi (klawisz F6) dodano przekazanie podatku VAT w koszty lub w przychody od sprzedaży środka trwałego lub zmiany kwalifikacji zakupu (opodatkowany, zwolniony)

2.     Jeżeli pracownik pobiera zasiłek (lub wynagrodzenie chorobowe) to program nie będzie naliczał składek na ubezpieczenie społeczne i chorobowe proporcjonalnie do czasu przebywania na zasiłku, dla składników definiowanych spełniających łącznie następujące warunki (np. dodatek funkcyjny lub stażowy):

·        Składnik jest wypłacany za przepracowany miesiąc

·        Składnik jest określony w stałej wysokości w umowie o pracę

·        Składnik nie jest zmniejszany proporcjonalnie do czasu pobierania zasiłku

3.     W informacji podatkowej dla firmy, po naciśnięciu klawisza F5 dodano dwie opcje: sprawozdanie do GUS SP-3 i DG-1. Sprawozdanie SP-3 można albo wydrukować albo przekazać do odpowiedniego programu GUS w postaci pliku xml. Sprawozdanie DG-1 można tylko wydrukować, bowiem większość informacji w tym sprawozdaniu nie ma swoich odpowiedników w KSP.

 

 

Wersja 8.09.014 (07.04.2009)

 

 

1.     Zaktualizowano tabelę odsetek podatkowych

2.     W opcji "Eksport danych do płatnika" dodano zestawienie wypłat wg miesiąca wypłaty.

3.     Poprawiono obliczanie podstawy zasiłków w przypadku wystąpienia premii kwartalnej lub rocznej (program uwzględniał ją w podstawie dwukrotnie)

4.     Zmianie uległy tabele podatku ekologicznego (znacznie rozdrobniono podział. Dotychczas występowało 8 grup pojazdów, obecnie 30). Obecnie w kartotece pojazdów z ewidencji pojazdów osobowych oraz w rejestrze pojazdów, można klawiszem F1 wybrać grupę ekologiczną pojazdu. Przy instalacji niniejszej wersji program sam dobiera grupę w zależności od daty pierwszej rejestracji i dotychczasowego typu pojazdu.

5.     W wersji 013 (o czym zapomnieliśmy napisać), na skutek licznych uwag użytkowników wprowadziliśmy zasadę, że wypłaty z tytułu umowy zlecenie będą opodatkowane na zasadach ogólnych pomimo kwoty wypłaty nie przekraczającej 200PLN, jeżeli w umowie określona jest kwota należności i kwota ta jest większa niż 200zł.

 

Wersja 9.01.001 (15.05.2009)

 

 

1.     Wydruki ewidencji VAT dla deklaracji korygujących uzupełniono o tabele stanu przed korektą i po korekcie

2.     W umowach zlecenie w kartotece pracowników dodano możliwość "ukrywania" nieaktywnych pracowników. Opcja ta ma podobna funkcję jak kartoteka pracowników zwolnionych w umowie o pracę. Jeżeli pracownik nie posiada w bieżącym roku żadnych wypłat, to można go ukryć wciskając klawisz ALT+U lub klawisz ENTER w ostatniej kolumnie tabeli. Pracownika ukrytego nie widać w opcji wprowadzania wypłat. W opcjach (F5) dodano możliwość pokazania: wszystkich pracowników, tylko ukrytych lub tylko aktywnych. Można tam też ukryć wszystkich pracowników, którzy nie mają wypłaty w bieżącym roku. Jeżeli chcemy na powrót uczynić pracownika ukrytego pracownikiem aktywnym wciskamy klawisz CTRL+U lub ENTER w ostatniej kolumnie tabeli.

3.     Zmieniono wydruk zaświadczenia o wynagrodzeniu

4.     Poprawiono wydruk zestawienia dla deklaracji IWA. Program uwzględniał tylko tych pracowników zatrudnionych na umowę zlecenie i podlegających ubezpieczeniu wypadkowemu, którym wypłacono wynagrodzenie. Obecnie dla ustalenia czy danego pracownika brać pod uwagę, badana jest data rozpoczęcia i zakończenia umowy.

5.     Usunięto opcję eksportu dokumentów z opcji "Wszystkie dokumenty" oraz importu tych dokumentów w opcji "obsługa kopii danych. Ponieważ opcje te nie były aktualizowane od wielu lat, straciły swoją funkcjonalność. W następnych wersjach przywrócimy je z powrotem w nieco innej formie. Obecnie w miejsce importu dokumentów dodaliśmy opcję "Łączenia firm". Opcja może być użyteczna, jeśli dana firma ma wiele oddziałów i dla każdego z nich prowadzimy odrębną księgę przychodów i ewidencje środków i wyposażenia, ale wspólna ewidencję VAT. Wówczas możemy założyć sobie nową wspólną firmę, w której będą łączone dokumenty z poszczególnych oddziałów. W opcji „Łączenie firm” znajdziemy tabelę, dla której klawiszem INSERT wybierzemy firmy, z których dokumenty będą łączone. Wybrane firmy należy zaznaczyć (SPACJA, +, -, *) i nacisnąć klawisz F10. Dokumenty zostaną pobrane. Operację tę można wykonywać wielokrotnie. Dokumenty raz pobrane nie zostaną ponownie dopisane do bazy. Jeżeli ulegną zmianie (poprawimy dokument w oddziale lub w zbiorczej firmie), to dokument w bazie zbiorczej firmy zostanie zaktualizowany. Dokumenty po imporcie zachowują związek pomiędzy ewidencją w księdze i w VAT. Pobierane są następujące dokumenty:

·        Lista pojazdów i dokumenty ich zakupu

·        Dokumenty zakupu paliwa

·        Dokumenty spłat rat leasingu

·        Dokumenty sprzedaży: marża indywidualna, łączna, komis

·        Pozostałe dokumenty sprzedaży krajowej i międzynarodowej

·        Dokumenty zakupu krajowego i WNT

·        Zdarzenia z art.91 ustawy o VAT (sprzedaż środka itp.)

6.     Dotychczasowe zasady ochrony programu przed jego użytkowaniem bez posiadania aktualnej licencji, w dużym stopniu uzależnione były od poprawnej daty systemowej w komputerze. Nieuczciwi użytkownicy wykorzystywali ten fakt, co pozwalało im pracować z programem jeszcze długi czas po wygaśnięciu licencji. Z drugiej strony użytkownicy posiadają również inne programy, z którymi łatwiej im się pracuje, jeżeli mają ustawioną inną niż bieżąca datę systemową. To z kolei prowadzi do zaburzenia kontroli licencji w KSP. Aby temu zaradzić zmieniliśmy zasady ochrony programu. Obecnie wykupując licencję, użytkownik będzie mógł wprowadzać do programu dane wyłącznie dotyczące zdefiniowanego w licencji okresu.

 

 

Wersja 9.01.003 (8.06.2009)

 

 

1.     W normach podatkowych uzupełniono przeciętne wynagrodzenie za  ubiegły kwartał

2.     Poprawiono przypisanie do pojazdu klasy ekologicznej o numerze 30  (Inne pojazdy - motorowery). Nie dało się wybrać tej kategorii.

3.     Zmieniono naliczanie ekwiwalentu za urlop w części z 3 miesięcy. Jeżeli w którymś z trzech miesięcy pracownik nie przepracował żadnego dnia program pomija ten miesiąc przy liczeniu średniej, a do obliczeń bierze  następny w kolejności w którym pracownik świadczył pracę.

4.     Zmieniono nieco wygląd rachunku do umowy zlecenie. W tabelce ze składkami  ZUS zamieniono nazwy ZLECENIODAWCA i ZLECENIOBIORCA na ZAKŁAD PRACY i UBEZPIECZONY.

 

 

Wersja 9.01.004 (29.06.2009)

 

 

1.     Zmieniono limit odpisów de minimis na rok 2009. Obecnie wynosi 100000EUR tj 338 tys. zł.

2.     Zaktualizowano tabelę odsetek podatkowych (od 25.VI 2009 10%).

3.     W module PFRON wyłączono z dofinansowania i z obliczania przeciętnych stanów zatrudnienia osoby współpracujące nie pobierające wynagrodzenia.

4.     W module PFRON poprawiono obliczanie wysokości składki ZUS od składników uwzględnianych w kosztach płacy. Błąd występował w przypadku, gdy w danym miesiącu pracownik otrzymał jednocześnie wynagrodzenie chorobowe i ekwiwalent za niewykorzystany urlop.

5.     W raporcie kasowym dodano opcję otwarcia raportu oraz umożliwiono w niezamkniętym raporcie poprawianie kwot.

6.     Poprawiono funkcję pobierania walut z serwera NBP.(NBP zmienił swój portal internetowy)

 

 

Wersja 9.01.005 (29.06.2009)

 

 

 

1.     W module PFRON zmieniono sposób naliczania składek ZUS uwzględnianych w kosztach płacy. Dotychczas składkę ZUS zaliczaną do kosztów płacy obliczano jako część całej składki ZUS zmniejszanej proporcjonalnie do udziału wynagrodzenia uwzględnianego w kosztach płacy w całym wynagrodzeniu pracownika. Obecnie składkę tę program oblicza podczas przeliczania płacy (F10 lub ^F10) poprzez sumowanie tych elementów płacy, które są zaliczane do kosztów płacy PFRON i jednocześnie są wliczane w podstawę składki ZUS. Od tak zsumowanych składników obliczana jest składka dla PFRON. Sposób ten będzie dawał odmienne wyniki od dotychczasowego w przypadku zdefiniowania własnych składników wynagrodzenia, które nie podlegają ZUS, są opodatkowane i jednocześnie nie są wliczane do kosztów płacy PFRON. Aby nowy sposób mógł być uwzględniony w obliczeniach PFRON należy przeliczyć listę płac niniejszą wersją programu.

2.     Z uwagi na pojawienie się nowej wersji programu SODiR (7.0), zmieniono strukturę pliku "xml" z pomocą, którego dane z KSP przekazywane są do programu PFRON.

3.     Przywrócono w programie klawisz CTRL+U. Klawisz ten powoduje zapisanie fizycznie na dysku wszystkich niezapisanych danych, przechowywanych w pamięci operacyjnej komputera (RAM). Ponieważ zapis na dysku kontrolowany jest przez system Windows nie mamy 100% pewności czy dane te istotnie zostaną zrzucone na dysk w chwili naciśnięcia klawisza. Tym nie mniej Windows jest informowany przez KSP, że powinien to zrobić.

4.     Na prośbę licznych biur rachunkowych, które mają problemy z księgowaniem salonów samochodowych dodano do programu opcję „magazynu samochodów” dostępną w punkcie wprowadzania danych/zakupów. W punkcie tym można wprowadzić samochody z opisem (marka, nr rej, nr VIN itp.). Do magazynu samochodów można również dodać pozycję z poziomu wprowadzania dokumentu zakupu (krajowy lub WNT). Po wprowadzeniu zakupu należy w tym celu wcisnąć klawisz „M”. Program zapyta czy dopisać pozycję do magazynu. Usunięcie dokumentu księgowego powiązanego z magazynem, powoduje również usunięcie odpowiedniej pozycji z magazynu. Podczas ewidencjonowania sprzedaży (tej zwykłej) i naciśnięciu klawisza „M” będziemy mieli możliwość przyporządkowania tej sprzedaży wybranej pozycji z magazynu. Program pokaże nam wszystkie niesprzedane pojazdy, które zostały zakupione z podatkiem VAT. Jeżeli dana sprzedaż jest już powiązana z magazynem, to po naciśnięciu klawisza „M” zobaczymy odpowiednią pozycję magazynową. Jeżeli w tym momencie wciśniemy klawisz DEL będziemy mieli możliwość usunięcia powiązania. Usunąć powiązanie sprzedaży z magazynem możemy również wykonać w samym magazynie, lub usuwając odpowiedni dokument sprzedaży. Gdy dokonujemy sprzedaży na zasadach marzy indywidualnej, możemy powiązać tę sprzedaż z magazynem już na etapie wprowadzania dokumentu sprzedaży. Należy w tym celu wcisnąć klawisz INSERT w polu „zakup” i wybrać z listy odpowiedni samochód. Program przypisze do dokumentu odpowiednią kwotę zakupu służącą obliczeniu marży. Powiązania sprzedaży z magazynem możemy również dokonać identycznie jak w przypadku zwykłej sprzedaży wciskając na danym dokumencie klawisz „M”. Lista pojazdów dostępnych przy wprowadzaniu dokumentu VAT-marża jest ograniczona do tych niesprzedanych pojazdów, które zostały zakupione bez podatku VAT. W samej opcji „magazynu samochodów” możemy wydrukować zestawienie stanów magazynowych za wybrany okres.

5.     W opcji obliczania listy płac dodano zestawienie pracowników, którym udzielono pożyczki lub, którzy spłacają na bieżącej liście płac przyznane wcześniej pożyczki.

6.     W opcji „Wszystkie dokumenty” oraz w opcji „Obsługa kopii danych” przywrócono możliwość importu i eksportu zaznaczonych dokumentów. Obecnie eksport odbywa się do wskazanego katalogu.

 

 

 

Wersja 9.01.006 (22.07.2009)

 

 

1.     Poprawiono poważny błąd w obliczaniu deklaracji VAT-7 w przypadku występowania niepotwierdzonych WDT. Błąd występował u podatników składających deklaracje kwartalne lub składających deklaracje miesięczne a WDT wystąpiła w trzecim miesiącu kwartału i została potwierdzona bezpośrednio w następnym okresie rozliczeniowym. Błąd wyjaśnimy na przykładzie. Załóżmy, że składamy deklaracje miesięczne oraz w miesiącu marcu wystąpiła u nas WDT potwierdzona w dniu 20-go maja. A więc mamy WDT z marca potwierdzone w okresie składania deklaracji kwietniowej. Program wykonywał następujące czynności:

a.     Wobec braku potwierdzenia do dnia 25 kwietnia program nie wykazał transakcji WDT w deklaracji za marzec (dobrze)

b.    Składając deklarację za kwiecień, WDT miała już potwierdzenie, więc program wykazał ją w deklaracji za kwiecień. I tu występuje błąd, bowiem program powinien poinformować użytkownika o konieczności skorygowania deklaracji marcowej, bowiem to w niej należy pokazać WDT.

2.     Poprawiono nieznacznie wydruk pocztowej książki nadawczej i wydruk magazynu samochodów.

3.     W info podatkowym w wydruku bieżących płatności uwzględniono podatek od zasiłków wypłaconych pracownikom zatrudnionym na umowę zlecenie

4.     Zmieniono zaświadczenie o wynagrodzeniu.

5.     W zaświadczeniu ZUS-Z3 w tabelkach ze składnikami rocznymi i kwartalnymi dodano kolumnę „przyczyna nieprzepracowania całego okresu”

 

 

Wersja 9.01.007 (24.07.2009)

 

 

1.     Podczas obliczeń płac i umów zlecenie program nie będzie naliczał składek na Fundusz Pracy i FGŚP, jeżeli w miesiącu wypłaty pracownik jest w wieku emerytalnym (kobieta >= 55 lat i mężczyzna >= 60 lat). Jeżeli pracownik osiąga wiek emerytalny w miesiącu wypłaty to program nie naliczy mu składek tylko wtedy, gdy pracownik urodził się pierwszego dnia miesiąca.

2.     Identyczne zasady program będzie stosował do właścicieli.

 

 

 

Wersja 9.01.008 (11.08.2009)

 

 

1.     Poprawiono obliczanie podstawy zasiłku w przypadku, gdy występowały definiowane dopłaty wypłacane nieregularnie. Błąd powstał w wersji 8.09.014 (Kwiecień).

 

 

 

Wersja 9.01.009 (11.08.2009)

 

 

1.     Poprawiono eksport dokumentów z opcji „Wszystkie dokumenty”. Program nie przekazywał dokumentów „storna fiskalnego” (paragonów fiskalnych podpiętych do faktur)

2.     W projektowaniu własnych zestawień, dla opcji „Kartoteka pracowników” dodano trzy pola: data następnego badania lekarskiego, data szkolenia BHP i data, do której przyznano grupę inwalidztwa.

3.     W opcji wprowadzania dokumentów wydruk tabeli uzupełniono o miesiąc ujęcia dokumentu w ewidencji VAT. Identycznie zmieniono wydruk w opcji „wszystkie dokumenty”.

4.     Dla deklaracji korygujących VAT poprawiono podział kwoty na częściowy zwrot i przeniesienie.

5.     Poprawiono błąd, który uniemożliwiał pobranie danych płacowych z ubiegłego roku.

6.     Zmieniono wydruk druku Z-3 w przypadku, gdy w którymś z miesięcy zasiłkowych wystąpiła nieobecność nieusprawiedliwiona a pracownik wynagradzany jest wg stawki miesięcznej. Obecnie program drukuje w takim przypadku stawkę miesięczną zmniejszoną zgodnie z §12 rozporządzenia MP „O wynagradzaniu za czas niewykonywania pracy...”, a w polu „przyczyna nieobecności” drukowany jest symbol NN oraz liczba godzin nieobecności NN, nominalny czas pracy w godzinach i liczba dni nieobecności NN.

7.     Dodano nową wersję deklaracji NIP-1 (wersja 5)

8.     Poprawiono nr wersji deklaracji PIT-4R na ostatniej stronie (było 2 powinno być 3)

9.     Na wydruku rachunku do umowy zlecenie dodano nr konta zleceniobiorcy.

10.           Istnieją sytuacje, w których Wewnątrzwspólnotowe nabycie (WNT) należy wykazać na deklaracji VAT-7 ale nie należy ich wykazywać w informacji podsumowującej VAT-UE. Taka sytuacja ma miejsce, gdy zarówno polski jak i unijny kontrahent spełniają wszystkie warunki do dokonania WDT/WNT ale z jakiegoś powodu kontrahent zagraniczny wystawia kontrahentowi polskiemu zwykłą fakturę VAT (dokonuje sprzedaży krajowej). W takiej sytuacji kontrahent zagraniczny nie dokonuje WDT tylko sprzedaży krajowej i nie wykazuje swojej dostawy jako WDT w informacji podsumowującej. U polskiego odbiorcy występuje WNT (spełnione są wszystkie warunki) i takie nabycie wykazuje w deklaracji VAT-7 jako WNT – podstawą naliczenia podatku jest kwota brutto faktury. Jednak takiej transakcji nie powinien pokazać na informacji podsumowującej VAT-UE, bowiem do tego nabycia brak jest odpowiedniej dostawy i deklaracje VAT-UE w skali Unii nie uzgodnią się. Dla rozwiązania tego problemu wprowadzono do KSP na formatce WNT dodatkowe pole „Czy uwzględnić w deklaracji VAT-UE?”. Pole to przyjmuje domyślnie wartość „T” (Tak). Jeżeli wpiszemy w to pole „N” (Nie), to program uwzględni ten dokument w deklaracji VAT-7, ale pominie go w deklaracji VAT-UE. Przyjmując tę zasadę zostaną prawidłowo sporządzane bieżące deklaracje VAT-7 i VAT-UE, Natomiast dla deklaracji korygujących pojawi się problem. Jak skorygować VAT-UE nie korygując deklaracji VAT-7. Otóż w takim przypadku należy dopisać dokument korygujący (identyczny z dokumentem oryginalnym, ale z kwotami na minus) i wpisać w pole „Czy uwzględnić w deklaracji VAT-UE” wartość „K”. Wartość ta, oznacza dla programu, iż taki dokument należy pominąć w obliczaniu deklaracji korygującej VAT-7K, ale należy go uwzględnić w deklaracji VAT-UE.

 

 

 

Wersja 9.01.10 (22.09.2009)

 

 

1.     Poprawiono wydruk korekty informacji podsumowującej VAT-UEK. Program nie zaokrąglał kwot na deklaracji do pełnej złotówki.

2.     Drobna poprawka związana z przenoszeniem kwoty z poprzedniej deklaracji korygującej VAT do następnej korekty

3.     Poprawa zestawienia do PIT-4. W niektórych sytuacjach program klasyfikował wypłaty z umowy zlecenie jako objęte ryczałtem, gdy w tym samym miesiącu wystąpiła wypłata < 200 PLN oraz wypłata do umowy z określoną kwotą > 200PLN.

4.     Na wydruku podsumowania listy płac w umowach zlecenie, poprawiono kwotę wypłaconych zasiłków. Było netto, a powinno być brutto.

5.     Poprawiono wydruk ewidencji obrotu międzynarodowego. Wydruk nie był sortowany wg daty.

6.     W kartotece pracowników zatrudnionych na umowę zlecenie dodano zestawienie potrąconych składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne od wypłat opodatkowanych w formie ryczałtu.

7.     W opcji „Wprowadzanie danych/Przychody” wprowadzono nowy punkt „Apteki – refundacje”. Punkt ten powinien ułatwić kontrolę nad wystawionymi w aptekach wnioskami o refundację do NFZ i otrzymanymi zapłatami. Ponieważ klienci stosują różne metody księgowania, w opcji „Parametry”, możemy ustalić, które z tworzonych dokumentów przekazywać do księgi przychodów i do ewidencji VAT, a które tylko do ewidencji VAT. Większość klientów postępuje następująco. Z urządzenia fiskalnego drukowane są w miesiącu dwa fiskalne raporty okresowe: pierwszy za okres od 1-go do 15-go i drugi za okres od 16-go do końca miesiąca. Raporty te zawierają w rozbiciu na stawki VAT całą sprzedaż wraz z refundowanymi kwotami. Kwoty, które będą refundowane są przychodem dopiero, gdy NFZ przekaże odpowiednią kwotę na rachunek klienta. Tak więc z raportów fiskalnych należy wyksięgować kwoty należnych refundacji. Kwoty te wynikają z odpowiednich zestawień generowanych przez systemy sprzedaży w aptekach. Na ich podstawie klient sporządza wniosek o refundację do odpowiedniego oddziału NFZ. W programie możemy wprowadzić taki wniosek a program automatycznie dopisze odpowiednie dokumenty korygujące sprzedaż fiskalną do KSP oraz do VAT (lub tylko do VAT). Każdy wniosek zawiera informację o okresie którego dotyczy i przekazywany jest do ewidencji z datą końca okresu. W odpowiedniej tabeli na ekranie możemy zobaczyć wszystkie wnioski, przypisane im zapłaty i obecność relacji z odpowiednim dokumentem w KSP i VAT. Jeżeli mamy już wprowadzone dokumenty korekt fiskalnych do ewidencji, to po wprowadzeniu wniosku możemy przypisać te dokumenty do wniosku po naciśnięciu klawisza F9. Program będzie zawsze pytał użytkownika czy dopisać lub zmienić dokumenty w ewidencjach. Gdy klient otrzyma wnioskowaną kwotę od NFZ, stanie się ona przychodem w dniu wpływu środków na rachunek bankowy. W programie możemy ewidencjować te przychody przyporządkowując je do konkretnego wniosku. Po ustawieniu kursowa na wybranym wniosku wciskamy klawisz F10, a program pokaże nam wszystkie otrzymane wpłaty. Dopisanie kolejnej wpłaty jak zwykle po naciśnięciu klawisza INSERT. Wprowadzone wpłaty program automatycznie dopisze do ewidencji. Jeżeli dany przychód jest już w ewidencji możemy go przypisać do wprowadzonej wpłaty klawiszem F9.

8.     W opcji refundacje w aptekach dostępne są odpowiednie zestawienia. W wydruku podsumowania sprzedaży, które wykonujemy w miejscu przeliczania deklaracji VAT, dodano odpowiednie informacje o otrzymanych refundacjach i wnioskowanych kwotach (korektach fiskalnych). Podobnie skorygowano wydruk ewidencji obrotu krajowego VAT.

9.     Zmieniono wydruk deklaracji PIT-11. Jeżeli firma wypłaca opodatkowane świadczenia z funduszu socjalnego, to program sporządzając PIT-11 sumuje wypłaty z tego tytułu. Wypłaty do kwoty 380 PLN rocznie zmniejszają na wydruku przychody opodatkowane i umieszczane są w kolumnie z przychodami zwolnionymi. (Tę samą zmianę wprowadzono do PIT-40 oraz do karty wynagrodzeń).

10.           ZUS w swoich komentarzach (http://www.zus.pl/files/komentarz_chorobowy.pdf) w punkcie 98 wyjaśnił, że obecnie przez pojęcie pełnego kalendarzowego miesiąca zatrudnienia należy uważać również miesiąc, w którym pracownik rozpoczął pracę w pierwszy dzień roboczy miesiąca. W związku z tym w programie zmieniono sposób obliczania zasiłku.

 

 

 

Wersja 9.01.11 (22.09.2009)

 

 

1.     W zestawieniu faktur do inwestycji, program będzie drukował współczynnik struktury z art.90 równy 100%, gdy inwestycja związana jest wyłącznie ze sprzedażą opodatkowaną i współczynnik 0%, gdy będzie związana wyłącznie ze sprzedażą zwolnioną.

2.     W zestawieniu potrąconych składek na ubezpieczenie od umów objętych podatkiem zryczałtowanym zmieniono ostatnią kolumnę z ubezpieczeniem zdrowotnym. Obecnie drukowana tam jest kwota ubezpieczenia zdrowotnego możliwa do odliczenia w zeznaniu rocznym (7.75% podstawy)

3.     Przy przekazywaniu danych do programu płatnika program sprawdza czy z tego samego tytułu ubezpieczenia istnieją umowy, z których opłacamy składki na ubezpieczenie społeczne. Jeżeli tak to program będzie do RCA pracownika dodawał wypłaty z innych umów, z których opłacane jest tylko ubezpieczenie zdrowotne. Innymi słowy dotychczas program tworzył dla pracownika RCA i RZA, jeżeli istniały dwie umowy, dla których z pierwszej opłacane było ubezpieczenie społeczne a z drugiej tylko zdrowotne. Obecnie program połączy takie dwie umowy w jedno RCA.

4.     Ułatwiono rozwiązywanie problemu związanego z naliczaniem płacy pracownikowi, którego zwolniono i zatrudniono ponownie w tym samym miesiącu. Należy postąpić następująco:

·        W absencji należy dodać nowy typ nieobecności „Pwz” (Przerwa w zatrudnieniu) podając jako okres tej nieobecności czas, w którym pozostałał poza zatrudnieniem. Np. jeżeli zwolniliśmy pracownika w dniu 2009.09.20 i ponownie zatrudniliśmy go w dniu 2009.09.25, to jako okres nieobecności „Pwz” należy podać od 2009.09.21 do 2009.09.24. Nie należy wprowadzać daty zwolnienia do zestawu danych płacowych.

·        W zestawach danych płacowych należy dopisać nowy zestaw obowiązujący od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym zwolniliśmy pracownika i jako datę zatrudnienia należy podać datę ponownego zatrudnienia. W przykładzie z poprzedniego punktu będziemy mieli zestaw nowy obowiązujący od dnia 2009.10.01 i datę zatrudnienia 2009.09.25.

5.     Poprawiono obliczanie refundacji z PFRON w przypadku, gdy pracownik był cały miesiąc na chorobowym i jedynym jego wynagrodzeniem było wynagrodzenie chorobowe.

6.     Poprawiono obliczenia rachunków groszowych.

7.     Bez względu na wiek pracownika, jeżeli w danych płacowych zaznaczono, że należy zawsze naliczać składkę na FP, program będzie tę składkę naliczał.

8.     Poprawiono błąd, który polegał na tym, że program nie uwzględniał zmiany etatu w trakcie miesiąca, jeżeli miesiąc ten był miesiącem zatrudnienia.

9.     Zmieniono podstawę do ubezpieczenia dla osób przebywających na urlopie wychowawczym. Od 1 listopada 520zł.

10.           W wydruku listy płac odrębnie będzie wyszczególniany urlop taryfowy, okolicznościowy, na żądanie i inna płatna nieobecność.

11.           Poprawiono obliczanie kwoty składek ZUS zaliczanych do kosztów uzyskania w przypadku, gdy składki te były płacone nieterminowo w kilku ratach.

 

 

 

 

 

Wersja 9.01.12 (28.10.2009)

 

 

1.     Przy wprowadzaniu ilości zakupionego paliwa rozszerzono pole pozwalają wprowadzić 99tys litrów.

2.     W opcji „Środki trwałe/Kartoteka środków trwałych/Przeglądanie” dodano dwie opcje (F5). Pierwsza pozwala przefiltrować kartotekę w ten sposób, że widoczne będą jedynie te środki, które amortyzowane są metodą de minimis. Oraz druga pozwalająca wydrukować  dla bieżącego (tego na którym ustawiona jest belka) środka trwałego „Wniosek o wydanie zaświadczenie o wysokości uzyskanej pomocy de minimis” wraz z załącznikiem. Program przygotowuje wniosek w pliku RTF. Aby więc dało się taki wniosek edytować należy mieć skojarzone rozszerzenie pliku „rtf” z edytorem tekstu np. z wordem lub wordpadem. Dodatkowo należy mieć ustawioną w parametrach stanowiska ścieżkę do katalogu monitorowanego przez Logomona. Program KSP działa następująco.

·        Tworzy w roboczym katalogu na lokalnym dysku c: (np. c:\user\ksp09) plik z wnioskiem o tymczasowej nazwie (np. 00001213.rtf).

·        Następnie przesyła do katalogu wskazanego w parametrach stanowiska (katalog ten powinien być monitorowany przez lokalny program Logomon) plik z rozkazem dla Logomona, aby ten wywołał domyślną aplikację, która otworzy plik „rtf” zapisany w roboczym folderze.

3.     Zaktualizowano kartotekę urzędów skarbowych (dodano 12 pozycji)

4.     Przy obliczaniu rachunku do umowy zlecenie dodano nowe pole „koszt pracodawcy”. Po wpisaniu w to pole kwoty (powiedzmy „x”) i nacisnięciu klawisza INSERT, program tak dobierze kwotę brutto, aby kwota ta wraz ze składkami ZUS finansowanymi przez pracodawcę była równa kwocie „x”.

5.     Przy obliczaniu odsetek podatkowych dodano tabele odsetek obniżonych. Tabela ta obowiązuje od 1 stycznia 2009 i wynosi 75% stawki podstawowej.

6.     Nowa opcja w kartotece pracowników oraz w kartotece płacowej pracowników i w absencji. Po ustawieniu się belką na wybranym pracowniku i naciśnięciu klawiszy ALT+U uzyskamy dostęp do kalkulatora urlopowego. Kalkulator składa się z dwóch ekranów, pomiędzy którymi przemieszczamy się naciskając klawisze PgDn lub PgUp. Dostęp do pól na ekranie uzyskujemy przez przemieszczenie podświetlonej belki klawiszami kursora. Naciskając klawisz ENTER na wybranym polu przejdziemy w tryb edycji tego pola. Ekran pierwszy zawiera informacje o stażu pracy w poprzednich zakładach pracy. Dane te należy wprowadzić, dodatkowo należy wybrać szkoły, które ukończył pracownik oraz odpowiedzieć na pytanie czy to jest jego pierwsza praca. Wprowadzona w górnej części ekranu data służy ustaleniu ile jeszcze urlopu pozostało do wykorzystania przez pracownika na wprowadzony tu dzień. Drugi ekran pokazuje przebieg pracy w bieżącym zakładzie pracy w bieżącym roku. Dane na tym ekranie możemy wprowadzić ręcznie lub pobrać z programu KSP naciskając klawisz „K”. Należy pamiętać, że dane pobrane z KSP nadpiszą dane aktualnie pokazane na ekranie. Część danych na ekranie podlega edycji a część nie. Dane nieedytowalne wynikają z obliczeń (np. z sumowania). Naciśnięcie klawisza „L” spowoduje przeliczenie ekranu i aktualizację danych nieedytowalnych. Należy go więc nacisnąć zawsze po ręcznie dokonanych zmianach. Raport z obliczeń urlopu jest dostępny po naciśnięciu klawisza F5.

 

 

 

Wersja 9.01.13 (2.11.2009)

 

 

1.     Poprawiono błąd występujący przy eksporcie danych do programu płatnika.

2.     Poprawiono błąd występujący czasami przy wydruku ewidencji nabyć dla deklaracji korygującej VAT

3.     Poprawiono obliczenie urlopu za miesiąc, w którym zmiana etatu nastąpiła w środku miesiąca.

4.     W związku ze zmianą rozporządzenia w sprawie obliczania wynagrodzenia za urlop wypoczynkowy, zmieniono sposób liczenia ekwiwalentu za urlop i samego urlopu. Jeżeli dla któregoś z pracowników przysługująca dobowa norma czasu pracy jest inna niż 8godz. (np. dla osób niepełnosprawnych), to normę tę należy wprowadzić pracownikowi w kartotece płacowej na stronie nr 5 (tam gdzie znajduje się kalendarz godzinowy). Uwaga! Dobowa norma czasu pracy nie ulega obniżeniu wraz z obniżeniem wymiaru czasu pracy (np. dla osób zatrudnionych na ½ etatu norma ta nadal wynosi 8godz.).

5.     Zgodnie z rozporządzeniem, do podstawy wymiaru urlopu nie wlicza się obecnie wyrównania do płacy minimalnej. Nie należy jednak zmieniać właściwości składników standardowych. Program sam począwszy od miesiąca listopada nie będzie sumował tego składnika do podstawy urlopu, a w roku 2010 program instalacyjny zmieni właściwość tego składnika.

6.     Nieznacznie zmodyfikowano kartę zasiłkową.

7.     W kalkulatorze urlopowym uwzględniono dobową normę czasu pracy oraz dodano klawisz „Z” pozwalający zapisać wyliczony urlop należny do kartoteki płacowej pracownika.

8.     W kartotece pracowników dodano zestawienie pracowników z wykorzystanym urlopem wg stanu na podany dzień.

 

 

 

Wersja 9.01.016 (1.12.2009)

 

 

1.     Od dłuższego czasu poszukiwaliśmy programu, który podobnie jak płatnik w stosunku do ZUSu pozwalałby elektronicznie przekazywać deklaracje do MF. Znaleźliśmy cztery takie programy. Przy czym tylko dwa spełniały nasze wymagania. W końcu zdecydowaliśmy się na współpracę z firmą "bc" Bogdan Chudzikiewicz z Sopotu, która jest autorem programu BC_EDEK (http://www.bcsopot.com.pl/bcEDEK.php). Program ten jest stosunkowo prosty w obsłudze, niedrogi i zbliżony funkcjonalnością do programu płatnik. Posiada wersję demo, której jedynym ograniczeniem jest przesyłanie deklaracji na testowy serwer MF. Można więc, w pełni opanować posługiwanie się programem zanim zaczniemy przesyłać deklaracje na docelowy serwer MF. Jak wiadomo zanim rozpoczniemy przesyłanie deklaracji należy złożyć w US dokument UPL-1 dla każdego podatnika i każdej osoby uprawnionej do wysyłania dokumentów. Będzie więc wystarczająco dużo czasu, aby opanować program i zdecydować się na zakup. Wersja demo programu jest normalną wersją dystrybucyjną do której nie wprowadzono numeru licencji. Tak więc, gdy zakupimy program wystarczy wczytać odpowiedni plik licencyjny i program odblokuje możliwość wysyłania deklaracji na serwer MF. Program można pobrać z naszej strony: http://www.logotech.com.pl/ftp.demo/ftp/BC_EDEK/bcEDEK_SETUP.exe a instrukcję obsługi z http://www.logotech.com.pl/ftp.demo/ftp/BC_EDEK/bcEDEK_SzybkiStart.pdf Dodatkową instrukcję, od której powinno się zacząć znajdziemy tu: http://www.logotech.com.pl/ftp.demo/ftp/BC_EDEK/Instrukcja.pdf.

2.     Program BC_EDEK można zakupić w naszej firmie, jego cena wynosi 280zł netto za jedno stanowisko dla biura rachunkowego i 140zł za stanowisko dla pozostałych klientów. Składając zamówienie należy podać dane niezbędne do wystawienia faktury oraz określić liczbę stanowisk i wersję programu (biuro rachunkowe lub pojedyncza firma). Zwrotnym mailem (lub faksem) otrzymacie państwo fakturę pro-forma, a po wpłynięciu zapłaty na nasze konto licencję i oryginał faktury. Na równi z zamówieniem będziemy traktować wpłatę określonej kwoty na nasz rachunek. Wówczas od razu wystawimy fakturę VAT i prześlemy licencję. Przed wpłatą proszę wysłać maila ze szczegółami zamówienia. Można również zamówić wizytę naszego informatyka, który zainstaluje program i przeszkoli użytkowników.

3.     W kalkulatorze urlopowym dodano pole (do edycji) z ilością lat dodawaną do stażu pracy w związku z ukończoną szkołą.

4.     W związku z interpretacją MF przepisu art. 30 ust.1 pkt 5a UPDF zmieniono sposób naliczania podatku od umów zlecenie dla wypłat nieprzekraczających w miesiącu 200PLN. Jeżeli w umowie nie jest określona kwota, to program nalicza koszty i podatek wg zasad ogólnych (art.22 ust.9) – nie mają wówczas zastosowania przepisy art.30 ust.1 pkt 5a.

5.     Nowelizacja ustawy VAT wprowadziła szereg zmian związanych z rozliczaniem WDT, WNT i eksportu usług. Ponieważ terminy i okresy, za które składane są deklaracje VAT i deklaracje podsumowujące VAT-UE stały się całkowicie rozbieżne, musieliśmy oddzielić od siebie moduł rozliczania deklaracji VAT od modułu rozliczania deklaracji VAT-UE. W związku z tym pojawił się nowy punkt menu (poniżej starego – Obliczenia deklaracji VAT-7) o nazwie „Obliczenia deklaracje VAT-UE). W punkcie tym będziemy obliczać i drukować deklaracje VAT-UE. Ponieważ odpowiednia tabela z danymi do deklaracji VAT-UE została stworzona na podstawie tabeli VAT-7 mogą w niej pojawić się elementy, które nie powinny wystąpić np. korekty deklaracji. (jak wiadomo nie każda korekta VAT-7 generuje korektę VAT-UE). Nadmiarowe deklaracje należy usunąć. Wprawdzie zmiany zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2010, jednak już teraz wprowadzamy część z nich do programu, aby ułatwić w instalację na Nowy rok i później aktualizację danych na podstawie roku 2009. Oprócz wydruku stosownych deklaracji dodano zestawienia dokumentujące ich wypełnienie (również w stosunku do korekt). Dodatkowo dodano następujące elementy:

6.     W opcji instalacja „dane wspólnika” i dane „firmy” oraz w kartotece zatrudnionych na umowę o pracę i zlecenie, dodano dodatkowe informacje o symbolu kraju siedziby/zamieszkania. Wprowadzono tu kilka ułatwień. Klawisz INSERT naciśnięty w polu „kod kraju” wpisze w pole odpowiednią nazwę kraju, jeśli wprowadzony kod jest prawidłowy. Klawisz INSERT naciśnięty w polu „kraj” wpisze odpowiednią nazwę kraju i jego kod, jeżeli wpisana fraza pasuje do któregoś z 248 krajów. Należy więc sprawdzić i ewentualnie zmienić pole kraj dla wszystkich pracowników, właścicieli i firm z adresem zamieszkania lub siedziby poza granicami RP. Przy okazji należy sprawdzić czy wszystkie dane adresowe, daty urodzenia, numery pesel, nip i regon są właściwe. Poprawne wartości tych elementów są niezbędne przy elektronicznym przesyłaniu dokumentów.

7.     Wymienione niżej deklaracje mają w programie swój elektroniczny odpowiednik:

8.     Elektronicznie składanie deklaracji odbywa się w programie dwuetapowo, identycznie jak ma to miejsce przy współpracy KSP z programem Płatnik. Gdy wybierzemy w programie opcję drukowania deklaracji, zostaniemy zapytani o jej formę. Będziemy musieli wybrać albo wydruk (wówczas program wykona wydruk deklaracji tak jak dotychczas – na drukarkę lub do pliku *.pdf lub jako załącznik maila), albo przekaz elektroniczny. Po wybraniu wersji elektronicznej będziemy musieli wskazać katalog, do którego KSP prześle deklarację zapisaną w pliku *.xml. Będziemy mieli do dyspozycji:

9.     Dla poszczególnych deklaracji będziemy stosować następujące zasady ich nazywania (nnn jest numerem firmy, rrrr jest numerem roku, mm-numerem miesiąca,ppp – to trzy ostatnie cyfry numeru pesel, rmc – to ostatnia cyfra roku i numer miesiąca)

10.           Jeżeli program nie będzie potrafił utworzyć długich nazw plików, to odpowiednie nazwy typu 8.3 będą miały postać:

11.           Po utworzeniu pliku xml z deklaracjami należy przejść do programu BC_EDEK i tam je zaimportować, podpisać certyfikatem kwalifikowanym, wysłać na serwer MF i w końcu odebrać potwierdzenie (UPO)

12.           Program BC_EDEK pełni tu rolę identyczną z programem płatnik.

13.           W opcji nr 9 „Sprawy do załatwienia” dodano nowy punkt, w którym możemy wyeksportować dane identyfikacyjne i adresowe zaznaczonych firm do programu BC_EDEK. Wprawdzie odpowiednie rekordy z podatnikami zakładają się same podczas importu deklaracji nowego podatnika, to jednak w przypadku, gdy nie posiadamy jeszcze odpowiednich upoważnień (ZAW-E1 i ZAW-E2) lepiej jest skorzystać z tej opcji, bowiem i tak nie mamy jeszcze prawa wysyłać elektronicznie deklaracji podatnikowi. Dodatkowo opcja ta pozwala zaimportować z pliku nazwę firmy, którą posługujemy się w menu programu KSP i jej numer, podczas gdy dane firmy założonej na podstawie deklaracji zawierają w menu pełną nazwę firmy. Dane eksportują się do katalogu EDEK-, który jest podkatalogiem głównego katalogu programu KSP.

 

 

Wersja 9.01.017 (3.12.2009)

 

 

 

1.     Przywrócono poprzednie ustawienia związane z obliczaniem składki na Fundusz Pracy. Bez względu na ustawienia w kartotece płacowej pracownika, jeżeli osiągnął wiek emerytalny, składka na FP nie będzie naliczana. Pracownik, któremu nie naliczono składki na FP z powodu osiągnięcia 55 lub 60 lat, nie traci żadnych uprawnień, w szczególności prawa do zasiłku dla bezrobotnych i innych wypłat z Funduszu Pracy.

2.     Poprawiono obliczanie podstawy zasiłku chorobowego dla pracowników z niepełnym pierwszym miesiącem zatrudnienia. Program brał go pod uwagę.

3.     Poprawiono kontrolę przekroczenia rocznej podstawy składki na ubezpieczenia społeczne w przypadku, gdy pracownik oprócz wynagrodzenia ze stosunku pracy pobierał wynagrodzenia z umowy zlecenie.

4.     Jeżeli w umowie zlecenie nie określimy tytułu ubezpieczenia (ani w wypłatach do niej), to program przyjmie, że ta osoba z tytułu zawarcia tej umowy nie jest objęta żadnym ubezpieczeniem.

 

 

 

Wersja 9.01.018 (4.12.2009)

 

 

 

1.     Przy wydrukiem folio w trybie duplex, program będzie pytał „Czy wydrukować stronę tytułową?”. Jeżeli odpowiemy twierdząco, program doda pierwszą stronę z nazwą firmy i nazwą miesiąca, za który drukowane jest folio. Pozwoli to po rozłożeniu kartek z wydrukiem zobaczyć obok siebie stronę „A” wydruku i stronę „B”. Dotychczas program drukował stronę „A” i „B” na tej samej kartce.

2.     W związku ze zmianami w programie Edek, odpowiednio dostosowano KSP. Zmianie uległ format danych przesyłanych z firmy do Edka. Dodano pole „Imię ojca” i „Imię matki”.

3.     Jeszcze raz poprawiono obliczenia zasiłku w przypadku, gdy występuje on w miesiącu zatrudnienia lub następnym.

 

 

Wersja 9.01.019 (10.12.2009)

 

 

1.     Poprawiono kilka masek ekranowych dla deklaracji VAT-UE

2.     W związku z nową wersją Edka uzupełniono dane eksportowane do E-deklaracji

3.     Poprawiono zakładanie deklaracji VAT-UE

4.     Dla przypomnienia. Korekty VAT-UEK można wykonać w programie do deklaracji począwszy od roku 2009. Wcześniej nie było takiej funkcjonalności i program nie dysponuje danymi „przed korektą”.

 

 

Wersja 9.01.020 (17.12.2009)

 

 

1.     Usunięcie błędu w obliczeniach płac. Program kończył działanie z błędem przepełnienia (overflow). Błąd występował, gdy pracownik miał wpisany licznik etatu > 1 (np. 8/8 lub 3/4) oraz datę wypłaty na rok 2010.

 

Wersja 9.01.021 (18.01.2010)

 

1.     Poprawiono błąd związany z edycją wniosków o refundację w aptekach. Ponowna edycja wniosku dopisywała dokument do ewidencji VAT.

2.     Poprawiono błąd związany z rozliczaniem różnic kursowych. Jeżeli w zakupach najpierw została zaewidencjonowana zaliczka i po zamknięciu raportu bankowego dopisano fakturę otrzymaną po dacie zamknięcia raportu, to różnica kursowa związana z dokumentem faktury była przypisana do zaliczki zamiast do faktury. Powodowało to różnicę w wydrukach różnic kursowych za ten sam okres przed wprowadzeniem faktury i po wprowadzeniu faktury. Obecnie w przypadku, gdy zapłata faktury poprzedza jej otrzymanie, różnicę kursową będziemy wiązać z fakturą a nie z jej zapłatą.

 

 

 

Wersja 9.01.022 (21.01.2010)

 

 

1.     W PIT-11 program umieszczał kwotę pobranej zaliczki na podatek dochodowy od wypłaconych przez zakład pracy zasiłków w polu z pobraną składką na ubezpieczenie zdrowotne

2.     W PIT-11 program będzie umieszczał całą pobraną składkę na ubezpieczenie zdrowotne (nie więcej jednak niż 7.75% podstawy). Dotychczas program umieszczał składkę odliczoną od podatku.

 

 

Wersja 9.01.023 (25.01.2010)

 

 

1.     Przy zapisie PIT-11 z umowy zlecenie do pliku xml program nie wypełniał pola dochód.

2.     W opcji Pracownicy konfiguracja/Parametry księgowania dodano punkt, w którym możemy zdecydować o sposobie uwzględniania opodatkowanych wypłat z funduszu socjalnego w PIT-11.

 

Wersja 9.01.024 (9.02.2010)

 

 

1.     Aby rozwiązać problem z wydrukiem PIT-11 od umów zlecenie, które kiedyś zostały opodatkowane ryczałtem (bez kosztów) a obecnie w myśl interpretacji MF są opodatkowane na zasadach ogólnych program przed wydrukiem PIT-11 i kart wynagrodzeń dla takich umów ponownie naliczy koszty i wykaże je w stosownych rubrykach pozostawiają zaliczkę podatku w takiej wysokości, w jakiej została pierwotnie naliczona. Ponowne naliczenie kosztów nastąpi w sytuacji, gdy:

a.     Koszty określone są procentowo

b.    Na umowie nie jest określona kwota umowy.